Automatisch flitsen met Nikon flitsers en Fuji camera's alsof je TTL flitst.

Gebruikersavatar

Topic Starter
André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Automatisch flitsen met Nikon flitsers en Fuji camera's alsof je TTL flitst.

Bericht door André »

Flitsen met Nikon SB flitsers in Auto aperture mode.
Sommigen kennen het misschien al wel, maar voor mij was het nieuw en ik ben toch echt wel een liefhebber van CLS iTTL flitsen geweest.

Het is geen TTL maar wie ziet het verschil?
De SB22, SB23, SB25, SB28, SB700, SB800, SB900 en SB910 hebben een elektronisch oog die de hoeveelheid licht meet en zelfstandig op het juiste moment afkapt. Hier volgt de uitleg hoe dit werkt. Het is zo simpel en neemt de behoefte aan TTL weg.

Het komt er op neer dat jij de ISO en het diafragma instelt op de flitser die je op de camera in M mode hebt ingesteld. Daarna zorgt de flitser zelf voor de juiste belichting. Flitscompensatie is ook gewoon werkzaam. Eigenlijk weer flitsen zoals vroeger met een Thyristor.

Aanvulling: Het instellen van de ISO op de SB900 doe je door de oké knop enkele seconden ingedrukt te houden en dan met het scrolwiel door te scrollen tot je bij ISO bent. Dan oké drukken om er in te komen en weer met het scrolwiel draaien tot je de gewenste iso waarde hebt gevonden. Dan druk je op oké. Om weer uit die stellingen modus te komen druk je op de knop onder de tekst exit in het display. Een beetje omslachtig maar zo vaak stel je de ISO nou ook weer niet in.

The Angry Photographer https://youtu.be/vUGQYS2cJ_Y

Hier nog iets meer uitleg: http://www.cs.mtu.edu/~shene/DigiCam/Us ... -Mode.html
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Automatisch flitsen met Nikon flitsers en Fuji camera's alsof je TTL flitst.

Bericht door Ed Post »

Ik flits altijd al op deze manier en dat werkt prima.
Wel een vaste ISO waarde op je camera gebruiken.
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

Topic Starter
André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Automatisch flitsen met Nikon flitsers en Fuji camera's alsof je TTL flitst.

Bericht door André »

Dat deed ik vroeger ook met de Metz CT1 staafflitsers en met de Vivitar 283.
We zijn enkel nu zo gewend geraakt aan iTTL e.d. dat je gewoon vergeet dat die optie er bij diverse flitsers nog op zit.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..

Frank Roelofs
Berichten: 105
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 23:43
Voornaam: Frank

Re: Automatisch flitsen met Nikon flitsers en Fuji camera's alsof je TTL flitst.

Bericht door Frank Roelofs »

En die Metz 45 oudjes geven door de grotere reflector zoveel mooier licht. En idd als je weet wat je doet geen enkel verschil met ttl. :duimop:
Fujifilm X-T1 met Fujinon f2.8 14mm, f1.4 35mm, f1.2 56mm en XC 50-230.
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Automatisch flitsen met Nikon flitsers en Fuji camera's alsof je TTL flitst.

Bericht door Michele »

Was alleen een beetje looiïg, zo'n Metz....
Choose life, drive Maserati!
Gebruikersavatar

Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Automatisch flitsen met Nikon flitsers en Fuji camera's alsof je TTL flitst.

Bericht door Ed Post »

Wil ik ook een beetje looiïg dan heb ik een hele mooie Olympus flitsset met de T-32 (en ook de T-20) flitser.

Afbeelding

Overigens passen deze flitsers ook direct op de flitsschoen van de camera.
Werkt overigens erg goed.

Voor het TTL-werk heb ik sinds vandaag ook de Meike MK-320. :D
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Automatisch flitsen met Nikon flitsers en Fuji camera's alsof je TTL flitst.

Bericht door Michele »

Let wel even op met die T-32. Check even de ontsteekspanning en de polariteit voordat je je cameraelektriek opblaast! Olympus T32 zou tussen 7,2 en 11,3 volt produceren. Is iets anders dan de 600 volt van de eerste serie metz 45 CT1, maar toch...
Choose life, drive Maserati!
Gebruikersavatar

Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Automatisch flitsen met Nikon flitsers en Fuji camera's alsof je TTL flitst.

Bericht door Ed Post »

Zowel de T20 als de T32 zijn (gelukkig) geschikt.
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Automatisch flitsen met Nikon flitsers en Fuji camera's alsof je TTL flitst.

Bericht door Michele »

ok
Choose life, drive Maserati!

Frank Roelofs
Berichten: 105
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 23:43
Voornaam: Frank

Re: Automatisch flitsen met Nikon flitsers en Fuji camera's alsof je TTL flitst.

Bericht door Frank Roelofs »

Michele schreef:Was alleen een beetje looiïg, zo'n Metz....
Ach. Scheelt maar 150 gr met bv SB910. En houd toch veel beter vast. :D
Fujifilm X-T1 met Fujinon f2.8 14mm, f1.4 35mm, f1.2 56mm en XC 50-230.
Plaats reactie

Terug naar “Flitsers overige merken”