Moddergat, Friese Waddenkust

Bossen, velden, meren en zeeën
Gebruikersavatar

Topic Starter
jack the slipper
Berichten: 329
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:51
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Moddergat, Friese Waddenkust

Bericht door jack the slipper »

Gisteren heb ik een fotoworkshop gevolgd in Moddergat. Veel noordelijker kom je niet in Nederland volgens mij.
Het was een workshop in landschapsfotografie. Dat is bij mij een wat onbekend terrein maar het leek me leuk om hier toch eens mee aan de slag te gaan.

Workshop was lekker praktisch. Niet al te veel theorie maar lekker basis. Met de poten in de klei zeg maar. Letterlijk.
Van 18:00 tot net na 22:00 aan de slag. En dat viel nog niet mee moet ik zeggen.
Ik had een set verloopfilters van Cokin te leen en die heb ik veelvuldig gebruikt. Dat werkt wel mooi maar ik denk dat er een kleurzweem door ontstaat. Ook bij korte sluitertijden.
Helaas het ik alleen een macro statief en kon dus niet echt vanaf ooghoogte fotograferen en lekker met de filters werken.
Dat was ff behelpen maar gelukkig kon ik een palenrij gebruiken als statief. Dat lukte ook.

Wat plaatjes bij de praatjes.

Deze keer zoek ik echt commentaar van jullie. Ik vind ze zelf wel geslaagd maar heb toch ook wel het gevoel dat ik wat mis. Of juist niet.
Laat maar eens horen wat jullie ervan vinden.

1
AfbeeldingDSCF4756a1024 by jacko_morren, on Flickr

2
AfbeeldingDSCF4772a1024 by jacko_morren, on Flickr

3
AfbeeldingDSCF4788a1024 by jacko_morren, on Flickr

4
AfbeeldingDSCF4820 21-9-1024 by jacko_morren, on Flickr

5
AfbeeldingDSCF4843a 21-9 1024 by jacko_morren, on Flickr
Gebruikersavatar

GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: Moddergat, Friese Waddenkust

Bericht door GeorgeF »

Mooie foto's Jack.
Zo te zien had je wel laarzen nodig.

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Gebruikersavatar

AdriF01
Berichten: 14
Lid geworden op: do 09 jul 2020, 17:27
Voornaam: Rian
Has thanked: 12 times
Gender:

Re: Moddergat, Friese Waddenkust

Bericht door AdriF01 »

Mooie compositie
Niets is wat het lijkt, maar soms lijkt het op wat het is.
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3068
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: Moddergat, Friese Waddenkust

Bericht door Patrick »

Wat heb geleerd bij de workshop Jack? Wat ga je meenemen in je verdere fotoleven?
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
jack the slipper
Berichten: 329
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:51
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Moddergat, Friese Waddenkust

Bericht door jack the slipper »

Dat hoe goed je je ook voorbereid het best eens anders kan lopen en dat ik daar relaxed onder moet blijven. Dat mijn statief alleen heel erg laag kon had ik niet gezien als groot nadeel! Daar heb ik wel een uurtje over lopen mokken en foto's gemaakt die ik niet wilde maken.

Dat ik toch nog wat te gehaast ben geweest en bij sommige foto's nauwkeuriger de compositie en het filter had moeten plaatsen. Die foto's staan niet hier ;-)

Dat een schuine rij palen niet automatisch betekend dat je die altijd vanaf linksonder moet laten lopen. En dat terwijl ik best wel dwars tegen regels in fotografeer vaak.

Dat ik bij dit soort foto's waar je de randen van de mogelijkheden van het dynamisch bereik opzoekt wellicht toch nog eens na moet denken of ik niet in RAW zou moeten fotograferen. Hoewel dit en nieuwe software en nieuwe laptop in gaat houden.

Dat ik hier wel eens een dan van voor zonsopkomst tot na zonsondergang zou willen fotograferen.

Dat ik het mis om met een paar mensen die je wat beter kent dit soort dingen te doen. Dat geeft vaak ter plekke al commentaar waardoor je beter "op scherp" staat. Nog afgezien van de gezelligheid.

En Patrick, heb ij na dit zelfonderzoek nog aanvullende tips voor me? Zie je dingen terug in deze foto's?
Gebruikersavatar

Johan1025
Berichten: 429
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 07:21
Voornaam: Johan
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 16 times

Re: Moddergat, Friese Waddenkust

Bericht door Johan1025 »

Fijne lokatie :)
Tumblr | X-70 | X-Pro 3 | XF 16mm F1.4 R WR | XF 8-16mm F2.8 R LM WR | XF 33mm F1.4 R LM WR | XF 50mm F1.0 R WR| XF 16-55mm F2.8 R LM WR | XF 50-140mm F2.8 R LM OIS WR | XF70-300mmF4-5.6 R LM OIS WR
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3068
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: Moddergat, Friese Waddenkust

Bericht door Patrick »

Dat zijn veel punten. Dan is het dus een heel zinvolle workshop geweest.

Mijn idee? Dat mijn handen jeuken. Dat je inderdaad in RAF moet schieten. In ieder geval erbij. De beelden zijn voor mij niet af. Er valt zoveel meer uit te halen!
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
jack the slipper
Berichten: 329
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:51
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Moddergat, Friese Waddenkust

Bericht door jack the slipper »

Dat was het zeker Patrick! Altijd leuk, en goed, om tegen je grenzen aan te stuiteren. Leerzaam!

RAF zal er wel van komen. Meestal doe ik macro en kom je niet zo aan de grenzen van de sensor. Hier liep ik er duidelijk tegenaan.

Ben me wat aan het oriënteren op Luminar. Beetje tutorials kijken en zo.

Er kan zeker meer uitgehaald worden. Daar ben ik het mee eens.
Gebruikersavatar

Hilda
Ex-fXf
Berichten: 116
Lid geworden op: za 15 dec 2018, 07:10
Voornaam: Hilda
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 13 times
Gender:

Re: Moddergat, Friese Waddenkust

Bericht door Hilda »

Die is een van de mooiste plekjes aan de Waddenkust, woon er vlakbij, dwz een kilometer of 25 denk ik, en ga er vaak en graag naar toe.
Prachtige foto's, je kan bijna niet anders als daar mooie foto's maken.
Ik fotografeer sinds in digitaal fotografeer al in RAW, ja kan zoveel meer met een foto qua bewerken. En dan bedoel ik niet dat je allerlei rare capriolen uithaalt, maar een beetje in de temperatuur, contrast enz.
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3847
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: Moddergat, Friese Waddenkust

Bericht door remoss »

Ik lees een erg leuke workshop, top! En er is een leuke serie foto's uit gekomen, nice. En een geweldig goede zelfreflectie :duimop:
Puntjes wat opvalt:
- de horizonnen staat bij elke foto nagenoeg in het midden. Wordt misschien speelser om dat te variëren
- de foto's ogen op een of andere manier wat onrustig, wellicht is dat in de nabewerking nog te verbeteren. RAF is daarbij al genoemd en dat zal het zeker kunnen verbeteren.
- waar ik persoonlijk allergisch voor ben is binnen 1 serie meerdere lengte/breedte verhoudingen ;)
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Plaats reactie

Terug naar “Bossen, land- en waterschappen”