Overstap van Nikon

Gebruikersavatar

Topic Starter
MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 22 times
Gender:
Contacteer:

Overstap van Nikon

Bericht door MauvdL »

Beste Fujineers,

Ik heb mij nog niet voorgesteld, excuus, maar ik ben ook nog niet in bezit van een Fuji camera.

Vanaf mijn eerste camera ben ik Nikon-fan. De overstap van analoog naar digitaal ging via wat omwegen, maar ik ben nu in bezit van een D300s en een D7200, met een 6-tal lenzen.
Mijn interesse is breed: architectuur, hdr, straatfotografie en soms sport-actie. Oh ja, en familie :)
Wat mij altijd verbaast is dat het glas op mijn Nikon moet worden ge-finetuned. Een lens is nooit scherp als het uit de doos wordt opgeschroefd. In livemode, dus direct op de sensor, is-ie dat wel, maar dat is niet werkbaar.
Dat én het feit dat een kleinere en lichtere camera mij aanspreekt deed mijn zoektocht steeds weer uitkomen bij Fujifilm systeemcamera's.

Ik heb nog niets besloten, weeg alles af en dat is de reden dat ik (alvast) lid ben geworden van dit forum.
En ik zie best regelmatig terugkomen bij diverse forummers dat er zo'n overstap is geweest zoals ik dat van plan ben.
Waar ik benieuwd naar ben is wat de redenen zijn geweest om over te stappen naar Fuji, i.c. de X-T2 of X-T20. En vooral wat je achteraf vindt van die beslissing m.b.t. tot gebruiksgemak en kwaliteit van je foto's.

Rotvraag, maar ik hoop op wat reacties. Ik ben daar heel benieuwd naar.

Dank.
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 369 times
Been thanked: 103 times

Re: Overstap van Nikon

Bericht door MacFuji »

In ieder geval welkom.

Ik kan je helaas (of gelukkig) niet helpen met je vraag, waarom overgestapt. Ik zit eigenlijk vanaf het begin bij FujiFilm en heb nooit wat anders gehad.
(op mijn eerste digitale camera na een canon powershot in 2001)
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: Overstap van Nikon

Bericht door GeorgeF »

Mau mijn rede voor overstap was de kwaliteit van zowel het glaswerk als de camera en vooral niet te vergeten het gewicht.
Had een D90 met de 70-200 2.8 VR 2.8 en de Tamron 17-50mm 2.8 en nog wat glaswerk.
De 70-200 was een geweldig objectief maar de 55-200 die ik nu van Fuji heb doet daar zeker niet voor onder.
Door het gewicht fotografeerde ik vrijwel niet meer.
Zware rugzak bijna niet te sjouwen en nu een veel kleinere tas die veel minder weegt en met de inhoud van mijn huidige tas maak ik de mooiste plaatjes.
Dus mijn ervaring is alleen maar positief.
Neem daarbij de service van Fuji daar kan Nikon en de andere merken niet aan tippen.
Ik had een XT-1 gebruikt gekocht en was ruim 4 jaar oud.
Op een gegeven moment ontdekte ik een paar hot pixels.
Naar Kleve gebeld en daar werd me te verstaan gegeven dat dat niet mocht.
De camera zou opgehaald worden men zou pixelmapping doen en met 10 werkdagen zou ik de camera weer terugkrijgen.
Op de vraag wat dat kosten zou werd gezegd dat het service was dus geen kosten.
Ondertussen toen de 10 dagen bijna om waren even gebeld hoe de stand van zaken was werd mij verteld dat het probleem met pixelmapping niet opgelost kon worden.
Met had er een nieuwe sensor ingezet.
Op de vraag wat de kosten zijn kreeg ik weer het antwoord GRATIS.
Dit ben ik nog niet tegengekomen bij een ander cameramerk.
Neem daarbij dat je je objectieven nooit hoeft te fine tunen.
En echt Fuji heeft alleen maar goede en zeer goede objectieven.
Dan mag de keus niet moeilijk zijn.

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Overstap van Nikon

Bericht door AVI-Foto »

Mijn reden van overstap van Nikon naar Fuji was ondermeer om dezelfde reden als waarom jij er over nadenkt.

Ik heb veel gedoe gehad met een nieuwe D800E. Na veel getouwtrek eindelijk Nikon Service Centrum kunnen overtuigen dat mijn AF sensor niet goed gelineerd was in de D800E, ruim een half jaar mee bezig geweest, voordat ze er naar wilde kijken, en dan nog eigenlijk pas omdat er een terugroep actie kwam uit Japan

Na "reparatie" was de boel nog steeds niet goed, moest al mijn objectieven fine-tunen op de limiet, en soms zelfs was dit niet genoeg,
Weer 3 mnd verder, en nog steeds niet in orde. Minder correctie nodig maar nog steeds noodzakelijk.
Daarbij stond de AF sensor nog steeds scheef, links en rechts duidelijk scherpte verschil in foto's, maar volgens Nikon, "binnen de fout marge" ... terwijl het op met blote oog te zien was ...
Kortom ik kon niet meer vertrouwen of ik de juiste optimale scherpte had of niet .....

Na deze "klant vriendelijkheid" inderdaad heel snel gaan zoeken naar een MLC systeem, waarbij Fuji voor mij duidelijk de overhand had, vanwege glas en kleuren. AF op de sensor en een EVF zijn echt een verademing !!

Geen twijfel meer nodig aan je systeem, de fout ligt of bij jouw of bij een duidelijk defect ;)
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

Topic Starter
MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 22 times
Gender:
Contacteer:

Re: Overstap van Nikon

Bericht door MauvdL »

Dank voor jullie reacties. Het onderschrijft wat ik zelf zolangzamerhand ondervindt op mijn (Google)zoektocht.
Ik denk dat ik volgende week bij mijn dealer de camera’s ga “voelen” en misschien een dag probeer de x-t2 te huren.
Ik twijfel nog of ik niet nog lichter moet kiezen en dan zijn toch de x-t20 en de x-E3 ook nog wel kandidaat. Zelfde glas, zelfde sensor, dus weinig verschil in beeldkwaliteit. Ik ben benieuwd.

Nogmaals dank voor je reacties
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Overstap van Nikon

Bericht door AVI-Foto »

Succes met de keuze!
Qua comfort en bediening gemak is er wel een verschil hoor, maar daar kom je zelf snel genoeg achter ;)

Mocht je nog lichter willen dan is Olympus misschien ook een mogelijkheid.
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3826
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Overstap van Nikon

Bericht door remoss »

Welkom op fXf Maurice!

Ik ben ook een van de velen die van Nikon is overgestapt en nooit spijt van heb gehad. Blijft mooi spul hoor, Nikon, maar Fujifilm doet er niet voor onder, is alleen kleiner. Ik beschouw mijn X-T2 met grip eigen als een kleine D3s waar ik mee heb gefotografeerd ;)
Nooit spijt gehad van de switch in ieder geval.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 369 times
Been thanked: 103 times

Re: Overstap van Nikon

Bericht door MacFuji »

Wat ik zo in de diverse forums lees, zijn er natuurlijk veel overstappers. Die komen en gaan van FujiFilm. Dat is een stukje ervaring die je opdoet.
Dat is heel normaal. Je moet je wel realiseren dat ook een overstap, een investering is. Het lijkt zo eenvoudig, je oude systeem aan de kant en
beginnen met wat nieuws. En dan kom je er toch achter dat je heel veel vaste handelingen had met je oude systeem. Waaraan je in eerste instantie
niet aan gedacht had. In 95% van de gevallen gaat dat goed en soms dus niet. Het belangrijkste van mijn opmerking is!:

Geef je zelf goed de tijd om het te leren, om je weer thuis te voelen met een andere camera. Dat gaat niet in een dag of twee. En heeft ook wel
meer nodig dan pak hem beet 1000 foto's maken. En dan komt het vanzelf. Alles heeft zijn voor- en nadelen, zei ooit een bekende voetballer.
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

Topic Starter
MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 22 times
Gender:
Contacteer:

Re: Overstap van Nikon

Bericht door MauvdL »

@MacFuji Ik realiseer mij heel goed dat ik opnieuw moet investeren. Goed aftasten of inruil voldoende oplevert, want op Marktplaats gaan zitten is meestal een drama.
En het wennen aan een totaal andere benadering van de bediening speelt zeker een rol. Maar ik ben nieuwsgierig. Vroeger draaide ik ook aan de diafragma-ring en de knop voor de sluitertijd.

Ten slotte nog een op weg helpende review van een sportfotograaf die Canon achter zich liet: https://www.cmc-images.com/blog/
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram

Inky
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 12 dec 2016, 20:58
Voornaam: Ingrid
Locatie: Oosterhout (NBr.)

Re: Overstap van Nikon

Bericht door Inky »

Ik heb de overstap van Nikon (D750) naar Fuji (x-t2) zo'n anderhalf jaar geleden gemaakt. In eerste instantie wilde ik een lichtere camera voor erbij, met name voor dagtrapjes/uitstapsjes etc. De bediening was even wennen, maar toch redelijk snel onder de knie. Al gauw stond mijn Nikon uitrusting stof te happen, omdat ik het een verademing vond om niet met een zware rugzak op stap te hoeven. Ik durfde echter nog niet alle Nikon spullen weg te doen, een beetje bang dat ik nog iets zou gaan missen op of met mijn Fuji. Na enkele maanden kon ik eerlijk gezegd niets bedenken wat ik miste. De Nikon leek alleen na verloop van tijd nog zwaarder te zijn geworden en ik moest zelfs na gaan denken over de bediening ervan. Daarom de boel uiteindelijk toch maar verkocht. Ik heb er geen moment spijt van gehad...
Welkom op mijn Flickr

MVG Ingrid
Plaats reactie

Terug naar “X-T2”