Vraag over optical viewfinder

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
bcvthul
fXf sponsor
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 jul 2015, 14:17
Been thanked: 2 times

Vraag over optical viewfinder

Bericht door bcvthul »

(Ik hoop dat mijn vraag goed stel)
Welke lenzen werken goed mbv de optical viewfinder van de x-pro2.

Ik kan me voorstellen dat als je lenzen met brandpuntsafstand 50mm of groter het kijkgebied klein wordt en als je een 10mm gebruikt het niet meer past.

Wat is jullie ervaring?
Fujifilm X100T
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Vraag over optical viewfinder

Bericht door Patrick »

En welke objectieven je langs kan kijken. Ook niet onbelangrijk. Ik kan je niet verder helpen; ik heb er geen...
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
bcvthul
fXf sponsor
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 jul 2015, 14:17
Been thanked: 2 times

Re: Vraag over optical viewfinder

Bericht door bcvthul »

Ik heb nog in de manuaal van de x-pro2 gekeken. Het lijkt er op dat de optical viewfinder in twee modes kan werken:

- narrow
- wide

In narrow-mode zijn er venstertjes van 35, 56, 60 en 90
In wide-mode zijn er venstertjes van 18, 23, 27 en 32
Fujifilm X100T
Gebruikersavatar

Martinpecheur
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 31 aug 2014, 00:12
Voornaam: Martin
Locatie: Borne

Re: Vraag over optical viewfinder

Bericht door Martinpecheur »

Ik heb dezelfde vraag een jaar geleden direct aan Fuji op de Professional Imaging gesteld. We hebben het uitgeprobeerd en als ik me goed herinner was 18 mm de ondergrens waarbij je de begrenzing van het beeld zag. Lager dan 18 mm kon wel, maar dan zie je niet precies meer wat de camera registreert. Aan de bovenkant vond ik 50 mm eigenlijk al te lang, het wordt dan zo'n klein kadertje dat ik er niet veel meer mee kon.
Voor mij is dit toch vooral een camera om met de 23 mm /f2 en 35 mm f/2 te werken. Dit zijn kleine lenzen waar je ook goed langs kijkt in optical mode stand.
Maar een echte ervaringsdeskundige ben ik niet, misschien zijn er andere ervaringen?
Martin
Gebruikersavatar

Topic Starter
bcvthul
fXf sponsor
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 jul 2015, 14:17
Been thanked: 2 times

Re: Vraag over optical viewfinder

Bericht door bcvthul »

Bedankt voor de info. Mijn vermoeden is/was al dat de optical viewfinder 'beperkt' bruikbaar is voor de verschillende soorten brandpuntsafstanden. Op zich ook wel logisch..

Je kunt het ook 'omdraaien' : de x-pro2 biedt als extra een optical viewfinder bij sommige lenzen...
Fujifilm X100T
Gebruikersavatar

jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Vraag over optical viewfinder

Bericht door jhh »

Elke keuze is een persoonlijke.
Het is dan ook maar aan de lezer of hij er wat aan heeft.
Maar ik zal hier proberen mijn drijfveren voor keuzes duidelijk te maken.

Ik heb veel camera's gehad met optische zoeker. Van Hasselblad SWC, Leica M6 en M7, Mamiya 7, Fuji X100, X100s. (Nu de Fuji X-Pro2 met als back-up camera de X-E2)
De manier van werken met dit type camera's vind ik prettig.
Ik ben gericht op straatfotografie.
Gewicht en grootte spreken mij aan.

(Desondanks heb ik ook spiegelreflexen gehad als Asahi Pentax Spotmatic, Hasselblad F2000, Rolleiflex 2.8GX en Canon EOS 5D. Maar deze camera's spraken me qua gevoel minder aan.
Behalve de Canon, waren deze camera's vooral traag. En allemaal groter en zwaarder.)

Ik heb de X-Pro2 met 16mm F1.4 / 23mm F1,4 / 23mm F2.0 / 27mm F2.8 / 35mm F2.0 / 50mm F2.0 / 60mm 2.4 en ik gebruik er in de praktijk maar een paar van.

Als ik met een lens op stap ga, is het de 16mm. Grootte en formaat zijn me erg belangrijk. Daarom is de 16mm me eigenlijk erg groot en zwaar, maar toch is het mijn favoriete lens en eigenlijk mijn standaardlens. Als er een 16mm F2.0 van goede kwaliteit uitkwam, zou ik door het lichtere gewicht voor een lastige beslissing staan. Deze lens heeft in de optische zoeker geen kaderlijnen en zeker geen kaderlijnen die meelopen bij het dichterbij instellen zoals bij de andere brandpunten. Dat is ook niet mogelijk omdat de 16mm tot vlak voor de frontlens in te stellen is; een ander mooi aspect van de 16mm. Wat met dichtbij al snel overschakelen op de electronische zoeker nodig maakt.
Gelukkig is het zo, dat voor het normale fotowerk het gehele optische zoekerbeeld 'ongeveer' overeenkomt met de 16mm lens. Als je de camera continu aan laat staan, om snel te kunnen reageren, is het ook fijn dat de optische zoeker minder stroom vraagt.

Als ik met 2 lenzen op stap ga, kies ik voor de 16mm en de 50mm. Die zitten qua brandpunt ruim genoeg uit elkaar om een aanvulling te zijn. En die lens gebruik ik dan normaal met de electronische zoeker. Dat is voor die brandpuntafstand logisch. De lens is licht en snel en meer dan matig tele heb ik niet nodig.

Als ik met 3 lenzen op stap ga, komt daar de 23mm F2.0 bij. Licht en snel en het neutralere perspectief.

De 35mm F2.0 / 60mm 2.4 / gebruik ik eigenlijk niet. Evenals de 18-55mm en de 50-230mm, welke laatste uit de kast mag voor een apart vogeltje in de tuin. De 27mm F2.8 is ook overbodig, maar leek aantrekkelijk als een onopvallend model.
Plaats reactie

Terug naar “X-Pro2”