Focusspeed

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 22 times
Gender:
Contacteer:

Focusspeed

Bericht door MauvdL »

Ik heb voor de heb ;) een occasion E2 zilver op de kop kunnen tikken. Het functioneert anders dan mijn T2, vooral fysiek, maar ik laat me niet van de wijs brengen. Dus hup, de straat op, gewapend met een 23/2 en 35/2 om eens wat ervaring op te doen.
Waar je met de T2 wat onopvallender kan fotograferen m.b.v. opengeklapt display, moet ik nu erg wennen aan het oog op de evf. Mede daardoor heb ik het gevoel wat sneller te moeten reageren, maar de camera werkt niet erg mee: ik heb nog geen echt scherpe foto kunnen maken. Een paar.
Volgens mij is het focussen een stukkie trager op de E2 dan de T2. Ook na het uitproberen van wat verschillende settings zoals gezichtsherkenning aan, groter focusframe, continu af etc. haal ik niet het onderste uit de kan.
Wie kan me een beetje op weg helpen? Op welke settings zou ik kunnen verbeteren?
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar

PeterD
fXf sponsor
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 122 times

Re: Focusspeed

Bericht door PeterD »

Het antwoord wat ik je geef is een heel algemeen en misschien heb je er wel helemaal niets aan.Ik heb een XE2 gehad en vond de opnamen prachtig.De XE2 was de hoofdschuldige van het steeds minder gebruik van mijn Nikon camera.Waar ik tegen aan bleef lopen echter was....je raadt het al, het focussen.Ik kreeg dat niet echt onder de knie en heb ook vele settingen geprobeerd. Uiteindelijk heb ik me er min of meer bij neergelegd. Ik vergeleek het focussen telkens met mijn Nikon en dat was misschien ook niet helemaal eerlijk. Toch heb ik later een XE3 gekocht en dat is echt een verbetering.Niet zozeer vwb de beelden want die zijn ook van de XE 2 prachtig.Wel in de snelheid van bediening waaronder de focus.Succes met het vinden van de voor jou beste setting.
Gebruikersavatar

Topic Starter
MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 22 times
Gender:
Contacteer:

Re: Focusspeed

Bericht door MauvdL »

Al surfend stuit ik op op dit artikel op PhotographyLife, zie hoofdstuk 7 verderop op de pagina.
Het lijkt dus typisch X-E2's Phase Detection systeem dat soms hapert, dus juist bij daglicht.
Toch heb ik wel degelijk scherpe opnames als ik de tijd neem om te focussen. Ragscherp zelfs, met of zonder flits.
Misschien komt er nog iemand met tips. En anders, wie weet, gaat de X-E2 weer op de markt. :roll:
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar

Pim
Berichten: 506
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 21:20
Has thanked: 22 times
Been thanked: 43 times

Re: Focusspeed

Bericht door Pim »

Mijn E2 stelt snel scherp,zit altijd de 27mm op. Heb je wel de laatste firmware 4.11 er op staan?
Meer problemen heb ik met de X100F,kan zich irritant gedragen en weet ook niet waar dat aan ligt.
De straat terug aan de straatfotografie.
Gebruikersavatar

Topic Starter
MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 22 times
Gender:
Contacteer:

Re: Focusspeed

Bericht door MauvdL »

Yep. Laatste firmware staat erop!
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Focusspeed

Bericht door André »

Ik heb geen X-E2 maar wel een X100F.
Ik doe straatwerk en kan je vertellen dat de oplossing simpel is.
Zet de gezichtsherkenning maar eerst eens uit. Leuk als je portreeten aan het schieten bent, maar dat kost verder alleen extra tijd. Hoe los je dat dan verder op? Ouderwets simpel. Manuele zone focussing.

Als ik straat schiet zit ik meestal op f11. Dan stel ik manueel scherp op de afstand waar ik mijn subject verwacht. Omdat ik focuspeaking gebruik zie ik in de zoeker precies waar de scherpte licht. Ik hoef dan niet meer scherp te stellen en kan afdrukken zonder op een af te moeten wachten, maar doe dat wel met een sluitertijd van 1/250e, en liever nog korter, om bewegingsonscherpte te vermijden. Bewegingsonscherpte komt vaak en snel voor als je snel werkt. Moeilijker dan dat is het eigenlijk niet. Dan is je camera bijna een point and shoot. ;-)
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 22 times
Gender:
Contacteer:

Re: Focusspeed

Bericht door MauvdL »

Dank voor de tips.
Zaken als gezichtsherkenning etc. heb ik juist geprobeerd door ze óf aan óf uit te zetten. En snelle sluitertijden i.c.m. f/11 zijn natuurlijk haalbaar in fraai zonnig daglicht, maar een rondje Albert Cuypmarkt (deels bewolkt, kooplui onder luifel) maakt dat moeilijk. Tenzij op hogere Iso wordt ingezet natuurlijk.
Ik probeer liever eerst nog wat uit met focuspunten/groothoektracking/etc. Vooral omdat ik graag loop en schiet en dan is er geen tijd om de focus cq. afstand te controleren. Dat zou goed gaan met bijv. een 12mm lens (oneindig laten) maar niet goed met 35 of 50mm.
Gek toch dat ik al die zaken wel onder controle krijg met de X-T2 en nog niet helemaal met de X-E2.
Ik heb nog wel een aardigheidje aangeschaft om beter "uit de heup" te kunnen schieten: een duimsteun met waterpasje boven de hotshoe.
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Focusspeed

Bericht door André »

Experimenteren is altijd een goede weg.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Pim
Berichten: 506
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 21:20
Has thanked: 22 times
Been thanked: 43 times

Re: Focusspeed

Bericht door Pim »

Op de Cuyp uit de heup? Lijkt mij niet echt nodig daar.
De straat terug aan de straatfotografie.
Gebruikersavatar

Topic Starter
MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 22 times
Gender:
Contacteer:

Re: Focusspeed

Bericht door MauvdL »

Pim schreef: do 22 aug 2019, 12:48 Op de Cuyp uit de heup? Lijkt mij niet echt nodig daar.
:lol:
Nee, daar meestal niet.
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Plaats reactie

Terug naar “X-E2”