Ieder zijn mening !

Gebruikersavatar

Topic Starter
folkert
In memoriam †
Berichten: 391
Lid geworden op: vr 22 jul 2016, 09:49
Voornaam: Folkert
Locatie: Westland / Den Haag / Delft
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 5 times
Been thanked: 78 times
Gender:

Ieder zijn mening !

Bericht door folkert »

Iedereen heeft het recht op een eigen mening en andere manier van beoordeling van de Fuji X-T2.
Maar toch leuk om door te nemen en wellicht herkennen mensen zich in deze mening en het commentaar.

http://www.digitalefotografievakantie.n ... 0X-T2.html
Fuji XH-2/X100T/XT-4+grip/XE-4/ FUJINON XF18-55mm/XF 18-135mF/3.5-5.6/XF 55-200mm/XF100-400/XF16mm 2.8WR/XF35mm 2.WR/XF50mm F2 WR/XF 90mm/XF 80mm f2,8 R LM OIS WR Macro/XF 10-24 mm (old)/pancake XF 27mm f/2.8 WR (new)
Gebruikersavatar

PeterD
fXf sponsor
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 122 times

Re: Ieder zijn mening !

Bericht door PeterD »

Als je maar genoeg blijft googelen en tests leest over een bepaald produkt dan zie op een gegeven moment door de bomen het bekende bos niet meer..Dat is natuurlijk leuk voor forums zoals dit .Dat bedoel ik trouwens positief, begrijp me niet verkeerd.Je zult op enig moment toch zelf de beslissing moeten nemen v.w.b. wel of niet kopen.En als je stik gelukkig bent met een lens of camera die je hebt, dan laat je je dat toch niet ontnemen door een test !
Maar idd heeft iedereen recht op een eigen mening en wat ik van Patrick Mollema (digitalevakantiefotografie) wel kan waarderen is dat hij in begrijpelijke taal, gewoon recht voor zijn raap zegt hoe hij erover denkt.
De foto,s waar ik de laatste jaren met steeds meer plezier naar terugkijk, zijn foto,s gemaakt met een cameraatje die waarschijnlijk niemand van dit forum zou kopen.En hij kwam ook nog eens niet zo best uit allerlei testen.
Wat ik denk wil zeggen is dat plezier hebben in je fotografie minstens zo belangrijk is als die nieuwe supercamera die er aan zit te komen ! Ik heb een klein compact cameraatje en een XE 2 van de outlet en ben er reuze blij mee.
Gebruikersavatar

rmviewpoint
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 21:59
Voornaam: Roger
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Ieder zijn mening !

Bericht door rmviewpoint »

En is zeker nog werk aan de winkel, kwestie van te blijven drukken op de FujiFilm deurbel.
Er zijn 2 dagen in 'n jaar waar je niets mee kunt: gisteren en morgen!
X-Pro3, FX 56mm 1.2, FX 35mm 1.4, FX 27mm 2.8, FX 16mm 1.4. Godox flitsers.
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Ieder zijn mening !

Bericht door Patrick »

Apart. De zoeker is niet goed omdat het histogram niet klopt en de kleuren niet. Maar bij een DSLR heb je beide niet eens: je kijkt gewoon door je kijkertje heen zonder de meeste handige hulpjes. Pas achteraf zie je enigszins wat je geschoten hebt! Dus al is het niet perfect (nooit last van gehad!), dan nog is het beter dan geen idee hebben!

Of schiet hij standaard op Live View met andere camera's? Daar kan hij toch ook niet blij van worden, want dat is sowieso heel traag. En als de zon schijnt lukt het zelfs niets of nauwelijks (net als bij de X-T2 als je niet de zoeker gebruikt).

Ik heb (nog?) niet alles gelezen, maar als ik quotes als dit zie bij snel ergen doorheen bladeren, dan weet ik het meestal wel...
Waarom schrijven anderen dat dan niet?

Omdat ik veel kritischer ben, veel beter en nauwkeuriger fotografeer en dus ook veel hogere eisen stel aan de te gebruiken apparatuur.
Ja, ik snap er vast helemaal niet van. :lol:
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Ieder zijn mening !

Bericht door André »

Misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik er zelf een heb, maar misschien komt dat ook wel door mijn werkwijze. Kleuren beoordeel je niet op het LCDtje, maar op een gekalibreerde monitor. Het heeft anders compleet geen enkele zin om er naar te kijken. Dan komt er kleur management bij kijken en dus grijskaarten, kleur kaarten etc. Er is geen camera op de wereld waar de kleuren van het LCD of EVF exact klopt. Als het in de foto maar klopt en dat doet het. De EVF is idd erg helder. Gelukkig wel, dan kun je ook zien wat je doet zoals wanneer je begint te clippen, maar ook detail in de schaduwen zie je beter. De helderheid staat bij mij gewoon op 0. Dan kun je er ook aan wennen en gaan zien waar het clippen begint. De Histogram, op het LCD scherm, zal me worst wezen. Ik gebruik ook de histogram in de EVF niet en blinkies beginnen bij alle camera's te vroeg. Staan bij mij ook uit. Misschien is de histogram ook niet het probleem maar eerder de instelling van de DR. Als die op automatisch staat krijg je steeds een ander resultaat. Staat bij mij vast op 100. Ook staan bij mij de hooglichten op -2. Ik haat clipping in de hooglichten. Wil ik meer detail in de schaduwen pak ik het Q menu en zet de schaduw partij ook op -2. Dat levert mij prima resultaten op. Als de belichting erg nauwkeurig moet gebruik ik een externe meter. Dan is geen enkele camera meter afdoende. Ik begrijp niet dat de schrijver het dan op de interne meter aan laat komen als hij zo enorm precies wil werken met SOOC JPG. Een derde stopje te veel of te weinig zie je niet als je het niet weet. Dat zou de schrijver eigenlijk ook horen te weten. De schrijver wil, naar mijn mening, zaken waarvoor ze eigenlijk niet bedoelt zijn. De interne meter kan waarden geven die clippen omdat er gemiddeld wordt tussen donker en licht. Als je met een externe meter werkt en ETTR schiet kun je tot op de 10e stop precies werken omdat je het helderste in het beeld meet of vanaf een grijskaart. Je kunt ook de belichtingscompensatie standaard op -1/3e stop laten onderbelichten, to be safe. Als ik in de EVF een helder wit detailloos vlak zie weet ik dat ik clip, maar het is geen belichtingsmeter! Ik kan me dan ook niet vinden in de kritieken van de schrijver en ben volledig happy met mijn X-T2.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Ieder zijn mening !

Bericht door Michele »

Ok... diagonaal gelezen. Alles waar meneer niet tevreden over is doet niet ter zake en is per definitie per camera verschillend en NOOIT correct. Zoals Andre aangeeft: alleen op een gecalibreerd scherm zie je wat je doet en de rest is een indicatie. Zowel histogram als t kleurbeeld van de zoeker / display, als clipping etc. Allemaal een indicatie. Mijn Nikon D2X had een scherm dat blauwig uitsloeg en teveel contrast had. Geen poremen jen had er alleen wat aan om te checken of het er op stond zoals je bedoeld had. Als je het scherm op je camera gebruikt om je jpeg te beoordelen, snap je niet wat je aan het doen bent. Jammer voor de vakantiefotograaf, maar dan val je toch wel heel erg door de mand. Gevalletje kritisch doen om te laten zien "hé kijk mij eens serieus kritsisch zijn".
Choose life, drive Maserati!
Gebruikersavatar

rmviewpoint
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 21:59
Voornaam: Roger
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Ieder zijn mening !

Bericht door rmviewpoint »

Iedere camera heeft z'n nukken, de ene al meer dan de andere, bij sommige dingen kom je er achter en pas je je camera gebruik aan. Ik bevind me nog steeds in 'n camera X-T2 leerproces, dat me best bevalt, van de ene stommiteit, rollend in de andere, maar we gaan erop vooruit! Zo had ik onlangs bij een straatfotografie gebeuren, een vast F5.6 ingesteld, sluitertijd op 1/250 sec, belichtingscompensatie op "C" en een door de camera aanpasbare ISO ingesteld. Bij het achteraf bekijken van m'n foto's, merkte ik op dat er 'n reeks aanwezig was, dewelke ondanks de vast ingestelde sluitertijd, toch waarden gaven die afweken hiervan (1/60 sec, ISO 12500). Dit zet je aan 't denken en hiervoor 'n verklaring te zoeken, waarbij ik het vermoeden heb, als de ISO range die je in de 3 keuze mogelijkheden gekozen hebt, niet meer toereikend zijn, er met de sluitertijden wordt bijgestuurd, ondanks je gekozen vaste sluitertijd instelling. Of dit het geval is, zal ik zeker uitzoeken en hier dan ook rekening mee houden. Om nu meteen de camera de schuld te geven, lijkt me over 't paard getild.
Er zijn 2 dagen in 'n jaar waar je niets mee kunt: gisteren en morgen!
X-Pro3, FX 56mm 1.2, FX 35mm 1.4, FX 27mm 2.8, FX 16mm 1.4. Godox flitsers.
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Ieder zijn mening !

Bericht door arnold_w »

Het hele clipping verhaal is afhankelijk van de gekozen filmsimulatie, het is geen representatie van de RAW. Velvia bijvoorbeeld heeft een veel hoger contrast en hier zal het histogram veel sneller gaan pieken dan met een lager contrast filmsimulatie, zoals Pro.Neg Std. Als je dus zo nauwkeurig mogelijk wilt belichten en ETTR wilt toepassen, stel dan Pro.Neg.Std in en zet hoog- en laag lichten in op -2 om het contrast nog verder te verlagen. Beter nog is de preview voor filmsimulatie helemaal uit te zetten. Ik heb deze onder een button gezet, zodat ik heel snel en nauwkeuriger kan beoordelen hoe de belichting uitpakt. Uiteraard alleen interessant als je in RAW schiet.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Ieder zijn mening !

Bericht door Patrick »

@rmviewpoint: dit is het gedrag dat je mag verwachten van de camera. Je stelt een gewenste maximale sluitertijd in, een basis ISO waarde en een maximaal te kiezen ISO waarde. lLs je niet uitkomt binnen die grenzen, dan wordt de rest inderdaad bij de sluitertijd vandaan gehaald (het moet immers ergens vandaan komen, of je krijgt onder- dan wel overbelichte foto's!). Wat ook wel logisch is wat mij betreft.

Natuurlijk was de oplossing hier om je diafragma meer open te zetten. Iets wat sowieso moest als ik de uiteindelijke waarden die je geeft zie.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

rmviewpoint
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 21:59
Voornaam: Roger
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Ieder zijn mening !

Bericht door rmviewpoint »

Uiteraard blijven de 3 basis begrippen een rol spelen, sluitertijd, diafragma en ISO. Maar bij het open stellen van het diafragma, kies je ook voor het DOF. Maar we raken er wel uit, ik ging ervan uit, dat de camera enkel nog met de ISO instelling mocht kiezen.
Er zijn 2 dagen in 'n jaar waar je niets mee kunt: gisteren en morgen!
X-Pro3, FX 56mm 1.2, FX 35mm 1.4, FX 27mm 2.8, FX 16mm 1.4. Godox flitsers.
Plaats reactie

Terug naar “X-T2”