overstap naar fuij

Gebruikersavatar

Topic Starter
Groothoek78
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 28 okt 2015, 23:03
Locatie: Montfoort

overstap naar fuij

Bericht door Groothoek78 »

Hallo allemaal,

zoals ik al in een eerder bericht aangegeven heb.
Ik zit te denken aan een overstap van canon naar fuij echter twijfel ik eraan omdat te doen.

Momenteel in bezit van een canon 5d mark II + 100 mm macro F 2,8 / 17-40 mm F4 / 24 - 105 mm F4 / 50 mm 1,8
Echter is deze camera nooit echt mijn beste vriend geweest.
De behoefte is een snellere camera met snelle autofocus en meer autofocus punten wellicht dat dit mij ook helpt om de foto's scherpt te krijgen waar ik wil en scherper.
Tevens is de canon ook nog wel eens onvoorspelbaar wat betreft ruis. Bij Iso 800 wil deze nog weleens teveel aanwezig naar mijn zin.
Een diepte investering naar beter glas (f 2,8) zit er niet in en weet ook niet of ik daar mee geholpen ben.
een beetje beknopte uitleg, maar misschien herkennen mensen zich hierin.

Na een poosje oriënteren op het web kom ik uit fuijfilm en dan specifiek de XT-1 , veel lovende reacties en opmerkelijk wat oud 5D II gebruikers die de overstap gemaakt hebben.
lees ook veel dat de beeldkwaliteit zich niet onder doet voor FF dslr

misschien zijn er leden op dit forum die in een vergelijkbare situatie hebben gestaan en mij misschien kunnen adviseren en hun eigen bevindingen willen delen.

wat lenzen betreft zou de voorkeur voorlopig uitgaan naar de xf 18-55 en 55-200 mm (tele is gewenst)

Groetjes Edwin
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: overstap naar fuij

Bericht door Michele »

welkom!
Overstappen naar Fuji kan nooit kwaad, maar als je geen scherpe foto's uit je huidige setje krijgt zou ik eerst eens langs gaan bij chipclean in Heumen om de boel te laten calibreren. Jouw set is namelijk min of meer een bread en butter setje van heel veel reportagefotografen en alledrie de objectieven zij in staat knetterscherpe plaatjes te geven op een 5D mk II.
Choose life, drive Maserati!
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3075
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 15 times
Been thanked: 157 times
Gender:
Contacteer:

Re: overstap naar fuij

Bericht door Patrick »

Tja. Ik zie zie ook geen reden waarom je met het spul dat je nu hebt geen goede scherpe foto's zou kunnen maken. Ok, de autofocus van de 5D mk II is niet zo heel geavanceerd, maar betrouwbaar zou het toch wel moeten zijn! En ISO 800 en hoger zou geen probleem moeten zijn. Belicht je de foto's wel goed of moet je achteraf nog aan veel schuiven trekken?

Ik ga je echt niet wegpraten van een Fujifilm set, maar wellicht zoek je iets dat niet in een camera-switch te vinden is...

Ik zou trouwens ook zeker kijken naar de X-T10. Heel veel van wat de X-T1 biedt zit daar ook in en je houdt geld over voor een extra objectief! Bijvoorbeeld de 35mm f1.4 of de 35mm f2 die binnenkort uitkomt.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
Groothoek78
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 28 okt 2015, 23:03
Locatie: Montfoort

Re: overstap naar fuij

Bericht door Groothoek78 »

bedankt voor jullie reactie, echter ben ik iets te beknopt geweest.
mijn 5D maakt wel degelijk scherpe foto's en met de genoemde lenzen. Het gebeurt mij alleen te vaak dat ik niet helemaal uit kom met mijn focus punten.
en in situaties reageert de 5D net niet snel genoeg. op statief doet hij het prima, maar in situatie waar je net wat sneller moet reageren uit de hand. komen mijn foto's er niet altijd uit zoals ik zou willen. Ben geen heel goede fotograaf en wellicht ben ik niet misschien niet ervaren genoeg.
Tevens speelt het formaat mee.

verder zou ik willen weten hoe jullie als gebruikers de kwaliteit en scherpte ervaren ten opzichte van een FF DSLR

wat betreft de ruis

hierbij een foto rechtstreeks uit de camera RAW en in lightroom omgezet naar JPEG
nog niet aan de schuitjes gezeten, als je de foto vergroot naar 100 %, zie je de ruis
ISO 400 / F 7,1 / 1/320
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: overstap naar fuij

Bericht door johant »

Ik heb geen X-T1, dus daar kan ik niet over oordelen. Maar zelfs mijn "klassieke" Canon 5D (een oudje dus) heeft een snellere AF, b.v. met de 28/1.8, dan de Fuji X-E1 met de 18/2.0.

Voor de rest is de combinatie X-E1 plus 18mm wat mij betreft superieur aan de 5D / 28mm. Compacter en scherper.
Gebruikersavatar

Pim
Berichten: 506
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 21:20
Has thanked: 22 times
Been thanked: 43 times

Re: overstap naar fuij

Bericht door Pim »

De kids zijn onderbelicht. Ga je dit later wel verbeteren ga je nog een beetje meer ruis zien op 100%. Kun je ook weer een beetje verwijderen.
Maar waarom de foto op 100% bekijken? Op een afdruk valt het nog meer mee. Wat ik wil zeggen is dat je met juist belichten ruis beter de baas blijft.

Mijn reeds verkochte Nikon D700 maakte uiteraard ook scherpe platen. Fuji platen vind ik van een schonere orde. De fuji's zijn ook erg uitnodigend om mee te werken.
De straat terug aan de straatfotografie.
Gebruikersavatar

Francofiel
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 04 nov 2015, 22:30

Re: overstap naar fuij

Bericht door Francofiel »

Hi Edwin,

Fuji heeft mooi spul, maar geprobeerd één of twee stops overbelichten en dan met de schuifjes het detail in de hooglichten terug te halen?

Heb zelf een Canon 7D en heb hem gebruikt om concerten te fotograferen. Geen FF kwaliteit maar indien je belichting in orde is nog redelijk te doen, zeker in zwart wit. en zoals Pim al zei, op 100% moet je een foto niet willen beoordelen. Beoordeel de foto op de juiste/gewenste grootte en kijkafstand.

Een voorbeeld van mijn 7D.

En de groeten uit Roermond,Michel

Afbeelding
Gebruikersavatar

Topic Starter
Groothoek78
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 28 okt 2015, 23:03
Locatie: Montfoort

Re: overstap naar fuij

Bericht door Groothoek78 »

Nogmaals bedankt voor de reacties
Ik ga het met het 2 stops overbelichten uitproberen.
En misschien ben ik ook wel te kritisch

Groetjes
Edwin
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3075
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 15 times
Been thanked: 157 times
Gender:
Contacteer:

Re: overstap naar fuij

Bericht door Patrick »

2 stops overbelichten? Ik gok dat je onderbelichten bedoelt.

Veelal moet je sowieso onderbelichten bij optredens.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Francofiel
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 04 nov 2015, 22:30

Re: overstap naar fuij

Bericht door Francofiel »

Hi Patrick,

Persoonlijk zou ik overbelichten gezien mijn 7D best wat ruis kan hebben bij lage isos. De schaduwen ophalen is (weet niet hoe dat bij Fuji cq 5D zit) een slecht idee.

Tevens wordt ETTR (histogram naar rechts zonder te clippen) aanbevolen wanneer je RAW fotografeerd. Een RAW bestand heeft n.l. slechts 25% van zijn data in de schaduw en middentonen zitten en 75% in de hooglichten.

Moderne sensoren kun je twee stops overbelichten en alle detail weer terug halen zoals eerder vermeld. Schaduwen ophalen leidt meestal tot allerlei artifacten (ruis, posterizatie) maar niet alle cameras zijn hier even gevoelig voor. De X-trans kan best wat hebben (ergens op youtube).

Dit verhaal zal niet altijd opgaan omdat je soms gewoon niet anders kan.

Groet Michel
Plaats reactie

Terug naar “Camera's algemeen”