RAW convertor

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Kiekfoto
Berichten: 21
Lid geworden op: di 12 jul 2016, 11:14
Voornaam: Rob
Locatie: Epe
Contacteer:

RAW convertor

Bericht door Kiekfoto »

Wie weet wat de oorzaak.

Als ik de RAW bestanden inlees in Bridge, dan zijn sommige foto's even mooi helder en worden dan in 1 keer een paar stops donkerder, wat is hier de oorzaak van ? Dit
gebeurt overigens niet met mijn Nikon-bestanden. Heeft het iets met ondersteuning te maken ? Ik heb de nieuwste versie van Adobe RAW convertor.
Fuji X-pro2 - 16-55 mm 2.8 - 23 mm 1.4 - 55-140 mm 2.8 Nikon D800 - 85 mm 1.4 G - 24-70 mm G - 70 - 200 G VII -
Beschikking over een studio.
Gebruikersavatar

c0ldc0ne
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 06 mar 2016, 22:10

Re: RAW convertor

Bericht door c0ldc0ne »

Zijn deze foto's toevallig geschoten met een dynamic range instelling anders dan 100 (dus 200, 400 of auto)?

Wat je in eerste instantie ziet bij het openen van een RAW bestand in Lightroom is de "ingebakken" JPEG die is gemaakt volgens de instellingen van je camera. Daarna gaat Lightroom aan de slag met de RAW conversie volgens de instellingen van LR en het resultaat daarvan verschijnt enkele seconden later.

Bij DR 200 en 400 worden je foto's respectievelijk 1 of 2 stops onderbelicht, waarna de schaduwen tijdens de RAW conversie in de camera helderder worden gemaakt. Resultaat: een groter dynamisch bereik in je foto.

Lightroom voert de schaduw-correctie-stap niet uit waardoor je in eerste instantie de correct belichte RAW conversie van je camera ziet, en daarna de 1-2 stops onderbelichte conversie van LR.

Oplossing: gewoon even je schaduwen helderder maken in LR, net zoals de camera dat deed bij de "interne" conversie.
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: RAW convertor

Bericht door remoss »

Een programma wat niet de volledige scherpte of goede belichting laat zien noem ik niet echt powerfull eerlijk gezegd.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: RAW convertor

Bericht door arnold_w »

Bridge maakt een preview van de ontwikkelinstelling die je als standaard in PS hebt ingesteld en gekoppeld aan het type camera e/o serienummer.
Dus instellingen als filmsimulatie, contrast, scherpte, kleur etc worden bij het openen in ACR toegepast, net zoals in LR.
Datzelfde krijg je dus te zien in Bridge.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: RAW convertor

Bericht door Michele »

Ik gebruik bridge vooral om snel te selecteren... browsertje dus.
Choose life, drive Maserati!
Gebruikersavatar

Topic Starter
Kiekfoto
Berichten: 21
Lid geworden op: di 12 jul 2016, 11:14
Voornaam: Rob
Locatie: Epe
Contacteer:

Re: RAW convertor

Bericht door Kiekfoto »

Bedankt allemaal voor de reactie's, ik weet nu de oorzaak! Bedankt...
Fuji X-pro2 - 16-55 mm 2.8 - 23 mm 1.4 - 55-140 mm 2.8 Nikon D800 - 85 mm 1.4 G - 24-70 mm G - 70 - 200 G VII -
Beschikking over een studio.
Plaats reactie

Terug naar “X-Pro2”