voorstellen met een voorstel

Wie ben je?
Gebruikersavatar

Topic Starter
paul b
Berichten: 116
Lid geworden op: za 13 jun 2015, 14:20
Locatie: Amsterdam

voorstellen met een voorstel

Bericht door paul b »

Ik ben ruim 3 jaar een enthousiaste gebruiker/liefhebber van een Fuji X Pro1. Sinds vandaag tevens lid van dit forum en ondanks mijn 59 jaar dus een groentje.
Hoewel; al vanaf mijn middelbare schooltijd een actieve fotograaf. Via Agfa Clack, diverse Minolta's, Olympussen en Rollei's (voor de jonkies: analoge camera's)
ben ik bij Fuji beland. Dat was een bewuste keuze vanwege de "analoge" bediening van de camera. Geen knopjes en menu's en kleine instelwieltjes doch een systeem die je letterlijk op gevoel en intuïtief kunt bedienen. Ook de hoogwaardige techniek met X Trans sensor spreekt mij nog steeds aan.

Waar ik geïnteresseerd in ben zijn de drijfveren van de leden van dit onvolprezen forum. Niet alleen de techniek maar het waarom en waardoor van
juist dat plaatje. Waarop zou een opname moeten worden beoordeeld. Bestaan er fotografische dogma's?
Persoonlijk let ik op de zorgvuldigheid waarmee een opname is gemaakt. Compositie, onderwerp/thema, zeggingskracht spelen daarbij een belangrijke rol.
Graag zie ik naast de ingezonden opnamen ook een toelichting van de maker waarop forumleden kunnen anticiperen en van kunnen leren.
Kortom: naast beeld ook taal: beeldtaal.
Dit is voor mij de reden om actief lid te worden van dit forum.

Graag zie ik jullie reactie tegemoet!
Vriendelijke groeten van
Paul B
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3068
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: voorstellen met een voorstel

Bericht door Patrick »

Welkom Paul!

Ik laat liever mijn camera spreken. Maar als je vragen over bepaalde foto's hebt, dan kan je ze altijd stellen!
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

FujiMoetie
Berichten: 302
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 17:34
Locatie: Heemskerk

Re: voorstellen met een voorstel

Bericht door FujiMoetie »

welkom Paul.

ik maak niet altijd fotos met een doel of diepe achterliggende theorie. veel al spontaan, wel lettend op compositie, maar nooit echt met een verhaal. zover ben ik kennelijk nog niet. soms zet ik er wel bij waarom of waar ik een foto maak, maar verwacht van mij geen theoretische backup :)

veel plezier op t forum
Fujifilm X-PRO2 | XF 16 F1.4 R WR | XF 35 F2 R WR
Gebruikersavatar

Frank
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 00:05
Locatie: Panningen

Re: voorstellen met een voorstel

Bericht door Frank »

Welkom Paul, Meestal vertellen foto's mij een verhaal of roepen mooie herinneringen op.
"Dat ik fotografeer wil niet zeggen dat ik een fotograaf ben".
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3849
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: voorstellen met een voorstel

Bericht door remoss »

Welkom op fXf Paul.

Voor mij is elke foto een proces, bij de ene foto kort (point en shoot) , bij een andere weer lang (bewust iets opzoeken, voorbereiden enz). En daarna nog het proces van bewerken, net zo belangrijk voor mij. Om voor elke foto een verhaal te pennen hoe en waarom gaat mij ook wat ver en zoals al aangehaald, de foto mag het verhaal vertellen. Als ie dat totaal niet doet mag natuurlijk gevraagd worden wat de foto zou moeten vertellen.

De meeste foto's maak ik omdat ik dat beeld nou eenmaal mooi vind op dat moment. Ja, ja, jij wil dàt nou juist weten, dat snap ik, maar als dat niet uit de foto naar voren komt is er toch iets mis gegaan.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
paul b
Berichten: 116
Lid geworden op: za 13 jun 2015, 14:20
Locatie: Amsterdam

Re: voorstellen met een voorstel

Bericht door paul b »

Patrick schreef:Welkom Paul!

Ik laat liever mijn camera spreken. Maar als je vragen over bepaalde foto's hebt, dan kan je ze altijd stellen!
Intuïtieve fotografie is ook een gewaardeerde tak van fotografie.
Paul B
Gebruikersavatar

Topic Starter
paul b
Berichten: 116
Lid geworden op: za 13 jun 2015, 14:20
Locatie: Amsterdam

Re: voorstellen met een voorstel

Bericht door paul b »

remoss schreef:Welkom op fXf Paul.

Voor mij is elke foto een proces, bij de ene foto kort (point en shoot) , bij een andere weer lang (bewust iets opzoeken, voorbereiden enz). En daarna nog het proces van bewerken, net zo belangrijk voor mij. Om voor elke foto een verhaal te pennen hoe en waarom gaat mij ook wat ver en zoals al aangehaald, de foto mag het verhaal vertellen. Als ie dat totaal niet doet mag natuurlijk gevraagd worden wat de foto zou moeten vertellen.

De meeste foto's maak ik omdat ik dat beeld nou eenmaal mooi vind op dat moment. Ja, ja, jij wil dàt nou juist weten, dat snap ik, maar als dat niet uit de foto naar voren komt is er toch iets mis gegaan.
Het komt er op neer dat een (goede) foto geen toelichting nodig heeft omdat het zijn eigen verhaal verteld. Goede wijn behoeft geen krans....
Paul B
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3849
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: voorstellen met een voorstel

Bericht door remoss »

Precies! Ik snap jouw insteek wel hoor Paul en zie best wel foto's waarbij wat uitleg mooi zou zijn, dus het idee is zeker niet verkeerd! Hoe iemand er toe komt om beeld op juist die manier te maken, ja......
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3068
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: voorstellen met een voorstel

Bericht door Patrick »

Ik doe vooral veel straatfotografie of evenementen. Dan is het vooral veel kijken en anticiperen. Een hoger doel hebben ze veelal niet, maar ik doe wel mijn best om ze zo goed mogelijk te maken wat betreft compositie, timing, etc. Vele foto's hebben zeker een verhaal, maar wel vooral het verhaal dat ik aantrof. Ik schiet niet zozeer om zelf een verhaal te vertellen, hoewel je als fotograaf dat natuurlijk wel doet door de keuze van onderwerpen, locaties, etc. Je bent in elke foto wel een beetje aanwezig.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
paul b
Berichten: 116
Lid geworden op: za 13 jun 2015, 14:20
Locatie: Amsterdam

Re: voorstellen met een voorstel

Bericht door paul b »

Patrick schreef:Ik doe vooral veel straatfotografie of evenementen. Dan is het vooral veel kijken en anticiperen. Een hoger doel hebben ze veelal niet, maar ik doe wel mijn best om ze zo goed mogelijk te maken wat betreft compositie, timing, etc. Vele foto's hebben zeker een verhaal, maar wel vooral het verhaal dat ik aantrof. Ik schiet niet zozeer om zelf een verhaal te vertellen, hoewel je als fotograaf dat natuurlijk wel doet door de keuze van onderwerpen, locaties, etc. Je bent in elke foto wel een beetje aanwezig.
Je laat de opname het verhaal doen door het verhaal te zien bij het maken van de opname. Zoiets als bij Henry Cartier Bresson: le moment décesif.
Paul B
Plaats reactie

Terug naar “Voorstellen”