AF missers (vervolg)

Gebruikersavatar

Topic Starter
MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 22 times
Gender:
Contacteer:

AF missers (vervolg)

Bericht door MauvdL »

Nieuw topic, maar een vervolg op het topic van @Sander1979, zie Onbetrouwbaar autofocus XT-2 en XT-20 in groothoek.

Ik heb nog weinig plezier beleefd aan mijn X-T2 die ik in juli kocht.
In het kort: het focussen op grote afstanden in de groothoekstand (van 18mm tot ca. 30 mm) van zoomlenzen is onbetrouwbaar. De afstandsmeter springt per meting tussen de 5 tot 7 meter. Soms zelfs 3 meter. Kortom: enorme misfocus. Problematisch bij natuur- en of architectuurfotografie. Het doet zich niet voor bij primelenzen.

In eerste instantie leek het een focus issue wat te wijten was aan mijn 18-135mm. Die ging dus naar Fuji via mijn cameradealer.
Tijdens mijn vakantie tot medio september was ik afhankelijk van mijn andere zoom, de 18-55mm. Helaas merkte ik dat ook daar tóch het fenomeen ook de kop op stak. Ik maakte testfoto's van objecten waar het duidelijk zichtbaar mis kon gaan. Bijvoorbeeld een hoog bouwwerk met bakstenen van onderaf, focussend op de dakrand. Bomen aan de horizon, etc. Dit als mogelijk bewijs van het falen.

Na mijn vakantie kreeg ik de 18-135mm lens terug met de mededeling dat het door Fuji was "gejusteerd". Maar het resultaat was dat er niets veranderd was.

Terug naar de dealer. Met de 18-55 en de camera een live demo aan de medewerker was de conclusie dat het aan de X-T2 moet liggen. Dus dan nu maar de camera naar Fuji.
Intussen kon ik een X-T1 occasion lenen. Oef, wat een stap terug, maar oké.....
Wel blijkt nu dat de beide zooms het gewoon goed doen op de X-T1.
Na ruim 5 weken krijg ik eindelijk de camera terug. Er zit een nieuwe printplaat in.

Hm, blijkt het tóch niet verholpen te zijn!
Nu is de camera samen mét de 18-55mm als "Redo" terug naar Fuji en mogen zij daar uitzoeken wat er dan wel misgaat. En zit ik inmiddels weer een week met een X-T1 op schoot :duimneer:

Wat een drama.
Maar ik vraag mij inmiddels wel af wat mijn rechten dan zijn als het na terugkomst van camera en lens nóg niet in orde is. Wordt er dan vastgehouden aan de garantie? Of moet de cameradealer een voorstel doen? Is er dan sprake van coulance of móeten zij mij een goed product verkopen?

Wordt vervolgd (ben ik bang).
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: AF missers (vervolg)

Bericht door André »

Van rechtswege moet je de verkopende partij, in geval van garantie, 3 maal de gelegenheid bieden een defect apparaat te repareren. Als dat niet lukt mag je een andere nieuwe X-T2 body eisen of de koop ontbinden, als ik me niet vergis. Een vervelend verhaal.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 369 times
Been thanked: 103 times

Re: AF missers (vervolg)

Bericht door MacFuji »

Ik heb een soortgelijk dingetje gehad, nog ruim voor de X-T1 uitkwam maar wel met een FujiFilm camera de X-S1.
Na, lang heen en weer sturen etc. en communicatie. Heb ik toen zelf maar actie ondernomen en met FujiFIlm in Kleve gebeld.
Binnen een week alles geregeld en een nieuwe camera. Jaren later nog een defecte lens gehad. Dit niet eens met de dealer geregeld maar rechtstreeks met FujiFIlm KLeve!
Met het zelfde resultaat, binnen 2 dagen vervangende lens en de defecte lens werd opgehaald en netjes gemaakt en toen weer omgeruild en retour gezonden (hun kosten)

Er zit daar ook Nederlands personeel. Ik zou ze gewoon bellen en je frustratie heel rustig en netjes uitleggen. Maar ook dat je het gevoel hebt dat je niet vooruit komt
en dat je stil staat omdat je een stapje terug moet doen met de vervangende camera.
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

Topic Starter
MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 22 times
Gender:
Contacteer:

Re: AF missers (vervolg)

Bericht door MauvdL »

Ja. Dat is inderdaad een beste tip. En ik zal dat zeker doen als ik er niet uitkom met de fotowinkel.
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar

Topic Starter
MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 22 times
Gender:
Contacteer:

Re: AF missers met 18-55mm (vervolg)

Bericht door MauvdL »

Vanmiddag heb ik mijn "gerepareerde" camera opgehaald, en natuurlijk ter plekke getest.
Volgens Fuji was alleen de 18-55mm gejusteerd. De X-T2 had al een nieuwe printplaat.

Enfin. Nog steeds hetzelfde AF-probleem! Een van de medewerkers heeft vervolgens een nieuwe X-T2 met bijbehorende kitlens gepakt. Daarmee zijn foto's gemaakt van een flat op flinke afstand, eerst met AF en daarna handmatig scherpgesteld.
Dat is herhaald met mijn body + lens.
Het beoordelen van de 4 foto's op beeldscherm was simpel: AF = onscherp en manual = scherp.
En dat geldt dus niet alleen voor mijn set, maar ook voor die nieuwe.

Dat plaatst ons voor 2 raadsels:
1. het lijkt steevast de combi van de 18-55 met de X-T2 fout te gaan. M.a.w. de lens doet het goed op elke andere camera en de body werkt prima met elke andere zoomlens.
2. waarom is dit zo'n onbekend fenomeen. Het zou dan toch bij iedereen die deze combinatie bezit mis moeten gaan.

Wat nu, vroeg ik. Want een nieuwe X-T2 zal dan geen oplossing zijn!?
Vooralsnog besloten om dit te melden bij de importeur NL en dat even afwachten. Als daar geen bevredigende oplossing uit komt weet ik niet waar ik dan wel/niet recht op heb en of de winkel dan verantwoordelijk is of de producent.

Wordt (alweer) vervolgd.
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar

benno_
fXf sponsor
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 22:28
Has thanked: 3 times

Re: AF missers (vervolg)

Bericht door benno_ »

Ik heb een vergelijkbaar probleem met de AF van mijn X-T2 gehad maar weet niet of het probleem bij een bepaalde lens hoorde. Toestel terug gebracht naar de winkel die het doorgestuurd hebben naar Duitsland. Omdat de hele bovenzijde nieuw leek ga ik ervan uit dat er meer is vervangen dan alleen een printplaat. Sindsdien geen problemen meer. De reparatie heeft wel lang geduurd (meerdere maanden). De veel geroemde service heb ik dus op dit punt anders ervaren maar verder ben ik zeer tevreden.
Gebruikersavatar

Topic Starter
MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 22 times
Gender:
Contacteer:

Re: AF missers (vervolg)

Bericht door MauvdL »

Een maand verder en (hoera) er is een update:
De vertegenwoordiger van Fuji heeft het verhaal gehoord en de voorbeeldfoto’s gezien van 2 verschillende X-T2’s met idem 2 18-55mm’s.
Omdat mijn camera bij controle door Fuji technisch volledig in orde bleek, wordt de oorzaak vooralsnog in de software gezocht. Dat onderzoek gaat in Duitsland gebeuren. De vraag is of een eventuele firmware-update voor de camera dan wel voor de lens voor een oplossing moet gaan zorgen.

Ik ben benieuwd hoe lang dit gaat duren. Ik moet het maar positief blijven zien: er zit weer beweging in.

Wordt weer vervolgd.

P.s.
@benno_: ik hoop liefst op een software oplossing. Als alle bovenzijden van camera’s met slechte eigenschappen vernieuwd moeten worden, hebben we het al gauw over een terugroepactie. Oef! :o
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar

Topic Starter
MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 22 times
Gender:
Contacteer:

Tenslotte

Bericht door MauvdL »

(bericht verwijderd. te vroeg gejuicht)
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 369 times
Been thanked: 103 times

Re: AF missers (vervolg)

Bericht door MacFuji »

Je maakt ons wel nieuwsgierig!
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

Topic Starter
MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 22 times
Gender:
Contacteer:

Re: AF missers (vervolg)

Bericht door MauvdL »

Heel kort: Ik werd ongeduldig dus heb ik Kleve gebeld en na overleg de XT-2 en 18-55 opgestuurd. Gisteren (na 3 weken) retour ontvangen. Het leek er echt op dat het focusprobleem was opgelost. Vandaar mijn post hier.
Toen ik even later wat voor de hand liggende settings had veranderd (taal, datum/tijd, IQ, AF-C custom settings,...) was de focus toch weer aan het dwarrelen. Settings wijzigen, dat kan toch niet de oorzaak zijn...?
Maar goed, in focusstand C zag je het streepje op de afstandsindicator tussen 3 en 7 meter zwemmen, terwijl ik het huis aan de overkant (30 meter?) in 't vizier had.
Gebeld met Kleve, die vroegen om een paar foto's RAW uncompressed, 18mm, f/2.8, 200 ISO. Dus geWeTransferd en dan zou ik teruggebeld worden. Daar wacht ik nu op.
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Plaats reactie

Terug naar “X-T2”