90 mm met 1.4 ex tube

Toon hier je foto's gemaakt met specifieke hardware (body's, objectieven e.d.)
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: 90 mm met 1.4 ex tube

Bericht door André »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Het klopt dat de vlinder meer close up is, maar voor het werkingsprincipe maakt dat helemaal niets uit.

Als de vlindervleugel door de wind beweegt is de vleugel onscherp bij 1/60e seconde met OIS. Dat is een feit.
Bij dergelijke sluitertijden is OIS nu juist functioneel. Close up en macro schiet je echter niet met zulke trage sluitertijden, ten minste als je scherpe platen wilt.

Dat los je enkel op met een korte sluitertijd en om die te kunnen krijgen moet je dan de ISO verhogen.
Echter wil men ook voldoende DOF en dus F11 of f16 gebruiken. Dan wordt het al snel te donker, te ruisig of je sluitertijd erg traag.
Dan ga je flitsen. Je nieuwe sluitertijd wordt dan korter dan 1/8000e. Ik weet niet precies wat de flitsduur is.
De flitstijd is dan als het ware de nieuwe sluitertijd. Dat kan er ook heel natuurlijk uit zien.
Flits niet over de zon heen maar er onderdoor. Zet je flitser op -2/3e stop TTL. Gebruik een diffuser tegen hotspots.
Je hoeft nu enkel nog te focussen door vooruit en achterwaarts te bewegen en af te drukken op het juiste moment. Als dat wat lastig is gebruik dan de burst functie. De scherpe zit er ook bij.

Een extraatje bij het flitsen is kleur. Iets om over na te denken?
Een 2e extraatje is meer DOF, althans zo lijkt het.

Als je geen flitser wilt gebruiken gebruik je f11 of f16 en ISO 1600 en stel je de sluitertijd naar gelang de meetwaarden in, maar korter dan het brandpunt en liever nog 2 maal zo kort als het brandpunt.
Als straks de X-T2 uitkomt met 1 stop minder ruis kun je zelfs tot ISO 3200 gaan zonder kwaliteit verlies, in theorie dan.

Maar onthoudt 1 ding. Scherpte staat in relatie tot sluitertijd en de snelheid in de bewegingen van het subject of object dat je wilt fotograferen.
Met andere woorden, de snelheid waarmee de juffer het hoofd omdraait om de andere kant op te kijken bepaald hoe kort de sluitertijd minstens moet zijn om die beweging te bevriezen en dan dus scherp vast te leggen. Dat ga je met 1/30e tot 1/60e niet redden ondanks je OIS of IBIS. Niet bij macro en ook niet bij close up.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: 90 mm met 1.4 ex tube

Bericht door André »

Een insect wordt niet blind van een flits. Dat is complete kolder, zucht.
Ik denk, dat je niet wilt flitsen omdat je er geen hout van het flitsen begrijpt. Dat kan maar maakt de werking niet anders. Flitsen op een manier waarbij het beeld natuurlijk overkomt is niet zo moeilijk. RATIO!!!

Je wilt niet begrijpen dat de eigen bewegingen van je onderwerp niet scherper worden door de OIS als het beweegt. OIS neemt enkel jouw handbewegingen en de bewegingen van de camera weg bij tragere sluitertijden. Dat is gewoon een feit en daar is het ook voor gemaakt.

Misschien is dit te abstract. Mogelijk helpt beeldspraak een beetje.

Stel je voor het regent. Hoe kort moet de sluitertijd zijn om een regendruppel scherp te krijgen en hoe kort moet het zijn om de achtergrond en de omgeving scherp te krijgen? Voor de achtergrond heb je misschien genoeg aan 1/60e maar de druppel moet vele malen korter anders krijg je strepen in je beeld van die regendruppels en geen scherpe regendruppels. Dat zelfde gebeurt met de vleugeltjes en voelsprietjes van de vlinder in de buitenlucht als er een beetje wind staat en er staat altijd genoeg wind om vlindervleugeltjes en voelsprietjes te laten bewegen.
Dat verschil wil je duidelijk niet zien omdat je vermoedelijk vast zit in het IBIS en OIS verhaal. Het zij zo. Ik heb het geprobeerd uit te leggen en meer kan ik niet doen.

Er is geen wedstrijd nodig. Er zijn al genoeg platen te vinden. Daarnaast weet ik al dat ik er gelijk in heb dat je OIS en IBIS niet nodig hebt.
P.S. het verschil tussen macro en tele is niets. De lichtdriehoek werkt op de zelfde manier ongeacht brandpunt of onderwerp.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

RiggoleM
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 23 mei 2016, 12:27

Re: 90 mm met 1.4 ex tube

Bericht door RiggoleM »

Het moet mij toch even iets van het hart voor ik hier nog verder lees/reageer op dit forum.

Op diverse foto fora zijn er altijd personen die de waarheid claimen/opeisen, en ik had gehoopt dat dit niet het geval ging zijn op dit forum, maar de laatste weken zie ik dit patroon hier ook opduiken.

Ik wil er niet verder over uitwijken, dit is hier niet het topic voor, maar ik hoop alvast dat er rekening wordt gehouden en iedereen zijn mening respecteert en niet tot het oneindige over discussieert om toch zijn/haar gelijk te halen.

Om terug on topic te komen... ik volgde van september tot juni een cursus fotografie en één van de modules ging over macrofotografie en tijdens de theorie stonden 2 zaken boven perk en paal en dat was: manueel focussen en beeldstabilisatie uit.
Toen ik de foto's hier het eerst zag, dacht ik mooie plaatjes maar toen kwam het OIS verhaal en begon ik mij toch af te vragen waarom. Je kan inderdaad de vlinders 'bevriezen', maar ik denk niet dat dit de bedoeling was van deze test met de XF 90. Het kan altijd beter, maar perfectie is niet altijd beter... :-)
Fujifilm X-T1 - Fujifilm X70 - XF18-55 - XF55-200 - Samyang 12mm f/2.0- XF23 f/1.4 - XF35 f/1.4 - Nissin i40
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: 90 mm met 1.4 ex tube

Bericht door Patrick »

Ik zou geen forum ontlopen vanwege wat wijsneuzen. Op een gegeven moment weet je wie het zijn en stop je met het lezen van hun bijdragen of je leest in ieder geval niet alles meer. Bij werkt dat in ieder geval prima!
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
ChrisG
Berichten: 121
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 10:34
Locatie: Renkum

Re: 90 mm met 1.4 ex tube

Bericht door ChrisG »

Tja, ik heb geen lens met OIS dus ik zou het zonder moeten doen. Een statief meenemen zou kunnen maar dat is zo'n gesjouw. Ik doe gewoon mijn ding en als er een hoekje bewogen is het zei zo. De foto's in dit topic zijn gemaakt in een vindertuin in Lunteren. Heb je een statief mee dan struikelen vast wat andere bezoekers want zo groot is het daar niet. Binnenkort ga ik nog een keer en dan met de Tair 11-2 133 mm. Dan moet alles handmatig want dit is een lens uit 1958. Ik moet zeggen dat ik spelen met de ouwe meuk veel leuker vind dan alleen maar vertrouwen op techiek. Dan fotografeer je. Ik weet, je moet met de tijd mee maar soms zijn oude dingen ook nog leuk.
Gebruikersavatar

Topic Starter
ChrisG
Berichten: 121
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 10:34
Locatie: Renkum

Re: 90 mm met 1.4 ex tube

Bericht door ChrisG »

Misschien leuk om een keer met een groepje te gaan. Best een leuke tuin
Gebruikersavatar

Topic Starter
ChrisG
Berichten: 121
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 10:34
Locatie: Renkum

Re: 90 mm met 1.4 ex tube

Bericht door ChrisG »

Ik zal wel een meeting plannen in het meeting gedeelte
Gebruikersavatar

Topic Starter
ChrisG
Berichten: 121
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 10:34
Locatie: Renkum

Re: 90 mm met 1.4 ex tube

Bericht door ChrisG »

Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: 90 mm met 1.4 ex tube

Bericht door André »

De beste manier om van een wijsneus af te komen is het ongelijk aantonen met feiten en of omstandigheden.
Mijn dank voor het compliment dan wel de erkenning. Ik vind me zelf niet zo wijs. ;-)

Back on topic:
Je weet dus wel degelijk dat het OIS er voor de camera en hand trillingen is.
Nu stel je het te proberen door de OIS aan te zetten en bij de andere helft uit te zetten. Weg met de theorie!

Ik ga er in met je mee. Een experiment.
Zet de sluiter dan eens op 1/500e van een seconde en zet je ISO en diafragma op A en OIS uit.
Dan wordt alles is weer scherp door de kortere sluitertijd. Dat is wat ik zeg. En dan heb je de OIS dus werkelijk niet nodig.

Je zult dan zien dat je ruis in je beeld hebt en misschien niet de hele vlinder scherp is. Probeer het maar eens uit.
Laat alles het zelfde staan en pleur een flitser in de hotshoe en maak dan nog eens een foto met de flitser zelf op -2/3e stop.
Dus niet de compensatieknop op de camera gebruiken maar in het flitser menu op -2/3 stop zetten.

@ChrisG,
Die ouwe meuk is niets mis mee. Ik gebruik enkel ouwe meuk, als het om macro en closeup gaat.
Het werkt makkelijker dan die nieuwe meuk. Ik schiet als of ik een point and shoot in de handen heb.
Ik maak de compositie, stelscherp en schiet. Thats it. Die ouwe meuk is slim om te gebruiken.
Het is kwalitatief top, kost geen moer en als je het eenmaal gewend bent wil je niet eens meer met het moderne spul werken.
Dat ga je ontdekken.

P.S. in een vlindertuin heb je geen wind. Hoe ga je dat buiten oplossen? Is daar al over nagedacht?
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

jack the slipper
Berichten: 329
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:51
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: 90 mm met 1.4 ex tube

Bericht door jack the slipper »

Mooi topic! :-)

Ik ben er bij op de 10de. Klein aandachtspuntje voor André: bij echte macro zit je vaak bovenop je onderwerp, de voorbeelden van Chris zijn gemaakt met een grotere voorwersafstand (ik was er bij namelijk...) e juist deze grotere voorwerpsafstand maakt de DOF groter. Waardoor je diafragma verder open kan en je sluitertijden sneller worden. Dat is de les die ik uit mijn fotografieprutsels heb geleerd.

We zien elkaar de 10de ergens in Lunteren/Harskamp. Whatever...
Gebruikersavatar

GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: 90 mm met 1.4 ex tube

Bericht door GeorgeF »

Als het me lukt wil ik er ook bij zijn.
Verder denk ik dat er in alle redenaties wel een grond van waarheid schuilt.
Volgens mij is echte macro fotografie het werken met een macro objectief.
Je zit dan zo dicht op je onderwerp dat je je zelf vaak in het licht zit.
Daardoor heb je langere sluitertijden nodig.
Dus zet je je camera op statief.
Dan is volgens mij de regel OIS uit.
Omdat OIS alleen de trillingen van de camera elimineert (als de trillingen maar niet te groot zijn).
Maar gaan we werken met teleobjectieven dan kan je volgens mij niet meer spreken van macro.
Tenzij je met allerlij tussenringen gaat werken en je een afbeeldingsmaatstaf weet te bereiken van 1:1.
Maar b.v. met de 55-200 uit de hand zou ik de OIS wel gebruiken omdat ik geen vaste hand meer heb.
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Plaats reactie

Terug naar “Hardware Showroom”