AF missers (vervolg)

Gebruikersavatar

Topic Starter
MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 22 times
Gender:
Contacteer:

Re: AF missers (vervolg)

Bericht door MauvdL »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Heel kort: Ik werd ongeduldig dus heb ik Kleve gebeld en na overleg de XT-2 en 18-55 opgestuurd. Gisteren (na 3 weken) retour ontvangen. Het leek er echt op dat het focusprobleem was opgelost. Vandaar mijn post hier.
Toen ik even later wat voor de hand liggende settings had veranderd (taal, datum/tijd, IQ, AF-C custom settings,...) was de focus toch weer aan het dwarrelen. Settings wijzigen, dat kan toch niet de oorzaak zijn...?
Maar goed, in focusstand C zag je het streepje op de afstandsindicator tussen 3 en 7 meter zwemmen, terwijl ik het huis aan de overkant (30 meter?) in 't vizier had.
Gebeld met Kleve, die vroegen om een paar foto's RAW uncompressed, 18mm, f/2.8, 200 ISO. Dus geWeTransferd en dan zou ik teruggebeld worden. Daar wacht ik nu op.
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar

GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: AF missers (vervolg)

Bericht door GeorgeF »

Mauvdl ik heb het probleem wat jij omschrijft nog nooit gehad, maar ik heb de X-T2 dan ook niet.
Ik weet dat ze in Kleve alles er aan zullen doen om je tevreden te stellen.
Mij hebben ze nog niet teleurgesteld.
Ik hoop dat je binnenkort positieve geluiden kunt laten horen.

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Gebruikersavatar

Topic Starter
MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 22 times
Gender:
Contacteer:

Helaas

Bericht door MauvdL »

Helaas, ze willen er niet aan.
Ze houden vast aan het feit dat de camera al verschillende keren in hun 'Workshop' is geweest en uitgebreid getest.
Tot 2 x toe heb ik foto's als bewijs opgestuurd met resultaten uit Exif Reader, maar ik krijg nul op het rekest. Ze vinden o.a. dat als ik op f/2.8 en 18mm fotografeer dat er in de hoeken altijd sprake is van onscherpte (maar dat wist ik al, en niet alleen in de hoeken overigens). Ook zeggen ze dat ik OIS uit moet zetten als ik bijv. op 1/450 sec. heb gefotografeerd.
Zelfs een foto van het display met de afstandsindicator die ca. 5 meter aangeeft mét groen focusvierkantje en onderwerp op > 20 meter afstand.
Daarvan vinden ze dat een afwijking van 20% normaal is. Nou is dit meer dan 20, maar ze komen er niet meer op terug.
Blijkbaar sta ik hierin niet alleen: https://www.dpreview.com/forums/thread/4176233?page=2
Overigens doet mijn 18-135mm op 18mm het wel goed.

Mij laatste houvast is de fotohandelaar die in november mijn bevindingen kon bevestigen. Maar ik ben bang dat ik aan het kortste eind blijf trekken.
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar

wiepsfoto
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 31 jan 2018, 11:59
Voornaam: Wiebren
Locatie: Drenthe
Gender:

Re: AF missers (vervolg)

Bericht door wiepsfoto »

Ik zit niet zo vaak op dit forum, maar ik herken deze problemen met de XT-2. Bij het uitkomen van de XT-3 ben ik naar de fotozaak geweest en getest of deze nieuwe camera verbetert zou zijn op dit gebied. Helaas ook bij de XT-3 doet zich hetzelfde probleem zich voor. Alleen bij de stand C, op stand S heb ik geen probleem al moet ik wel zeggen dat het beduidend beter gaat wanneer je scherpe randen in de foto's hebt. Ik fotografeer veel motorsport en bij sommige motoren krijg ik het beeld maar moeilijk scherp. Bij S dus beter resultaat en bij C dramatisch, bij deze stand gaat hij pendelen. Het doet zich voor bij alle lenzen en ik hoop dat er eens een goede update komt van de firmware aangaande dit probleem.
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: AF missers (vervolg)

Bericht door André »

Zet de AF-C custom settings dan weer terug naar default om te testen. Mogelijk zit het probleem toch daar. Na het veranderen er van kwam het probleem immers weer terug schreef je. Ik gebruik geen AF-C en de 18-55 gebruik ik zelden maar als ik deze gebruik herken ik het probleem dan ook niet. Het zal me daarbij ook een worst wezen welke afstand de schaal aangeeft, zolang de plaat maar scherp is waar ik dat wil. Idd heeft OIS geen functie bij sluitertijden korter dan 1/30e of 1/60e en kan dan ook averechts gaan werken en onscherpte veroorzaken omdat het mechaniek binnen in wel blijft compenseren, ook als je op statief staat. Als je de OIS gebruikt stel deze dan zo in dat deze alleen werkt vlak voor het maken van de foto. Scheelt ook in accu verbruik.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 22 times
Gender:
Contacteer:

Re: AF missers (vervolg)

Bericht door MauvdL »

Ik had daarna natuurlijk alles weer gereset. In de 2e serie foto’s heb ik OIS uitgezet en ook geschoten op f/8. Dan nog is het focussen onbetrouwbaar. Uiteraard heb ik de foto’s beoordeeld op scherpte en niet alleen uitgegaan van de afstandsindicator. Die is nu uit beeld. Toch zinloos.
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: AF missers (vervolg)

Bericht door André »

Tja, als het de camera betreft wederom insturen voor reparatie. Na de 3e reparatie een nieuwe verlangen. Vervelend voor de verkopende partij, maar dat is hoe het werkt.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Plaats reactie

Terug naar “X-T2”