Giro d'Italia

Sportieve zaken in de breedste zin
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Giro d'Italia

Bericht door arnold_w »

Laat ik beginnen te zeggen dat het niet mijn tak van fotografie is en ik het enorm moeilijk vond om met de 100-400 met de juiste settings de snelheid goed vast te leggen.
Allereerst is het framen best lastig met zo'n enorm bereik, maar ook vond ik de AF snelheid vaak te wensen overlaten.
Ondanks de juiste instellingen: 8fps, tracking, 1/500 sec zat de de AF er toch met enige regelmaat naast.
Resultaat is dat slechts 10% van de foto's (220 stuks) redelijk scherp zijn, dus of ik doe iets fout, of de X-T1 kan het gewoon niet bijbenen.

Enfin, de resultaten van toch wel een gezellig middagje fietsertjes kijken in Westervoort.

- 1 -
Afbeelding

- 2 -
Afbeelding

- 4 -
Afbeelding

- 5 -
Afbeelding

- 6 -
Afbeelding

- 7 -
Afbeelding

- 8 -
Afbeelding

- 9 -
Afbeelding

- 10 - (met de 16-55 gaat het toch wat makkelijker)
Afbeelding
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: Giro d'Italia

Bericht door johant »

De kleuren zijn erg fraai, en ik heb een voorkeur voor foto #7.

Toen ik de Tour-passage vastlegde, heb ik bewust gekozen voor zone focussing, omdat ik bij voorbaat wist dat de X-Pro1 het niet zou kunnen bijbenen. Van de X-T1 had ik alleen wel verwacht dat die snel genoeg zou zijn.
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 368 times
Been thanked: 103 times

Re: Giro d'Italia

Bericht door MacFuji »

Een hele mooie serie Arnold

Maar ik kan helemaal met je mee voelen, hier in Apeldoorn was de Giro vrijdag. En dat was nog wel de tijdrit.
En is ook zeker niet mijn ding. Met de XF100-400 even wat foto's gemaakt, maar het bereik was me iets te groot
het ging ook allemaal zo snel. Later de XF50-140 er op gezet, nu zat ik wel vaak op de 140 te schieten maar het ging
wel sneller.

Ik ben er nu wel achter dat ik in dit soort foto's duidelijk geen kennis en kunde heb.
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Giro d'Italia

Bericht door arnold_w »

Over de kleuren, dit is een RAW conversie met Capture One Pro 9 icm een Provia simulatie.

Ik ben met de voorrijders (auto's en motoren die een uur van te voren al langskomen) gaan oefenen, zone focussing ook gedaan, maar dan kun je alleen op dat punt scherpstellen en niet meer pannen of uitzoomen. Ook geprobeerd zone tracking en wide tracking te gebruiken, maar dat was helemaal een drama, net alsof het belichten een fractie te laat was tov het punt waarop de focus werd bepaald. De focus lag telkens 2 meter achter het onderwerp. Hierbij had ik de focusmode op C staan. Bijna alles was out of foucs. Na de boel op singel point focus te hebben gezet was het resultaat al beter, het focuspunt iets vergroot (stand 3) en toen weer op motoren en auto's uitproberen. Het aantal scherpe foto's was toen al beter, maar vond het nog niet optimaal. Wellicht had ik f/16 moeten gebruiken ipv f/5.6, dan was de scherptediepte groter geweest, maar de sluitertijd/iso ook onacceptabel.

Ik heb vergelijkbare platen gemaakt van de Giro 2011 in Le Marche (Italie) met een Canon 50D + 70-200 @ f/4, maar die had er beduidend minder moeite mee.
Bovendien had deze camera helemaal geen AF tracking, dat kwam pas met de 1D en later ook de 5D mark III.

Afbeelding

Ik ben dus (nog steeds) niet heel erg onder de indruk van het AF systeem van deze generatie Fuji camera's. Spiegelreflexen zijn in dat opzicht beduidend sneller en betrouwbaarder.
Ook Olympus doet het wat dat betreft een stuk beter, ik hoop toch echt dat Fuji met de X-T2 stappen gaat maken, want op het gebied van sportfotografie lopen ze toch wel aardig achter.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Giro d'Italia

Bericht door arnold_w »

De reden waarom ik de 100-400 in wilde zetten was enerzijds om de lens uit te proberen en anderzijds een flinke compressie te krijgen.
Ik was in een flauwe bocht gaan staan, zodat ik met 400mm een heel eind in de bocht kon kijken, De rijders waren dus een meter of 300 van mij verwijderd.
Dat zou toch voldoende afstand moeten zijn om met de huidige techniek de renners bij te houden. Nu gaat het wel hard (ca 50km/h) en dat recht op je af, maar ik had verwacht dat op standje AFC met zone tracking alles wel goed gevolgd kon blijven worden. Ik zag de focus in de zoeker ook wat zenuwachtig op een neer gaan.
Na zone tracking uit te hebben gezet (dus op single point focus) ging het volgen al veel beter.

Het kan user error zijn, maar ik twijfel toch wel sterk aan de AF tracking snelheid en accuratesse van dit systeem.
Wat ik dan niet begrijp is dat er een promo filmpje op youtube staat waarbij deze combi wordt gebruikt voor autoracen, dat gaat toch wel een stukje sneller dan fietsen.
https://www.youtube.com/watch?v=-rMJycNxSfk
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Giro d'Italia

Bericht door arnold_w »

Yep, Focus priority staat bij mij altijd aan.
Overigens had ik de focus limiter op de 100-400 ook aangezet, dus eigenlijk alles om de AF snelheid en accuratesse te optimaliseren stond aan.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

HenkV
fXf sponsor
Berichten: 603
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 12:12
Voornaam: Henk
Locatie: Alphen aan den Rijn
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 7 times
Gender:
Contacteer:

Re: Giro d'Italia

Bericht door HenkV »

Zou het niet zo zijn dat alle sportfotografen, ook de beroeps, tussen de goeie opnames ook vele mindere opnames hebben/maken? Maar dit terzijde, als het inderdaad zo is dat bij dit soort fotografie de zone-tracking en wide-tracking het laten afweten voor een groot deel is dat inderdaad een zorgenkindje voor de fuji's; het voorbeeldfilmpje op de site van Fuji X World met dezelfde instelling gaat over een ruiter op paard en die ziet er wel goed uit, maar ja, daar gaat het dan ook langzamer. Overigens, die eerste foto, mooie stunt.
Met vriendelijke groet,
Henk Vos
Website: https://henkvos.smugmug.com

X-T5 + Fuji 33mm F1.4 LM WR + Fuji 56 mm F 1.2 WR + Fuji 90mm F. 2.0 WR
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Giro d'Italia

Bericht door arnold_w »

Vooralsnog schrijf ik het toe aan onkunde mijnerzijds, ik heb totaal geen ervaring met tracking en panning (mijn landschapjes gaan niet zo hard).
Ook BIF (birds in flight) is me nooit echt lekker gelukt met de Fuji, met Canon vond ik het ook al moeilijk, maar had ik wel meer succes.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Pim
Berichten: 506
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 21:20
Has thanked: 22 times
Been thanked: 43 times

Re: Giro d'Italia

Bericht door Pim »

Heb er weer van genoten. Leuk om te zien en te lezen hoe je altijd maar zoekt naar..
De straat terug aan de straatfotografie.
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Giro d'Italia

Bericht door remoss »

Toch wel een lekkere serie, ondanks de "weinig" ervaring ;) En het gaat ook bloedjesnel!

Bij nr 10 schrijf je "(met de 16-55 gaat het toch wat makkelijker)", alleen daar zijn vooral de auto en de man met het blauwe shirt scherp :?:
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Plaats reactie

Terug naar “Sport”