Ervaring ???

Gebruikersavatar

Topic Starter
Johan1025
Berichten: 429
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 07:21
Voornaam: Johan
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 16 times

Ervaring ???

Bericht door Johan1025 »

L.S. Fuji forum,

Iemand deze in bezit en/of gehad ? Waarom en misschien waarom weer weg gedaan of juist niet ?? Al weet dat de kleuren van Fuji lenzen behoorlijk in de lijn liggen van de Nikon lenzen.
Zeiss schijnt behoorlijk wolliger te zijn en heeft geen 23mm (eqv. 35mm). Ik ga starten met de XF 18-55 zoom.
Tumblr | X-70 | X-Pro 3 | XF 16mm F1.4 R WR | XF 8-16mm F2.8 R LM WR | XF 33mm F1.4 R LM WR | XF 50mm F1.0 R WR| XF 16-55mm F2.8 R LM WR | XF 50-140mm F2.8 R LM OIS WR | XF70-300mmF4-5.6 R LM OIS WR
Gebruikersavatar

mqaa
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:47
Locatie: Tilburg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times
Contacteer:

Re: Ervaring ???

Bericht door mqaa »

Ik heb hem sinds kort. Gelijk met de 14mm over genomen van iemand voor een hele mooie prijs. Heb er alleen nog niet echt heel veel mee gedaan. Ben nu wat aan het uit proberen en moet zeggen dat het wel een mooie lens is. Zowel mechanisch als optisch. Zal eens kijken of ik wat leuke foto heb om hier te laten zien.
Marc
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Ervaring ???

Bericht door remoss »

Ik heb dit objectief en kan je vertellen dat het erg fijn werken is. Vroeger op de Nikon FE2 gebruikte is als standaard al een 35 mm, dus de 23mm op APS-C is precies die beeldhoek die ik fijn vind.
Het objectief tekent fraai, mooie contrasten.

Ik heb een paar foto's geplaatst gisteren, o.a. HIER en HIER

Ik moet wel zeggen dat ik de zooms meer gebruik, deels omdat de kwaliteit van de Fuji zooms er niet om liegt en ook omdat door mijn rolstoelgebruik zoomen met de benen niet zo gemakkelijk is.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
Johan1025
Berichten: 429
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 07:21
Voornaam: Johan
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 16 times

Re: Ervaring ???

Bericht door Johan1025 »

Vandaag een 23 mm besteld, ben erg onder de indruk van wat jullie hier lieten zien en wat er op flickr staat.

Fijne dagen allemaal
Tumblr | X-70 | X-Pro 3 | XF 16mm F1.4 R WR | XF 8-16mm F2.8 R LM WR | XF 33mm F1.4 R LM WR | XF 50mm F1.0 R WR| XF 16-55mm F2.8 R LM WR | XF 50-140mm F2.8 R LM OIS WR | XF70-300mmF4-5.6 R LM OIS WR
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Ervaring ???

Bericht door arnold_w »

Het is momenteel mijn mooiste objectief in de Fuji familie. Het brandpunt vond ik in mijn FF periode (35mm) altijd al prettig werken, erg veelzijdig, geschikt voor landschap, portret, straat etc, niet te wijd en niet te krap. De begeerde Canon EF 35 1.4L die ik had is min of meer vergelijkbaar, maar vond ik vol open niet zo goed presteren als de 23 1.4 van Fuji.

Ondanks dat ik dit brandpunt ook in mijn 10-24 en 18-55 heb zitten zal ik de 23mm nooit weg doen, daar is hij te speciaal voor. Met de f/1.4 kun je dingen die je met de overige niet kunt, niet alleen low-light, maar ook meer creativiteit. Bovendien is hij beduidend scherper tot in de uiterste hoeken, zijn de kleuren net wat fraaier en is er zelfs wat micro contrast waarneembaar waardoor zelfs op APS-C formaat een "3D-look" mogelijk is, iets wat voor mijn gevoel alleen nog was voorbehouden aan de beste full frame objectieven van oa Zeiss.

De rendering van de 23 1.4 is gewoon erg fijn en in lijn met de 56 1.2. De zooms zijn praktisch en zeker niet verkeerd, maar halen het gewoon niet bij deze primes.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Ervaring ???

Bericht door Patrick »

Ik heb sinds vandaag ook een 23. Mijn eerste indruk is wat gemengd. Het is een objectief waar je fantastische platen mee kan schieten, dat heb ik al gezien. Maar als je deze naast de 35 houdt, en met name naast de 56, dan valt toch snel op dat het bokeh wat onrustiger is. Dat is op zich natuurlijk ook wel te verwachten gezien het brandpunt, maar het valt me direct op. Ik zie het bijvoorbeeld als ik met mijn scherpstelling net mis zit. Ik zie datzelfde effect trouwens ook bij de 18-55, een van de redenen dat deze niet zo vaak uit mijn tas komt. Wellicht is het effect minder als ik nog voller open schiet, maar dat er vandaag niet in, ook niet met een twee stops ND filter erop; het was gewoon te helder weer voor een X-E2. ;)

Jaloers dus op die elektronische sluiten van bijvoorbeeld de X-T1 die tot 1/32000 gaat... :roll:

Maar ik heb ook even moeten wennen aan de 56, die ik steeds geweldiger ga vinden. Alleen de 35 was direct mijn vriend wat dat betreft.

Ik ben nu bezig met mijn eerste (straat)plaatjes ermee. Ik zal een draadje ermee aanmaken.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

mikemix
Berichten: 157
Lid geworden op: di 14 apr 2015, 22:15

Re: Ervaring ???

Bericht door mikemix »

Heb 'm in combinatie met mijn oude vertrouwde Nikon 62mm Pola gebruikt. Die gebruikte ik ook geregeld in mijn film tijd op de Nikkor AF20mm.
Oudje maar ik lijk 'm beter te vinden dan al die nieuwe 'slim' string filters te vinden.
Mij overtuigt ie wel...

[img]https://c1.staticflickr.com/1/295/18342 ... f8d1_o.jpg[/img]Amsterdam IJ creation by DamenFotografie, on Flickr
Gebruikersavatar

Martinpecheur
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 31 aug 2014, 00:12
Voornaam: Martin
Locatie: Borne

Re: Ervaring ???

Bericht door Martinpecheur »

arnold_w schreef:Het is momenteel mijn mooiste objectief in de Fuji familie. Het brandpunt vond ik in mijn FF periode (35mm) altijd al prettig werken, erg veelzijdig, geschikt voor landschap, portret, straat etc, niet te wijd en niet te krap. De begeerde Canon EF 35 1.4L die ik had is min of meer vergelijkbaar, maar vond ik vol open niet zo goed presteren als de 23 1.4 van Fuji.

Ondanks dat ik dit brandpunt ook in mijn 10-24 en 18-55 heb zitten zal ik de 23mm nooit weg doen, daar is hij te speciaal voor. Met de f/1.4 kun je dingen die je met de overige niet kunt, niet alleen low-light, maar ook meer creativiteit. Bovendien is hij beduidend scherper tot in de uiterste hoeken, zijn de kleuren net wat fraaier en is er zelfs wat micro contrast waarneembaar waardoor zelfs op APS-C formaat een "3D-look" mogelijk is, iets wat voor mijn gevoel alleen nog was voorbehouden aan de beste full frame objectieven van oa Zeiss.

De rendering van de 23 1.4 is gewoon erg fijn en in lijn met de 56 1.2. De zooms zijn praktisch en zeker niet verkeerd, maar halen het gewoon niet bij deze primes.
Mooier kan ik het niet verwoorden.
martin
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Ervaring ???

Bericht door André »

Leuke foto. Geeft een oud gevoel.
Laatst gewijzigd door remoss op di 02 jun 2015, 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aangepast, opmerkingen over logo verwijderd
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Jimmy
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 08 apr 2015, 12:30

Re: Ervaring ???

Bericht door Jimmy »

Ik heb op de Professional Imaging mijn kans genomen de Fujifilm XF 23mm/1.4 te kopen, scheelt weer en straks ook na de cashback :-)
Het zal wel niets aan de hand zijn maar ik vind dat de zonnekap, ondanks dat ie echt vastzit, een klein beetje speling hebben in zijn bajonet waardoor het een 'rammelend' idee geeft.
Met de XF 35mm/1.4 vind ik bovendien dat de zonnekap best wel losjes er op zit, overigens een top objectief hoor, en de XF23 vertrouw ik er ook op dat mij favoriet lens wordt.
Nou lees ik hier en daar dat er mensen zijn die 'vervangende' zonnekappen hebben aangeschaft, maar dat is altijd schroefvatting en de zonnekap omgekeerd bewaren is er niet bij.
Andere ervaringen?
Plaats reactie

Terug naar “XF23mm F1.4 R”