Nieuwe X-T2 met 3045 clicks???

Gebruikersavatar

Topic Starter
martinh123
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 18:03

Nieuwe X-T2 met 3045 clicks???

Bericht door martinh123 »

Hallo allemaal,

Vanmiddag in een fotozaak in Bielefeld Duitsland waar ik tijdelijk woon een nieuwe Fujifilm de X-T2 met de 16-55mm 2.8 lens gekocht, door de actie ook de batterijgrip erbij.

Dus gelijk de camera uitproberen instellingen bekijken de digitale handleiding erbij en toen ik bij de bijgeleverde flitser kwam blijkt deze niet te werken, de camera herkent hem wel maar daar is dan ook alles mee gezegd. De flitser kan ik niet aanzetten als ik hem omhoog klap zie ik in het venster het teken van de flitser met een streep erdoor wat aangeeft dat deze niet aanstaat.
Al de handleiding erop nagekeken maar krijg hem niet aan het werken. Als ik licht op de ontspanknop druk zie ik het symbool dat de flitser uitstaan.
Als ik via het menu naar de flitsinstellingen ga en bij flaschfuntie-instelling kijk staat de flitser op OFF boven in het venster staat meegeleverde flash.
Als ik naar stand TTL mode ga blijft hij uit.

Dat was waar ik een paar uur mee aan het knoeien ben geweest, dacht morgen maar eens kijken wat ze bij de fotowinkel hierover te zeggen hebben.
Intussen maar wat foto's gemaakt en deze in de op de laptop geplaatst.
Lees ik de afbeelding bestand die staat op DSCF3045 op de eerste plaats niet aangedacht dat dit de aantal clicks zijn. Moest ik gelijk denken aan een camera die ik verkocht heb met 3500 clicks die ik in 2010 gekocht heb.

Dus jullie kunnen je wel voorstellen dat ik mij belazert voel, morgen meteen naar de winkel terug en het geld terug vragen.
Op deze manier is het vertrouwen totaal weg bij deze winkel.
Je mag aannemen dat als je een nieuwe camera koopt deze ook helemaal nieuw is.
Dat de flitser niet werkt kan gebeuren maar eigenlijk mag dit ook niet. Maar goed het zij zo.
Dat de camera zoveel clicks heeft is voor mij niet een nieuwe maar een gebruikte.

Maar wil toch graag weten of met de flitser doe ik iets verkeert.?
Heeft er iemand een idee wat ik misschien verkeert doe?

Alvast bedankt.

Groeten Martin
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Nieuwe X-T2 met 3045 clicks???

Bericht door Patrick »

De flitser ligt waarschijnlijk aan de elektronische sluiter. Even op mechanisch zetten. Sowieso de beste keuze als je de speciale voordelen van de elektronische sluiter niet nodig hebt.

Anders zou het ook nog de silent mode kunnen zijn. Maar heb je die wel op de T2? Zou ik moeten opzoeken.

Het aantal foto's zou ik even in de EXIF nakijken. Daar zijn zelfs sites voor.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
martinh123
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 18:03

Re: Nieuwe X-T2 met 3045 clicks???

Bericht door martinh123 »

Bedankt Patrick, je hebt gelijk.

Flitser werkt gelijk toen ik hem op mechanisch heb gezet.
Op de T2 zit wel een silent mode op heb ik al uitgeprobeerd.
Het enige wat mij stoort is zijn de aantal clicks.
Had ook al de camera resetten gedaan maar dit heeft eigenlijk niets met het aantal clicks te maken. Dit was alleen om de instellingen weer in fabrieksinstellingen te zetten om te zien of de flitser werkt.

Mag toch aannemen dat als je de ontspanknop indrukt hij de aantal clicks telt.
Heb net de EXIF via online EXIF Viewer bekeken maar vind niets over de aantal clicks.
Is er voor de X-T1 een speciale website waar dit mogelijk is.?
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Nieuwe X-T2 met 3045 clicks???

Bericht door Patrick »

Camera's nummeren vaak door. Stonden er al foto's op je kaartje?

Probeer deze sites eens:

https://www.google.nl/search?q=check+sh ... e&ie=UTF-8
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Nieuwe X-T2 met 3045 clicks???

Bericht door remoss »

Volgens mij wordt bij de X-T2 geen shuttercount bijgehouden. Alleen aan de bestandsnaam kun je eventueel zien hoeveel ongeveer gefotografeerd is en dan alleen als de camera op "doornummeren" staat, dat lijkt in dit geval wel zo. Bij een nieuwe camera zou die op 0 moeten staan, wellicht betreft het een "refurbished" exemplaar?

EDIT: ik lees net dat de shuttercount sinds firmware versie 1.10 opgeslagen wordt bij de foto, niet als shuttercount maar als ImageCount. Dit wordt opgeslagen in de zg "Maker" metadata. Dit is uit te lezen met een programma zoals Exiftool! Net even gecheckt met Exiftool en inderdaad wordt het kenmerk ImageCount als getal opgenomen in de foto!
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
martinh123
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 18:03

Re: Nieuwe X-T2 met 3045 clicks???

Bericht door martinh123 »

Dag Remoss,

Heb net met het programma Exiftool gekeken en zie dat er bij ImageCount een getal staat die ongeveer overeenkomt met de aantal foto's die ik tot nu toe gemaakt heb heb 2 sd kaarten uitgeprobeerd.
Dan nog een vraag wat betreft de bestandsnaam.
als ik via de verkenner de sd kaart bekijk lees ik DCIM / 103_FUJI / DSCF3067
Heb meerdere camera's maar als ik dit zo bekijk valt mij op dat 103_fuji een map is die is aangemaakt.
Heb de SD kaart via de camera geformatteerd en heb via de computer een kaartje geformatteerd
De foto's DSCF3067 is voor mij het aantal clicks die gemaakt is met de camera.
Dit lees ik zowel bij een Nikon en Sony al heeft het dan een andere naam.
Het kan nooit zo zijn dat de X-T2 zelf een map maakt als 103_FUJI en als je een foto maakt deze zoals hierboven DSCF3067.
Heb via de Nikon camera ook een map aangemaakt en als ik dan de SD kaart in de computer stop zie ik de map.
Krijg net een telefoontje van mijn vrouw hoever ik al was. Zegt zij waarom bel je niet met Fuji en vraagt ernaar, lijkt mij een goed idee.
Hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 369 times
Been thanked: 103 times

Re: Nieuwe X-T2 met 3045 clicks???

Bericht door MacFuji »

Lijkt mij een gebruikte camera en als de prijs niet doorslag gevend is, dan niet akkoord gaan.

Shuttercount wordt eigenlijk niet bijgehouden in de X-T2 en wat ik heb gelezen heb. Wat ik ook tegen kwam over dit onderwerp dat als er wel geteld wordt het alleen geld voor de M-shutter en niet voor de E-Shutter.
ALs je opnieuw wilt beginnen met tellen dan kan je dat gewoon regelen in je menu. Dan zie je er niets meer van. Dat heb ik ook op verzoek gedaan bij de verkoop van mijn X-T1.
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

Topic Starter
martinh123
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 18:03

Re: Nieuwe X-T2 met 3045 clicks???

Bericht door martinh123 »

Net gebeld met Fuji,

Het schijnt zo te zijn dat als je in een nieuwe camera in mijn geval de X-T2 een SD kaartje stopt die al gebruikt is in een andere camera, de camera de informatie die op het SD kaartje zit verwerkt en met een nieuwe map begint. Ook begint de camera met tellen waar het SD kaartje mee gestopt was / is.

Dus zal de teller maar eens opnieuw instellen en gaan fotograferen daar had ik hem ook voor gekocht.

Het is wel vreemd dat dit bij Fuji zo is. Bij de Sony A6000 is dit niet het geval.
Met Nikon camera kan ik mij niet herinneren dat dit ook zo het geval was.

Kreeg ook te horen dat EXIFTOOL met een systeemcamera niet helemaal 100% werkt.
Als je de elektronische sluiter gebruikt telt hij de aantal clicks niet mee.

MacFuji lees net jou bericht.
De prijs voor de lens en camera is een gemiddelde prijs hij word voor meer maar ook voor minder verkocht.
Heb de camera in een fotozaak gekocht. Kan mij wel voorstellen dat als een bedrijf ook zaken doet op het internet en iemand een camera terug stuurt je moet afvragen is het een gebruikte of is hij nog steeds nieuw. Hij zit er nieuw uit maar dat was ook mijn Nikon D300s met 3750 clicks uit 2010

De uitleg van Fuji snap ik alleen heb dit nog nooit eerder meegemaakt met andere camera's en heb al veel digitale camera's gehad.
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 369 times
Been thanked: 103 times

Re: Nieuwe X-T2 met 3045 clicks???

Bericht door MacFuji »

Ik heb zelf ook een gebruikte X-T2 gekocht, met iets meer dan 2000 clicks. Dat wist ik en was de prijs ook na.
Het aantal foto's wat ik nu zelf heb gemaakt, incl E-Shutter is 17645 in Exiftool geeft de Image count 18709 aan. Dus het kan aardig kloppen.

Ik zou sowieso de winkel bellen en het voorleggen.

Maar doe een reset als je hem wil houden, dan kan je weer goed beginnen en kijk ook even naar evt defecte pixels!
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

Topic Starter
martinh123
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 18:03

Re: Nieuwe X-T2 met 3045 clicks???

Bericht door martinh123 »

Heb net een kaartje in de Nikon camera geplaatst en een foto gemaakt daarna het kaartje in de Fuji en wederom een foto.
Nikon foto staat gewoon zoals het hoort en de Fuji foto staat ook zoals het hoort.

Nu bij de Sony is het een heel ander verhaal.

Foto gemaakt met een Fuji camera daarna het SD kaartje in Sony foto maken en weer terug in de Fuji camera foto en in de verkenner eens gekeken of er verschil is.
Heb nu 3 verschillende mappen op het kaartje staan de 103_fuji de 104MSDCF en de 105_fuji.
open ik de map 105_fuji zie ik als foto's staan DSCF5001
Bij de map 104MSDCF staan als foto's DSC1715 Deze is gemaakt met de Sony A6000 deze informatie klopt met mijn A6000 camera.
Nog even de map 103_fuji hierin staat DSCF3093.

Zal als laatste het kaartje in de Fuji camera formatteren en een foto maken en kijken wat voor inhoud op het SD kaartje staat.
Word er niet goed van.
SD kaart in de Fuji camera geformatteerd en foto gemaakt.
Kaartje in de computer lees ik in de verkennerFUJI / DSCF5002.

Oke ben er van overtuigt dat het een nieuwe camera moet zijn. Heeft lang geduurd en zou eigenlijk niet mogelijk moeten zijn.
Hopelijk doet Fuji hier iets aan, kaartjes uitwisselen bij Nikon en Sony geven geen problemen ook als ik een oude compact camera van Canon gebruik heb ik dit niet.

Het is in ieder geval opgelost.
Plaats reactie

Terug naar “X-T2”