Giro d'Italia

Sportieve zaken in de breedste zin
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Giro d'Italia

Bericht door remoss »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Toch wel een lekkere serie, ondanks de "weinig" ervaring ;) En het gaat ook bloedjesnel!

Bij nr 10 schrijf je "(met de 16-55 gaat het toch wat makkelijker)", alleen daar zijn vooral de auto en de man met het blauwe shirt scherp :?:
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Giro d'Italia

Bericht door arnold_w »

Ja klopt, die had ik op de X-E2 zitten en moest razendsnel van camera wisselen, was dus echt point & shoot.
Geen tijd om rustig het focuspunt te bepalen, maar je ziet wel dat er al snel meer in focus is door het brandpunt/diafragma.
Focus had natuurlijk op de voorste renner moeten liggen, waarschijnlijk nailde de focus aan de man met het blauwe shirt.

Komt bij dat het wel even duurt voordat de X-E2 ontwaakt is en je beeld hebt, een paar seconden ben je zo kwijt, zelfs in high performance mode.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Cornelis1980
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 13:11

Re: Giro d'Italia

Bericht door Cornelis1980 »

Er zitten een paar hele fraaie plaatjes bij, vooral nr 3, waar je mooi de eigenschappen van een telelens op ziet en die me zelfs tegen het professionele aan lijkt te zitten ;).
Ik heb een paar weken hetzelfde getracht bij een lokale amateurkoers met mijn canon 70D en een kleine tele... deze beelden zijn veel keer mooier!
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Giro d'Italia

Bericht door Michele »

Op zich niet verkeerd, hoewel ik van mening ben dat de absolute scherpte van de getoonde platen overal nog wat beter zou kunnen. Maar voor een landschapsfotograaf die een keertje wielrennen doet heb je een nette serie neergezet en is 10% "raak" niet fout. Ik ken mensen die bij dit soort dingen alleen maar halve wielrenners / auto's / motorfietsen etc. op de plaat hebben.

Ik heb zelf dit weekend lopen testen met de 50-140 op Spa tijdens de 6 uren van het WEC omdat ik met het dilemma zit welke set apparatuur mee te nemen naar Le Mans volgende maand. Zal daar vanavond wat resultaten van plaatsen. Laat ik het zo zeggen: ben nog niet overtuigd van het systeem voor sport.
Instellingen: enkelpunts AF en geen AF Tracking gebruiken bij continu AF, en altijd CH instellen + camera op hoge prestaties. En release priority ipv focus priority, anders bestaat de kans dat je er gewoon geen een hebt als 't wat vlotter gaat. De camera gaat dan vlot door zijn accu's heen, maar werkt redelijk. Oh ja, en stabiliser uit, dat vertraagt de AF-werking heb ik gemerkt...
Choose life, drive Maserati!
Gebruikersavatar

bartvictor
Berichten: 63
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 17:06

Re: Giro d'Italia

Bericht door bartvictor »

Arnold mooie impressie van deze mooie ronde, ben het met Michele eens: de platen missen absolute scherpte. Ik ben volkomen overtuigd van dit systeem bij sport.' I nailed almost 90% of the following games': Polo, Hockey (snel en onvoorspelbaar), Tour de France 2015 en Atletiek. Ik gebruik de instellingen, zoals Michele die aangeeft, behalve ik gebruik focus priority. Zie mijn foto's op deze site.
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Giro d'Italia

Bericht door Michele »

Hé, cool! die polofoto's heb ik even gemist in t verleden... Polo is 'n mooie sport om te fotograferen, helaas clasht de Polo.nl agenda de laaste 3 jaar continu met mijn agenda anders zat ik wel vaker langs 't veld.
Choose life, drive Maserati!
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Giro d'Italia

Bericht door arnold_w »

Dank voor de reacties en tips, ik zal deze instellingen bij een volgend sportmoment zeker eens gaan uitproberen.

Overigens, uitzetten van OIS op 400mm crop gaat niet werken, het zoekerbeeld wordt dan wel heel onrustig, je zult dan minimaal vanaf statief moeten gaan werken met bij voorkeur een swing head.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Giro d'Italia

Bericht door Michele »

welnee, gewoon een eenpootje d'r onder en klaar.
Choose life, drive Maserati!
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Giro d'Italia

Bericht door Michele »

HenkV schreef:Zou het niet zo zijn dat alle sportfotografen, ook de beroeps, tussen de goeie opnames ook vele mindere opnames hebben/maken?
Ja en nee.
Ja: Uiteraard maken beroeps ook missers. Er is niemand met een 100% score, maar de uitval is beslist niet 90%, eerder 20-40%.
Nee: Als je in opdracht werkt pik je eruit wat je moet hebben en daar maak je beeld van. Dat scheelt heel veel onnodig beeld want je concentreert je op dat wat je moet vastleggen voor je klanten. Verder lijkt het wel alsof al die beroeps eindeloos op motordrive werken, maar de meeste schieten (zeer) korte serietjes van situaties. Alleen als er iets spectaculairs voorvalt (valpartij, crash, 100 meter sprint) blijft de vinger op het knopje. Reden: teveel beeld maken kost teveel tijd om te schiften. Vaak moet beeld direct door naar kranten / tijdschriften /websites en dan kun je niet eerst 4 uur lang alle missers gaan elimineren. Kort gezegd: teveel schieten kost tijd en dus geld.

Dat is doorgaans ook het wezenlijke verschil tussen beroeps en hobbyisten: als het niet uitmaankt hoe lang je erover doet (hobby) produceer je uit heel veel beeld altijd wel iets moois, maar een professional moet in een zeer korte tijd kwalitaitief bruikbaar materiaal leveren onder commerciële druk. Different league.
Choose life, drive Maserati!
Gebruikersavatar

HenkV
fXf sponsor
Berichten: 603
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 12:12
Voornaam: Henk
Locatie: Alphen aan den Rijn
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 7 times
Gender:
Contacteer:

Re: Giro d'Italia

Bericht door HenkV »

Dag Michele,

Dank voor je uitgebreide reactie; ik heb ooit eens ergens gelezen dat wanneer iemand (journalist, auteur?) weinig tijd heeft voor het aanleveren van een stuk proza hij zich minder druk kan maken over woordkeus, zinsopbouw en structuur enz.. Er is haast geboden, strekking van het stuk is op dat moment belangrijker dan de juiste woordkeuze en een goede zinsopbouw, dit alles nu even sterk zwart-wit gesteld. Bij jouw beroepsgroep (ik ga er van uit dat jij beroeps bent) gaat die vlieger niet op, concludeer ik op basis van wat jij hierboven schrijft. Beelden zijn in deze tijd niet meer weg te denken in onze informatievoorziening, en ik kan me de druk die nu bij jou en bij jouw beroepsgenoten ligt dan ook zeer goed voorstellen; jullie (beroeps)fotografen vormen dan ook een uitzondering op de regel waarmee ik hierboven ben begonnen, een niet altijd te benijden positie, denk ik, mede, schat ik zo in, omdat de concurrentie op de loer ligt. En ja, voor hobbyisten.....door de bank genomen meer tijd, meer foto's..... grotere keuze. Enfin, een misschien wat uit z'n verband getrokken reactie gezien het onderwerp waarmee Arnold is begonnen, maar anderszins beschouw het als een compliment voor al die (mooie)sportfoto's die ik week in week uit met heel veel plezier tot me neem.
Met vriendelijke groet,
Henk Vos
Website: https://henkvos.smugmug.com

X-T5 + Fuji 33mm F1.4 LM WR + Fuji 56 mm F 1.2 WR + Fuji 90mm F. 2.0 WR
Gebruikersavatar

Johan1025
Berichten: 429
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 07:21
Voornaam: Johan
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 16 times

Re: Giro d'Italia

Bericht door Johan1025 »

Vraag:
Staat focus prio , pannen in de weg?? bij hoge snelheid schieten en 1 punts AF ??? Wie heeft daar al ervaring mee??
Tumblr | X-70 | X-Pro 3 | XF 16mm F1.4 R WR | XF 8-16mm F2.8 R LM WR | XF 33mm F1.4 R LM WR | XF 50mm F1.0 R WR| XF 16-55mm F2.8 R LM WR | XF 50-140mm F2.8 R LM OIS WR | XF70-300mmF4-5.6 R LM OIS WR
Plaats reactie

Terug naar “Sport”