Typisch Nederland. Mooi scherp allebei. Moeilijk kiezen welke mijn voorkeur heeft omdat ze allebei iets moois uitstralen, dus laat ik het achterwege. Ben altijd nog wel benieuwd naar de exif gegevens. Temeer omdat ik ook een 16-80 heb.
Dit zijn de gebieden waar ik van hou. Zons op of ondergang doet hij bijna altijd goed aan het water. Overigens heb ik ook de 16-80 en ik ben er erg tevreden over. Je leest wel eens dat het een minder objectief zou zijn op sommige punten maar dat laat ik maar voor wat het is. Ik geloof allang niet meer alles wat ik lees op het internet .Ik gebruik hem vaak uit de hand met F 5.6 en F8. F11 gebruik ik zelden. Ik vind het een fijn ding en lekker veelzijdig.
Ik vind het ook een fijn allround objectief. Tijdens een lange wandeling of fietstocht door de natuur neem ik de rugtas met de complete uitrusting niet mee en beperk ik mij meestal tot de camera en deze lens.
Twee mooie platen, ik denk dat de eerste gecropt in "panorama-vorm" mooier zou zijn. Het blauw aan de bovenkant doet me niets, ik ben "van de wolkenluchten"