beeldkwaliteit en af snelheid

Gebruikersavatar

Topic Starter
Duijndam
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 19:53
Voornaam: Peter

beeldkwaliteit en af snelheid

Bericht door Duijndam »

Ik ben (nog)nog in het bezit van een Canon 1D4 met een 100-400mm mk2 lens. De beeldkwaliteit is van deze lens zeer goed, zelfs op volle opening. En over de af snelheid niets te klagen. Nu ben ik in het bezit van een X-T2 en overweeg de Fuji 100-400mm aan teschaffen. Heeft iemand ervaring met deze lens met vogel en dieren fotografie? (geen dierentuin) Met name de AF en beeldkwaliteit. Op het internet zie ik er weinig over. Had dit ook op een Facebookforum geplaatst. Krijg je van die antwoorden dat die van Fuji beter is als van Canon...

Groet, Peter
Gebruikersavatar

GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: beeldkwaliteit en af snelheid

Bericht door GeorgeF »

Mijn dochter heeft de X-T1 met de 100-400mm
Ze is er laaiend enthousiast over.
Hiervoor had ze een Nikon D90 met 80-400mm.
Daar was ze in eerste instantie erg tevreden over.
Maar ik heb haar overgehaald om de Fuji te kopen.
Nu vraagt ze zich af hoe ze over de Nikon set tevreden kon zijn.
De XT-1 met de 100-400mm is een geweldige set en met de XT-2 zullen de resultaten nog verbluffender zijn.
Je zal zeker van deze combi geen spijt krijgen.

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Gebruikersavatar

jack the slipper
Berichten: 329
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:51
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: beeldkwaliteit en af snelheid

Bericht door jack the slipper »

Hoi Peter,

ik heb 'm eens gehuurd bij Cameratools. Geen tel spijt van gehad. Waar ik normaal even aan een objectief moet wennen was dat hier niet het geval: mounten en schieten. Top ding!

Ijsspeedway: Roelof Thijs Bokaal
Gebruikersavatar

PeterD
fXf sponsor
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 122 times

Re: beeldkwaliteit en af snelheid

Bericht door PeterD »

Kijk eens op de site van Patrick Mollema.Dat is vlgs mij www.digitalefotografievakantie.nl. Hij heeft een interessant stukje over deze lens geschreven. Hij wil wel eens een afwijkende mening hebben ,maar dat maakt het juist leuk om zijn berichten en reviews te lezen.
Gebruikersavatar

Topic Starter
Duijndam
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 19:53
Voornaam: Peter

Re: beeldkwaliteit en af snelheid

Bericht door Duijndam »

Ik had al gekeken op de site van Patrick Mollema. Daarom twijfel ik over de AF. Ik had ook ergens gelezen dat de lens tot 10meter top is. Gaat mij meer om de grotere afstanden.

Peter
Gebruikersavatar

Topic Starter
Duijndam
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 19:53
Voornaam: Peter

Re: beeldkwaliteit en af snelheid

Bericht door Duijndam »

jack the slipper schreef: di 24 okt 2017, 20:31 Hoi Peter,

ik heb 'm eens gehuurd bij Cameratools. Geen tel spijt van gehad. Waar ik normaal even aan een objectief moet wennen was dat hier niet het geval: mounten en schieten. Top ding!

Ijsspeedway: Roelof Thijs Bokaal
Je foto's zien er strak uit!!!

Peter
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 368 times
Been thanked: 103 times

Re: beeldkwaliteit en af snelheid

Bericht door MacFuji »

Dat ik tevreden ben over de XF100-400 dat weten de meesten hier wel. En ik ben nog wel zo'n iemand die aan dierentuin fotografie doet.
Wat ik wel heb gemerkt is dat in mijn beleving de XF100-400 nog beter is in combinatie met de XF1.4xTC.
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

Harlin
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 20 jan 2016, 23:53
Voornaam: Harry
Has thanked: 29 times
Been thanked: 5 times

Re: beeldkwaliteit en af snelheid

Bericht door Harlin »

Duijndam schreef: wo 25 okt 2017, 19:22 Ik had ook ergens gelezen dat de lens tot 10meter top is. Gaat mij meer om de grotere afstanden.
Peter
Wat zijn bij jou de grotere afstanden Peter?
Heb de 100-400mm ook + 1.4 en de 2x extender.
Zelf vind ik het soms wat tegenvallen (2x = 800mm) in de verte, maar hangt ook wel van de hoeveelheid licht, en vocht in de lucht, af die je hebt.
De 1 spat er af, de ander valt zwaar tegen/mee.
Het is wel zo, dat ik veel meer vertrouwen in deze lens heb als wat ik met mijn Nikon en analoge Pentax had.
Ben met deze lens veel verderaf aan het fotograferen met wat ik had en eigenlijk met teveel werk thuis kom.

Hij zit op de X-T 2, wat een verademing is i.v.g. met de X-T 1.
Als het goed is komt er binnenkort een boek op de markt waar het wat in beschreven is met foto's er bij, van de 100-400/560/800mm. :)

Hier: https://harlin24.wordpress.com/2016/12/ ... n-de-boot/ kan je eventueel wel wat foto's bekijken.
Er staan verschillende 100-400mm tussen, even groter klikken en de exif vieuwer er over laten "schijnen" dan staan de mm er ook bij.
Gebruikersavatar

Topic Starter
Duijndam
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 19:53
Voornaam: Peter

Re: beeldkwaliteit en af snelheid

Bericht door Duijndam »

Ik fotografeer graag dieren/vogels met leefomgeving en landschappen. Dus meestal niet de beesten "randje randje'. Dan staan ze wat op meer afstand. Maar geen 800mm hoor. En voor landschappen moet het gewoon scherp zijn.
Ik wil gewoon dezelfde kwaliteit als met mn Canon 100-400mmk2 voor dat ik hem wegdoet, ivm met gewicht en dat gezeul. De bokeh wordt natuurlijk wel minder met de Fuji omdat mn Canon sensor groter is.

Goeie serie Harlin van Harlingen, prachtig. Omdat de foto's wat klein zijn kan ik moeilijk een goed oordeel geven de lens.

Peter
Gebruikersavatar

Harlin
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 20 jan 2016, 23:53
Voornaam: Harry
Has thanked: 29 times
Been thanked: 5 times

Re: beeldkwaliteit en af snelheid

Bericht door Harlin »

Is geen Harlingen, Peter, is Enkhuizen IJsselmeer.
Je kan ook je Canon 100-400 er op zetten met een adapter, heb je toch wat lengte, alleen met de hand scherpstellen is lastig wat dieren betreft.
Of je dit kan zien weet ik niet, maar is ook allemaal 100-400mm werk, wel gemaakt met de X-T1: https://www.facebook.com/har.lin.35/med ... 564&type=3
Misschien krijg je dan een betere indruk.
Hier nog wat foto's van een zwartbuikwaterspreeuw, was in januari, rond half vijf in de middag in het bos, zon was er niet.
https://www.facebook.com/har.lin.35/med ... 564&type=3
Plaats reactie

Terug naar “XF100-400mm F4.5-5.6 OIS WR”