90 mm met 1.4 ex tube

Toon hier je foto's gemaakt met specifieke hardware (body's, objectieven e.d.)
Gebruikersavatar

Topic Starter
ChrisG
Berichten: 121
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 10:34
Locatie: Renkum

90 mm met 1.4 ex tube

Bericht door ChrisG »

Vorige week met mijn 90 mm naar een vlindertuin in Lunteren geweest. Een mooie gelegenheid om de ex tube te gebruiken.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding
Gebruikersavatar

Luna
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 27 jul 2016, 21:27
Voornaam: Luna
Locatie: De Aarde. Meestal.

Re: 90 mm met 1.4 ex tube

Bericht door Luna »

Ik vind de foto's prachtig maar inderdaad, je zou je afvragen warom ze in godsnaam geen OIS op een 135mm steken.
Ik heb moementeel schrik om lenzen bij te kopen daar Photokina nogal wat nieuwigheden mee zou kunnen brengen.
De 35mm (zowat een 50mm) is voor mij een onmisbare lens maar zowat de oudste in het gamma en werkt na de update nog steeds niet goed samen phase detection AF volgens ik lees.
Fuji & Fujinon & Samyang & Wotancraft & Hold Fast Gear & Nissin & Sirui & GorillaPod
X-PRO2 & X-T2
Gebruikersavatar

Topic Starter
ChrisG
Berichten: 121
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 10:34
Locatie: Renkum

Re: 90 mm met 1.4 ex tube

Bericht door ChrisG »

Tja, sommige camera's hebben dat in de body. Dat zou het mooiste zijn.
Maar je kan niet alles hebben. Ik ben heel blij met de 90 mm.

Ik heb 4 primes,
14, 35, 56 en 90 mm. Geen van de lenzen hebben een stabilisator.
Gebruikersavatar

Luna
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 27 jul 2016, 21:27
Voornaam: Luna
Locatie: De Aarde. Meestal.

Re: 90 mm met 1.4 ex tube

Bericht door Luna »

IBIS is goed maar meestal niet zo bruikbaar met langere tele, daar wint OIS.Kijk maar naar Pana en Oly.
Trouwens, een reden waarom Fuji nu=iet voor IBIS koos is dat je in sommige omstandigheden minder scherpe beelden dan zonder krijgt doordat de sensor, waar je licht op valt dus, beweegt. Maar dan mochten ze wel wat meer lenzen met OIS uitbrengen vind ik.
Vanaf 85mm is dat IMO wel wenselijk. ook op de 16-55 had het niet mis gestaan.

Als ik de Pana 100/400 gebruik met OIS krijg ik betere reultaten dan als ik die afzet en IBIS gebruik.
Maar nu komen beide merken ook op de proppen met dual stabilisation, die de twee combineert.
Ideaal eigenlijk moesten ze nu eens samenwerken met elkaars systemen.
Net hetzelfde verhaal als met die fantastiche diafragmaring die Pana op sommige lenzen zit (zoals op alle Fuji lenzen). Werkt enkel op Pana bodies, niet op de Olys.
Fuji & Fujinon & Samyang & Wotancraft & Hold Fast Gear & Nissin & Sirui & GorillaPod
X-PRO2 & X-T2
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: 90 mm met 1.4 ex tube

Bericht door Michele »

Luna schreef:Ik heb moementeel schrik om lenzen bij te kopen daar Photokina nogal wat nieuwigheden mee zou kunnen brengen.
.
Nou... de roadmap is bekend, dus daar komt niet plotseling iets uit de hoge hoed. Wellicht een digitale middenformaat, maar niet een complete objectieven line-up. Alleen de 35mm f/2 en dan is t dit jaar wel weer best. Volgend jaar nog 'n nieuwe 50mm en een 80mm macro, die wellicht als dummy al in de vitrine staan op de kina, maar dat is t dan wel.
Choose life, drive Maserati!
Gebruikersavatar

Luna
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 27 jul 2016, 21:27
Voornaam: Luna
Locatie: De Aarde. Meestal.

Re: 90 mm met 1.4 ex tube

Bericht door Luna »

Ja, inderdaad, ik was vergeten de officiele roadmap gezien te hebben na enkele geruchten-roadmaps en ook in de war gehaald met Oly of Pana denk ik. Bedankt Michele.

Die 50mm is een f2.0 dacht ik? Geruchten waren eerst 1.0 maar leek me nogal sterk.
Die Macro zie ik wel zitten want de Macro die Fuji nu heeft schijnt een van hun mindere lenzen te zijn.
Maar dan de 35/2. Zie het nut niet echt van een f2 als er een f1.4 is.
Enige info over deze f1.4? Iedereen tevreden van? Geen AF problemen?
Sta namelijk op het punt om er eentje tweedehands aan te kopen.
Fuji & Fujinon & Samyang & Wotancraft & Hold Fast Gear & Nissin & Sirui & GorillaPod
X-PRO2 & X-T2
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: 90 mm met 1.4 ex tube

Bericht door André »

OIS en IBIS heb je niet nodig. Een snelle sluitertijd dan weer wel. Daarbij wordt je subject echt niet scherper door OIS of IBIS.
Je gaat er eerder nog tragere sluitertijden door gebruiken waardoor er weer onscherpte ontstaat door de bewegingen van het subject zelf.
Denk daarbij aan zaken als een zuchtje wind.
Een korte sluitertijd werkt dan vele malen beter. Nog mooier als je het subject dan ook nog bevriest met een flitser.
Dan heb je ook meteen de kleuren goed. Daarbij heb je die kwetsbare onderdeeltjes niet in je objectief zitten. Dan gaat er ook minder kapot.
Er wordt enorm veel geroepen hoe handig het wel niet is, maar eigenlijk is het overbodig.
Ik schiet macro standaard op f16 en 1/250e op ISO 200 met een flits. Dan gebruik ik een paar ringen en een omgekeerd vergroter objectief.
Dat werkt prima. Nix geen OIS of IBIS.

Zo dus.
[img]https://c8.staticflickr.com/8/7383/2734 ... 430d_b.jpg[/img]20160530-_XE10976 by André van der Molen, on Flickr

Dan krijg je dit.
[img]https://c8.staticflickr.com/8/7401/2742 ... ffe4_b.jpg[/img]Groene vlieg 02 by André van der Molen, on Flickr
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

bcvthul
fXf sponsor
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 jul 2015, 14:17
Been thanked: 2 times

Re: 90 mm met 1.4 ex tube

Bericht door bcvthul »

Ik weet niet wat er allemaal gepost wordt in dit draadje maar ik vind de foto's van André nette, verzorgde foto's!!
Fujifilm X100T
Gebruikersavatar

Topic Starter
ChrisG
Berichten: 121
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 10:34
Locatie: Renkum

Re: 90 mm met 1.4 ex tube

Bericht door ChrisG »

Andre, kan je ook iets verder weg van het onderwerp zodat je bv een vlinder helemaal op de foto krijgt?
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: 90 mm met 1.4 ex tube

Bericht door André »

Het klopt dat de vlinder meer close up is, maar voor het werkingsprincipe maakt dat helemaal niets uit.

Als de vlindervleugel door de wind beweegt is de vleugel onscherp bij 1/60e seconde met OIS. Dat is een feit.
Bij dergelijke sluitertijden is OIS nu juist functioneel. Close up en macro schiet je echter niet met zulke trage sluitertijden, ten minste als je scherpe platen wilt.

Dat los je enkel op met een korte sluitertijd en om die te kunnen krijgen moet je dan de ISO verhogen.
Echter wil men ook voldoende DOF en dus F11 of f16 gebruiken. Dan wordt het al snel te donker, te ruisig of je sluitertijd erg traag.
Dan ga je flitsen. Je nieuwe sluitertijd wordt dan korter dan 1/8000e. Ik weet niet precies wat de flitsduur is.
De flitstijd is dan als het ware de nieuwe sluitertijd. Dat kan er ook heel natuurlijk uit zien.
Flits niet over de zon heen maar er onderdoor. Zet je flitser op -2/3e stop TTL. Gebruik een diffuser tegen hotspots.
Je hoeft nu enkel nog te focussen door vooruit en achterwaarts te bewegen en af te drukken op het juiste moment. Als dat wat lastig is gebruik dan de burst functie. De scherpe zit er ook bij.

Een extraatje bij het flitsen is kleur. Iets om over na te denken?
Een 2e extraatje is meer DOF, althans zo lijkt het.

Als je geen flitser wilt gebruiken gebruik je f11 of f16 en ISO 1600 en stel je de sluitertijd naar gelang de meetwaarden in, maar korter dan het brandpunt en liever nog 2 maal zo kort als het brandpunt.
Als straks de X-T2 uitkomt met 1 stop minder ruis kun je zelfs tot ISO 3200 gaan zonder kwaliteit verlies, in theorie dan.

Maar onthoudt 1 ding. Scherpte staat in relatie tot sluitertijd en de snelheid in de bewegingen van het subject of object dat je wilt fotograferen.
Met andere woorden, de snelheid waarmee de juffer het hoofd omdraait om de andere kant op te kijken bepaald hoe kort de sluitertijd minstens moet zijn om die beweging te bevriezen en dan dus scherp vast te leggen. Dat ga je met 1/30e tot 1/60e niet redden ondanks je OIS of IBIS. Niet bij macro en ook niet bij close up.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Plaats reactie

Terug naar “Hardware Showroom”