Fujifilm X100F

Gebruikersavatar

Richard76
Berichten: 33
Lid geworden op: di 16 aug 2016, 15:03

Re: Fujifilm X100F

Bericht door Richard76 »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Ik heb hem nu een week en ik weet nog niet helemaal wat ik er van moet vinden.

Voordat ik mij mening geef wil ik duidelijk maken dat ik echt nog een (ietwat gevorderde) amateur ben, een hekel heb aan bewerken en dus vooral JPEG schiet.

Ik vind het een hele gave camera, een erg mooi ding! Ik weet niet waarom, maar ik ben er veel zuiniger op dan op mijn X-T2, het is echt een juweeltje. Ik kocht deze camera vooral omdat ik een wat minder opvallende camera wilde hebben, maar juist deze camera trekt veel aandacht heb ik gemerkt.
Het formaat is echt perfect voor mij, de X70 was echt te klein. De OVF vind ik gaaf en soms ook wel bruikbaar, maar voor 90% gebruik ik toch de EVF, die valt dan toch wel weer tegen vergeleken mijn X-T2. Waar ik echt helemaal gek van wordt is dat ik steeds de Q knop indruk.

Het belangrijkste, de foto's.
De foto's hebben echt iets speciaals. Vooral het licht, de sfeer, echt super! Wat ik wel mis is wat scherpte, misschien ben ik ook wat verpest met mijn 16mm en 90mm lenzen op de X-T2.

Is het een blijvertje? Ik denk het wel, maar dan vooral omdat ik niet altijd wil sjouwen met mijn X-T2. Als ik zou moeten kiezen, dan kies ik toch voor de X-T2 ( met de 16mm f1.4).
Gebruikersavatar

jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Fujifilm X100F

Bericht door jhh »

Ik denk dat hij vooral aandacht trekt in de chroom uitvoering. In zwart ziet hij er onopvallender uit. En mensen gaan er vaak vanuit dat je nog analoog fotografeert, door zijn retro-vormgeving.
Maar dat je scherpte mist, dat zou ernstig zijn. Dat moet niet zo zijn! Het is wel bekend dat je in het dichtbij gebied verder moet diafragmeren voor behoud van scherpte.
Gebruikersavatar

Richard76
Berichten: 33
Lid geworden op: di 16 aug 2016, 15:03

Re: Fujifilm X100F

Bericht door Richard76 »

Ik heb dus een zwarte, maar ook die trekt veel aandacht. Gisteren naar het centrum van Den Bosch geweest om me eens met straatfotografie bezig te houden. Wat ik al dacht, dat is niets voor mij. Maar ik zag en voelde dat er regelmatig naar de X100F werd geloerd. Door allerlei mensen, maar ook zeker veel door het type zakkenroller. Met al mijn andere (Fuji)camera's heb ik dit nooit zo gemerkt. Misschien dat de 'kenners' toch denken dat het een Leica is of zo.

Ik zal binnenkort wel even wat foto's plaatsen, wat voorbeelden met betrekking tot de scherpte. De scherpte is wel goed hoor, maar gewoon wat minder dan met mijn andere camera en lenzen. Ik schiet wel vaak op f2 of f2.8, maak vooral hondenportretjes en foto's in de familiesfeer. De camera heb ik vooral gekocht voor reisfotografie, maar daar moet ik nog even op wachten.
Gebruikersavatar

jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Fujifilm X100F

Bericht door jhh »

Toen ik nog analoog werkte, ook met Leica M, had men veel minder in de gaten dat je als straatfotograaf bezig was. "Fotografie was een dure hobby en dan ging je toch niet wildvreemde mensen fotograferen", was de gedachte. Zij wisten ook niet dat je film van dertig meter kon kopen en zelf in de doka opspoelde in de filmcassettes en dat een negatief maar op een dubbeltje (gulden-centen) kwam. Een 36 opnamen film had precies de lengte van iemand met uitgestrekte armen. Dus de filmlengte was gemakkelijk in het donker te bepalen.
Nu zijn mensen inderdaad alerter op camera's. Maar het heeft ook een beetje te maken met hoe je er zelf in staat. Het gemak of ongemak dat je zelf voelt als je met de camera de straat op gaat. Als je mensen vraagt om zich te laten fotograferen is het na die stap niet moeilijk meer. Als je situaties wilt fotograferen zoals je ze tegenkomt, probeer je niet op te vallen. Daar zijn al oneindige verhitte discussies over gevoerd; vragen of niet vragen. Ik denk dat de meeste fotografen beiden wel eens doen. Leg je schroom af, probeer alles en kijk waar je je goed in voelt. Veel succes!
Gebruikersavatar

Richard76
Berichten: 33
Lid geworden op: di 16 aug 2016, 15:03

Re: Fujifilm X100F

Bericht door Richard76 »

Mijn conclusie over het gebrek aan scherpte wat misschien wat te voorbarig. Ik had de foto's nog niet bekeken op het beeldscherm van mijn computer, maar slechts op het schermpje van mijn camera en telefoon.
Gebruikersavatar

FujiMoetie
Berichten: 302
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 17:34
Locatie: Heemskerk

Re: Fujifilm X100F

Bericht door FujiMoetie »

Leuke foto!

Ik vond het al zo vreemd, op de meeste reviews kwam de 23mm er goed uit. Alleen dicht bij op f2 is het wat zachter.
Fujifilm X-PRO2 | XF 16 F1.4 R WR | XF 35 F2 R WR
Gebruikersavatar

jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Fujifilm X100F

Bericht door jhh »

Hier nog iets meer over de magneetjes:
http://www.x100forum.com/threads/old-wc ... net.67550/
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: RE: Re: Fujifilm X100F

Bericht door johant »

Op het Duitse forum wordt ook al uitgebreid geëxperimenteerd. Magneetjens uit oortelefoontjes schijnen goed te werken.
Laatst gewijzigd door remoss op wo 29 mar 2017, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijdert
Gebruikersavatar

jin
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 19 mar 2017, 10:39
Voornaam: Joost
Locatie: Heythuysen
Bewerk mijn foto's: Ja
Been thanked: 1 time
Gender:

Re: Fujifilm X100F

Bericht door jin »

Ook ik heb de X100F nu een paar weken in gebruik. Inderdaad, de Q-button wordt vaak per ongeluk ingedrukt. Ik verwacht dat dit euvel opgelost wordt door het gebruik van een Thumb rest. Lensmate heeft een aangepaste versie (scharnierend, zoals de duimsteun voor de X-Pro 2) in de maak. Op de site van Lensmate wordt aangegeven dat de steun vanaf half april beschikbaar komt.
https://www.flickr.com/photos/jin-photo/ X100V | X-Pro3 | XF16 f2.8 | XF35 f1.4 | XF50 f2.0

Fred Bervoets
Ex-fXf
Berichten: 41
Lid geworden op: do 26 nov 2015, 13:03

Re: Fujifilm X100F

Bericht door Fred Bervoets »

Na wat wikken en wegen besloten er een te kopen als "op zak" camera. Bestellen dan maar.... Zowaar er was er nog een aanwezig bij KameraExpress een zwarte, maar wilde ik niet liever een zilver uitvoering? Daar wilde ik even over nadenken, een uurtje later dan maar een zwarte mijn X-Pro2 is ook zwart tenslotte. Naar de webshop maar weer.... niet meer voorradig. 😤😲😭

Bewuste marketing van het tekort, of is de F zo ontzettend populair?
XPro1 - XPro2 - XE1 - 14 2.8 - 23 1.4 - 35 1.4 - 56 1.2 - 50-140 2.8 - 18-55 2.8-4
FredBervoets.nl

Fred Bervoets
Ex-fXf
Berichten: 41
Lid geworden op: do 26 nov 2015, 13:03

Re: Fujifilm X100F

Bericht door Fred Bervoets »

Intusen was er even een verkrijgbaar bij KameraExpres, morgen in huis :)
XPro1 - XPro2 - XE1 - 14 2.8 - 23 1.4 - 35 1.4 - 56 1.2 - 50-140 2.8 - 18-55 2.8-4
FredBervoets.nl
Plaats reactie

Terug naar “X100F”