Een maand met de X-pro2

Gebruikersavatar

Topic Starter
TomB
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 22:08
Voornaam: Tom
Been thanked: 1 time

Een maand met de X-pro2

Bericht door TomB »

Nu een jaar als Fuji bezitter ben ik nog steeds enthousiast over deze camera´s en ik beleef veel plezier van het fotograferen. De X-pro was de camera die ik in de tijd wilde toen ik nog Nikon had, maar in 2015 toen ik instapte was die al wat verouderd, zodat ik toen de XE-2 nam. Kort daarna verscheen echter begin dit jaar de X-Pro2. Stiekem was er dus weer iets om naar uit te kijken. Meer rationeel zou je als reden om over te stappen de snellere reactietijd en betere autofocus kunnen noemen en de mogelijkheid om met de OVF zonder black-out seriebeelden te schieten. Daarnaast zou de nieuwe X-trans III sensor voor een hogere beeldkwaliteit kunnen zorgen. Hoewel ik niet bang ben voor een spatje regen sprak het fenomeen WR me ook aan, want bijvoorbeeld bij sneeuw is het wel zo prettig dat de waterbestendigheid beter is. De iets grotere knoppen vond ik ook een vooruitgang want de XE-2 is soms wel erg klein. Tenslotte is de videokwaliteit ook een stuk beter dan bij XE-2 hoewel dat niet zo belangrijk was voor mij. In de zomer kwam ook de XT-2 uit. Hoewel ik eerlijk gezegd denk dat de XT-2 beter is, vind ik de X-Pro2 toch mooier en bevalt me de meetzoekervorm van de XE-2 zodanig goed wat betreft doorkijk, dat ik dat graag wil houden.

Dus de stap genomen en de X-pro2 gekocht. Ik kwam in de verleiding om ook de 23 mm f/2 er bij te nemen, mede om een weerbestendige combinatie te hebben en de snellere autofocus van de camera optimaal te benutten. Ook de grip nam ik erbij, die beviel me bij de XE-2 uitstekend. In dit verslagje wil ik graag mijn ervaringen delen. Het is wat langer geworden dan vooraf gepland, maar ik heb geprobeerd zoveel mogelijk dingen te vermelden die ik ervaren heb.

De X-pro2 volgens de XE-2.

Handligging en functionaliteit
De eerste indruk was dat de camera wat betreft bediening heel vertrouwd is als je komt van de XE-2. Extra ten opzichte van de XE-2 is de iso-knop, die samen is genomen met de sluitertijdenknop. Je moet de ring optillen en dan verdraaien. Door een venstertje kun je dan de iso aflezen. Verder is een view-mode knop om over te schakelen op oogsensor, LCD of EVF. Als laatste en meest belangrijke is er de joystick voor de AF positie. De knoppen zijn allemaal naar rechts geplaatst.
De handligging is prima of uitstekend, zeker in combinatie met de vaste korte lenzen. Eigenlijk had ik de grip niet hoeven kopen. Door het gripje met rubber aan de voorkant houdt de camera goed vast. Overigens, bij staand formaat vervalt het voordeel van het meetzoekerconcept met het oculair rechts en het langs de camera kijken, want dan draait de camera alsnog voor je oog.

De belichtingscompensatie is bijzonder groot gemaakt. Je kan door te draaien instellen tussen -3 en + stops in stappen van 1/3. Door verder verdraaien kun je via "C" met het voorste instelwiel nog verder naar -5 en +5 verstellen. De knop laat zich gemakkelijk verstellen. Prettig op zich, maar onbedoeld is ook verstelling mogelijk wat me nogal eens overkomt. Een vergrendelingsknop zou uitkomst bieden wat mij betreft, net als op de sluitertijdenknop. Mijn ervaring is dat alleen voor HDR je de -5 en +5 nodig hebt, meestal zet ik de camera dan echter op manueel.

De isoknop heeft een wat omstreden status, hij zou lastig te bedienen zijn. Voor een deel is dat zo, je beweegt zonder oefening de knop niet zo snel als een gewone draaiknop. Ik kwam echter van een camera zonder isoknop, dus dit is dan een vooruitgang. Als je de sluitertijdknop op A hebt, dan is de waarde ook prima afleesbaar en door de vergrendeling van de knop verdraait hij niet als je de iso ring verstelt. Wat mij betreft had de functionaliteit van de knop beter geweest als je in hele stoppen zou verstellen, tussenliggende waarden gebruik ik toch nooit. Er zijn drie programmeerbare auto-iso instellingen, als je die gebruikt hoef je de ISO-knop niet te gebruiken. Wel nog steeds is het jammer dat je de minimale sluitertijd niet kunt koppelen aan het objectief, technisch zou dat toch mogelijk moeten zijn.

Het plaatsen van de knoppen op de achterzijde naar rechts had voor mij niet gehoeven. Als ik de knoppen die voornamelijk bij het beoordelen van de foto's horen of menufuncties, dan heb ik de camera toch niet aan mijn oog. Met de linkerduim kon ik de playback knop van de XE-2 blindelings vinden. Bij de X-pro2 is dat vooralsnog moeilijker, hij zit rechtsboven de LCD. De knoppen voelen wel heel prettig,een duidelijke klik en de knopjes voelen inderdaad waterdicht aan.
De joystick is erg handig, direct verstellen van de AF is iets wat ik altijd al deed toen ik nog een Nikon DSLR had. Ik snapte niet waarom dat bij de XE-2 geregeld was met een tussenstap door eerst de AF-knop te drukken. Na de firmware update had ik de vier richtingenknoppen bij de XE-2 dus aan de AF toegewezen. Bij de X-pro2 hoeft dat niet meer vanwege de joystick.

De vier richtingen knoppen heb ik op standaard fabriekswaarde staan: links iso-auto, boven drive, rechts witbalans en onder autofocus: single, zone of tracking.
Er zijn twee ingebouwde draaischijven als bij een DSLR. Ik vind ze niet zo sterk vormgegeven, ze zijn wat dun en diep weggestopt wat het met handschoenen bedienen (erg) lastig maakt. Bij fotograferen kun je sluitertijden en diafragma of de combinatie ervan wijzigen met de schijven. Als je een foto terugkijkt dan kun je standaard met de achterste schijf inzoomen op pixelniveau, de voorste schijf kun je door de foto's bladeren. Inzoomen gaat door draaien van de achterste schijf. Bewegen door de foto kan met de joystick of richtingenknop. Naar mijn mening gaat dat te langzaam, ik zou sneller op pixelniveau door de foto heen willen scrollen. Dat moet ook mogelijk zijn als je ziet hoe snel de foto's opgeroepen kunnen worden.

De vormgeving is uniek en ik geef toe dat het een van de redenen was om deze camera te kopen. Hoewel ik de XE-2 ook al mooi vind, is de X-pro2 toch wel een heel aansprekend ontwerp. De zwarte afwerking is gladder dan de XE-2 en de camera ziet er daardoor wel exclusiever uit. Dat is dan weer niet echt in overeenstemming met mijn voorkeur om onopvallend te zijn op pad. Ik heb mijn bedenkingen bij de hardheid van de matzwarte afwerking. Want na een nacht werken met een statief had ik al behoorlijk wat krassen op de onderkant zitten, veel meer dan ik verwacht had. Als ik daarvan geweten had dan had ik misschien wat voorzichtiger gedaan, maar overdreven ruw was ik ook niet. Als je deze camera vaak bij je zou hebben, in de tas of in de jaszak dan zullen er zeker sporen op komen. Na een maand, ca. 1000 foto’s, valt het echter mee met de gebruikssporen. De draagriem is iets breder dan bij de XE-2 en is zeer prettig en ingetogen vormgegeven. Hoewel de camera groter lijkt is er feitelijk maar weinig verschil. De breedte is aan de zoekerkant iets groter. En de dikte is duidelijk groter. Hoogte is gelijk als je de XE-2 met handgreep gebruikt. Hij past dus bijna net zo makkelijk in een kleine tas.

Het zoekerruitje heeft een mooie rode coating.

Zoeker
De OVF / EVF is een bijzonder kenmerk van de camera. De eerste indruk van de EVF in de winkel was positief, hij ververst snel en de inkijk is voor een niet brildrager en rechteroog kijker prima. Naast de XT-2 is natuurlijk de vergroting een stuk lager. Als je van de XE-2 afkomt als ik, dan is de vergroting echter identiek en acceptabel. Als je de XT-1 gewend bent zal het tegenvallen, want die heeft een veel groter beeld. Ik heb de XE-2 en X-pro2 aan linker en rechteroog gehouden en het verschil is niet te zien. 0,60x wordt er opgegeven. Wat wel dan opvalt is dat de EVF van de X-pro2 op enkele punten afwijkt van de XE-2. Eerste punt is de kleurweergave, hij is duidelijk wat aan de blauwe of paarse kant. Ook als je de witbalans heel precies goed zet, is er een blauwe zweem over het beeld, erg vreemd waarom dit niet gelijk is aan de LCD want die is wel goed. Een foto beoordelen op kleur kun je beter doen vanaf de LCD! De EVF van de XE-2 geeft hetzelfde kleurbeeld als de LCD, de X-pro2 niet. Ik vind het vreemd dat andere reviews dit punt niet noemen, want het is er echt. Als tweede is er de helderheid van het beeld. Die past zich automatisch aan naar gelang de condities. Buiten gaat het wel, maar binnen bij kunstverlichting is hij duidelijk te zwak. Erg vreemd, want bij de XE-2 gaat dat gewoon goed. Als laatste minpunt bij de zoeker is er de wel heel kleine weergave van de belichtingscompensatie, links in beeld in plaats van onderaan. Foto's maken met een onbedoeld verstelde knop zal je niet snel opvallen aan de indicatie. De overige informatie is prima te lezen, als je de helderheid goed hebt ingesteld is hij bij weinig licht ook beter dan de XE-2. De ruis (sneeuw) in de zoeker die bij camera zichtbaar wordt is bij de X-pro2 geheel afwezig! In het donker zijn bij heldere hemel in de zoeker behoorlijk wat sterren te zien, de XE-2 heeft hier meer moeite mee. De black-out is bij korte sluitertijden echt kort, zo kort dat het bijna DSLR-achtig is. Als je geen playback aan hebt staan, is het beeld zo weer terug er wordt gesproken over 0,07 seconde. Erg prettig en een van de belangrijkste vooruitgangen ten opzichte van de XE-2.

Je kan ook de optische zoeker gebruiken. Erin wordt op technisch zeer vernuftige wijze het kader geprojecteerd en andere informatie. Ook het AF-veld is goed zichtbaar, eventueel gecorrigeerd voor parallax. Het beeld komt ongeveer overeen met het 14 mm objectief en is behoorlijk tonvormig vertekend. Wel is alles scherp ongeacht afstand. Met de hendel aan de voorkant is te switchen tussen EVF en OVF. Nog een keer met de hendel brengt de scherpstelhulp in beeld. Vandaar de naam hybride zoeker. De OVF is voor iemand die in het verleden nog nooit met een meetzoeker heeft gewerkt natuurlijk een onbekend ding. En het is de vraag of je er mee wilt leren omgaan. Want behalve voor snelle actie lijkt er weinig voordeel aan het gebruik ervan. Op het internet lees je dat ook vaak, dat men weinig de OVF gebruikt. Een ding dat nog wel eens genoemd wordt is, is het feit dat je buiten je kader kan kijken en zo kan anticiperen op dingen die het beeld inkomen. Ik heb de camera nog niet lang genoeg om hier een oordeel over te vormen. Wat ik wel kan zeggen is dat voor het bepalen van een goede compositie, ik de zwarte afbakening van een EVF of echte zoeker als een DSLR, wel veel prettiger vindt. Ook al is het kader van de OVF behoorlijk accuraat, ik mis de houvast die de zwarte omranding geeft. De foto’s die ik met de OVF neem zijn bijna altijd minder goed gekaderd dan de foto’s met de EVF, ook op oneindig. Controle of dit aan de aangegeven omranding ligt, laat zien dat die omranding echt goed zat, maar blijkbaar door een verkeerde inschatting toch zorgde voor een verkeerde kadering. Over de scherpstelhulp rechtsonder in beeld ben ik in tegenstelling tot veel andere meningen behoorlijk enthousiast, je moet er anders maar op vertrouwen dat de scherpstelling in orde is. Met een korte blik is dat hulpschermpje snel te beoordelen. Ik zou het eigenlijk ook wel bij de EVF willen. Voor dichtbij is de OVF heel lastig te gebruiken vanwege de parallax, zeker bij langere brandpunten. Hier moet je echt getraind zijn om in te schatten wat de werkelijke compositie is. Ik zie hier eigenlijk geen nut van de OVF. Op een moment vond ik de OVF wel handig, toen ik in een vrij donkere ruimte een foto met flitser wilde nemen, ik kon snel overschakelen met de hendel zodat ik zag wat in beeld zou komen, aangezien het scherm van de EVF niet zonder het menu te raadplegen op fictieve helderheid kan worden gezet. Voorlopige conclusie is dus dat de OVF niet gemakkelijk te gebruiken is en voor statische onderwerpen wel gemist kan worden, in specifieke omstandigheden als binnen of voor actie zitten er voordelen. De EVF is verder goed bruikbaar behalve dat voor het beoordelen van de foto's op kleur je beter de LCD kan gebruiken.

23 f/2 @f/5,6, ISO400.

De autofocus presteert wat betreft respons en snelheid beter dan bij de XE-2, dat is wel duidelijk. Maar ook de X-pro2 kan zich nog wel eens verslikken wat betreft nauwkeurigheid. Oplettendheid blijft geboden, vooral bij weinig contrast of onderwerpen voor een achtergrond. De functie tracking in combinatie met bewegende onderwerpen heb ik nog niet geprobeerd. Met de 23 mm f/2 is de scherpstelling bij voldoende licht heel snel. Mede daardoor en de snelheid van de beeldverwerking van de camera neem je zo een foto als je plots iets interessants tegenkomt. Dat vond ik bij de XE-2 altijd wat lastig. Als je een moment gemist had, duurde het even voor je weer had scherpgesteld en kon afdrukken. Dat was duidelijk een achteruitgang als je een DSLR gewend was.

Je kan in hoge snelheid of lage snelheid beelden opnemen, lage snelheid wordt nog tussen de opnamen de belichting aangepast, bij hoge snelheid is dat vergrendeld. De Bracketing-functie is nog steeds vrij beperkt, doorgaans gebruik ik die echter niet, ik stel zelf de belichtingen in. Wat ik wel gebruik maar vreemd genoeg ontbreekt, is de panorama-instelling. Vinden ze dat niet "pro" genoeg? Daar ben ik het niet mee eens, zeker gezien dat de gekke advanced filters er wel in zitten, nog nooit gebruikt. Het was toch wel heel mooi om even snel een panoramatje te schieten. Bij het gebruik van de intervalfunctie valt op dat het beeldscherm uitschakelt tussen de opnames, op zich positief om energie te besparen, maar dat ook de sensorreiniging iedere keer wordt toegepast. vijf seconden voor de volgende opname gaat het beeldscherm weer aan.

Batterijduur blijft echt een zwak punt, de energie wordt nog sneller gebruikt dan bij de XE-2. Voor een dagje fotograferen moet je echt minimaal drie batterijen hebben is mijn ervaring. Voor interval-fotografie is het ook hinderlijk, daar heb je eigenlijk een externe voeding voor nodig. Enige positieve is hier het feit dat de indicator van de accustatus veel nauwkeuriger is. Ik had graag een klapscherm gehad, maar helaas hebben ze dat niet weten te implementeren. Omdat de XE-2 het ook niet heeft is het geen achteruitgang. Gelukkig is de LCD goed afleesbaar onder een steile hoek, zodat je laag bij de grond nog behoorlijk goed foto's kan nemen. Boven een publiek met de camera naar beneden gericht is het natuurlijk wel lastiger.

De ontspanknop is een sterk punt van de camera, hij heeft een goed voelbaar drukpunt, beter dan bij de XE-2. Er kan een draadontspanner in, leuk als je die nog hebt zoals ik. De sluiter is duidelijk sneller dan de XE-2. Bij indrukken volgt er onmiddellijk een afdruk, vergelijkbaar met een DSLR. Dat vind ik een heel belangrijke verbetering. Het sluitergeluid wordt alom geroemd en daar ben ik het mee eens. Een mooi ingetogen tsjiklopt. En de sluiter is veel sneller dan de XE-2, zodat je beeld snel weer terug is.

Flitsen deed ik met de Nissin i40, bij het uitproberen op de X-pro2 schrok ik wel even want de belichting was helemaal mis, terwijl dat bij de XE-2 perfect werkte. Het blijkt dat sinds de laatste firmware-update van de X-pro2 het flitsen is veranderd en daardoor de Nissin niet meer werkt. Gelukkig kun je echter de nissin opsturen naar de importeur die dan een firmware update doet zodat hij weer werkt. Ik heb dit inmiddels gedaan en het werkt weer. HSS-flits gaat nog niet met de i40.

27 mm @ f/4 ISO200, -0,3 belichting, camera-jpg geen bewerkingen.

Beeldkwaliteit
Met de nieuwe X-trans III-sensor wordt een bestand van 6000x4000 pixels opgenomen wat tot de leiders behoort in het APC-formaat. De pixeldichtheid is ten opzichte van de X-trans II-sensor in lineaire zin met 20% toegenomen. De laagste gevoeligheid is ISO200 en je kan het beste tot 6400 fotograferen volgens de gebruiksaanwijzing. De pixels zitten niet in een Bayer patroon, met Adobe software heb je nog steeds de vreemde effecten op pixelniveau, watercolour effect of "wormen".

Belangrijkste van een camera is wat mij betreft de beeldkwaliteit. Hoewel de kwaliteit van de XE-2 eigenlijk al heel goed is, kwam de kwaliteit van X-pro2 als eerste indruk direct indrukwekkend over. Met meerdere opnamen had ik het idee dat de foto zijn fijne details beter toonde op het scherm. Echter, ik heb met de X-pro2 vooral met de vastbrandpunten geschoten, waaronder de nieuwe 23 mm, zodat daarmee alles uit de sensor kon worden gehaald. De kleurweergave in de Provia-instelling leek gelijk te zijn aan de XE-2. Wel had ik het idee dat de schaduwen minder donker zijn dan bij de XE-2, maar dat blijkt in een directe vergelijking marginaal. Bij die camera ervaarde ik vaak te donkere schaduwen. Door de S op -1 te zetten was dat enigszins te verminderen, maar dat ging ten kost van het contrast en de "clarity". De bestanden hebben bij ISO200 een uitstekend dynamisch bereik, ik heb foto's met de hoge lichten op -100 en de schaduwen op +100 bewerkt, waarbij het er nog steeds behoorlijk natuurlijk uit bleef zien. De belichting vond ik bij blauwe lucht soms wat aan de lage kant, een derde stopje donkerder dan dat ik zou kiezen. Bij de XE-2 leek de belichting precies goed.
Vanaf ISO800 wordt de ruis sterker zichtbaar en neemt verder toe naar hogere waarden. Op Pixelniveau lijkt de ruisonderdrukking wat sterker te zijn dan bij de XE-2. Echt hoge ISO-waarden van meer dan 3200 heb ik nog niet geprobeerd, alleen voor sport zou ik me een toepassing voor kunnen stellen, want het dynamisch bereik loopt hard terug zodat je weinig mogelijkheden hebt voor nabewerking.

Station Markelo, 55-200, 67 mm, f/8, ISO200, licht bewerkte jpg.

Het ISO-loze gedrag van de sensor lijkt gelijk te zijn als bij de XE-2. Ik zie bij de ISO-waarden rond 800 en 1600 weinig verschil tussen beide camera's. Ik denk dat beide camera's ongeveer even gevoelig zijn. Bij lage ISO-waarden lijkt de X-pro2 iets beter te zijn. Bij hoge ISO-waarden vond ik dat de XE-2 een iets beter resultaat gaf. Een test met een lang belichte opname met kap voor het objectief "darkframe" laat een opmerkelijk resultaat zien: de XE-2 heeft bij vijf minuten en +5 belichting (temperatuur 7°) een paarse gloed (amp-glow), de X-pro2 heeft veel minder paars maar witte vlekjes, maar wel een vierkant patroon, dat met het fasedetectie gebied overeenkomt.

Darkframes van de XE-2 links en rechts de X-pro2. 5 minuten belichting, RAW-bestand. Belichting +5 in Lightroom.

In de praktijk heb ik het patroon nog niet op een opname gezien. Verder kwam ik op enkele opnamen kleurverloop “banding” tegen, niet duidelijk is waardoor dat kwam. Ik kon het op andere testopnamen niet reproduceren, hiervoor is nog meer onderzoek nodig, ook bij hogere temperaturen. Bij een opname kwam ik ook nog kleine witte spikkels tegen in de opgehaalde schaduwen. Ook dit was niet reproduceerbaar, maar wel vreemd. Bij de XE-2 was ik beide zaken nog nooit tegengekomen. Voorlopig blijft die dus nog even in mijn bezit.
Wat betreft de beeldkwaliteit denk ik dus dat de 24MP sensor in vergelijking met de 16MP sensor zoals te verwachten is een vooruitgang is in resolutie. Dit merk je vooral in combinatie met de scherpste lenzen bij hun optimale diafragmaopening. Voor de rest ben ik nog niet overtuigd dat er significante verschillen zijn. Misschien iets meer dynamisch bereik bij ISO200. Bij lange belichtingen heb ik zelfs de indruk dat de X-trans II sensor mogelijk beter is en minder artefacten geeft.

Tijdopname 30 s met de 18mm op f/2, ISO800.

Videokwaliteit ziet er zeker goed uit, mooie realistische kleuren en minder schokkerig beeld vergeleken met de XE-2.

Conclusie
Samengevat ben ik tevreden met de camera. Tot de plussen reken ik:
- Beeldkwaliteit
- Dynamisch bereik
- Snelheid van scherpstelling
- Snelheid ontspantijd
- Handligging
- Bediening
- Scherpstelcontrole in OVF met kleine schermpje
- Videokwaliteit
- Weerbestendigheid
Tot de minnen reken ik:
- EVF kleurweergave en helderheid
- Batterijduur
- Mogelijk artefacten als banding en witte spikkels bij lang belichte opnamen, nader onderzoek nodig.
- Kleine dingen als: onbedoeld verdraaien compensatieknop, weggestopte functie aanpassen EVF-helderheid (als je wilt flitsen). Uitschakelen bij intervalopname. Ontbreken panoramafunctie.
- Kantelscherm was wel handig geweest
- Prijs is behoorlijk hoog, waarschijnlijk door OVF.
Hoewel er dus wel wat minpunten zijn op te schrijven en de prijs behoorlijk stevig is, maakt de vooruitgang in de bediening, de snelheid en de beeldkwaliteit deze zwakke punten goed.
X-pro2 | MHG-XPRO2 | XF14/2,8 | XF18/2,0 | XF 23/2,0 | XF27/2,8 | XF35/1,4 | XF18-55/2,8-4 | XF55-200/3,5-4,8 | XF100-400/4,5-5,6
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Een maand met de X-pro2

Bericht door Patrick »

Goed geschreven review!

Als ik het zo lees vraag ik me wel een beetje af waarom je niet voor de X-T2 gekozen hebt. Dat moet bijna wel het feit zijn dat deze camera nog fraaier is...
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

folkert
In memoriam †
Berichten: 391
Lid geworden op: vr 22 jul 2016, 09:49
Voornaam: Folkert
Locatie: Westland / Den Haag / Delft
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 5 times
Been thanked: 78 times
Gender:

Re: Een maand met de X-pro2

Bericht door folkert »

Bedankt voor deze leuke en vooral goed en makkelijk leesbare review ... heb weer wat leeswerk voor de stille uurtjes (voor en tijdens de kerst). Ik zit op dit moment in dubio (en heb ook een XE-2) om bedrijfsmatig een XT-2 of X-pro2 aan te schaffen. Moet ik voor AF snelheid gaan met name sportfotografie (nu alles met Nikon) of toch de doorzichtzoeker laten prevaleren voor de "normale" journalistieke foto's ... wordt vervolgd!!
Fuji XH-2/X100T/XT-4+grip/XE-4/ FUJINON XF18-55mm/XF 18-135mF/3.5-5.6/XF 55-200mm/XF100-400/XF16mm 2.8WR/XF35mm 2.WR/XF50mm F2 WR/XF 90mm/XF 80mm f2,8 R LM OIS WR Macro/XF 10-24 mm (old)/pancake XF 27mm f/2.8 WR (new)
Gebruikersavatar

Johan1025
Berichten: 429
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 07:21
Voornaam: Johan
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 16 times

Re: Een maand met de X-pro2

Bericht door Johan1025 »

Ik kan mij hier 100% in vinden !! Een heerlijke machine.
Tumblr | X-70 | X-Pro 3 | XF 16mm F1.4 R WR | XF 8-16mm F2.8 R LM WR | XF 33mm F1.4 R LM WR | XF 50mm F1.0 R WR| XF 16-55mm F2.8 R LM WR | XF 50-140mm F2.8 R LM OIS WR | XF70-300mmF4-5.6 R LM OIS WR
Gebruikersavatar

Peter P
fXf sponsor
Berichten: 360
Lid geworden op: za 12 mar 2016, 09:11
Voornaam: Peter
Has thanked: 6 times
Been thanked: 32 times

Re: Een maand met de X-pro2

Bericht door Peter P »

Zo goeidag[emoji1360], wat een super verslag ik ben het helemaal met je eens op de wat kleine puntjes die jij ook noemt vind ik het een heerlijke camera.


. .
Groeten Peter
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Een maand met de X-pro2

Bericht door remoss »

Mooie review Tom, leest lekker weg! Dank voor het delen :duimop:
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Een maand met de X-pro2

Bericht door jhh »

Mooi degelijk uitgevoerd stuk werk!
Daar kunnen velen die zich willen oriënteren wat aan hebben.

Grappig: Bij het kantelen van de camera voor 'portret' stand kun je ook kantelen met de rechterhand boven de camera; dan blijft de camera in dezelfde stand voor ogen en neus.
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Een maand met de X-pro2

Bericht door Patrick »

Dat is toch ook de enige logische wijze om de camera te draaien? :D
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Een maand met de X-pro2

Bericht door arnold_w »

Mooie review, bedankt voor de inspanning, denk dat veel aspirant kopers hier wel wat mee kunnen.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Topic Starter
TomB
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 22:08
Voornaam: Tom
Been thanked: 1 time

Re: Een maand met de X-pro2

Bericht door TomB »

Bedankt voor de reacties.
Grappig: Bij het kantelen van de camera voor 'portret' stand kun je ook kantelen met de rechterhand boven de camera; dan blijft de camera in dezelfde stand voor ogen en neus.
Klopt, dat gaat ook beter. Ik moest denken aan het voorbeeld op de website van de fujifilm XE-2, met een linksogige fotograaf:
http://www.fujifilm.com/products/digita ... film_x_e2/
X-pro2 | MHG-XPRO2 | XF14/2,8 | XF18/2,0 | XF 23/2,0 | XF27/2,8 | XF35/1,4 | XF18-55/2,8-4 | XF55-200/3,5-4,8 | XF100-400/4,5-5,6
Plaats reactie

Terug naar “X-Pro2”