Wat zou je willen delen over de X-H1 (plus of min)

Gebruikersavatar

Topic Starter
MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 368 times
Been thanked: 103 times

Wat zou je willen delen over de X-H1 (plus of min)

Bericht door MacFuji »

Hoi forum leden.

Volgende week ga ik de stap maken om van mijn vertrouwde X-T2 naar de X-H1. Die keuze staat als vast(98%). Ik heb het nodige gelezen en gezien.
Maar eigenlijk lijkt mij het wel eens leuk om van de andere forumgebruikers die ook een X-H1 hebben, wat van hun ervaringen te lezen.

Wat bevalt je allemaal aan de X-H1?

Waar was je toch nog verbaast over?

Voldoet de X-H1 aan je verwachtingen?

Wat viel je tegen? (kan toch)

Zou je de keuze weer maken( is ook een graadmeter !)

Dus geen hele lange verhalen, maar gewoon wat je wilt delen. Dus echte gebruikers dingetjes. zowel de plus als de min. (want wat een min voor de een is, is een plus voor de ander)

Ik ben benieuwd.
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

roncromberge
Berichten: 10
Lid geworden op: di 29 mei 2018, 09:26
Voornaam: Ron
Been thanked: 3 times
Gender:

Wat zou je willen delen over de X-H1 (plus of min)

Bericht door roncromberge »

Hoi,

Ik heb de stap vorige week gemaakt. Van X-E1 naar H1.

Het negatieve
de vele negatieve vergelijkingen met de Sony R7III mbt film.

De wel heel groot en diepe menu keuzes. En niet alles kan naar persoonlijke menu worden gezet.

De Q knop zit wel erg dicht bij mijn duim.

Het gezeik over de nieuwe X-T3 die nog moet worden voorgesteld.

Bij aftermarket "S" accu's een vervelende melding bij aanzetten camera.

Het positieve.
Bracketing. AE maximaal 12 STOPS over 9 Foto's.

Straks ook nog focus stacking. Dat maakt de X-H1 een super macro kanon!

Verder eigenlijk alles. Maar ja, ik heb hem nog maar een week. [emoji4]
Het in mijn ogen onmogelijke draadloze communicatie zowel naar iphone als verbinden met router. Als wel de app. Maar het schijnt met de nieuwe 1.10 firmware moeten verbeteren.
Dus er zullen nog wel een paar mindere puntjes bij komen.

. .
Gebruikersavatar

folkert
In memoriam †
Berichten: 391
Lid geworden op: vr 22 jul 2016, 09:49
Voornaam: Folkert
Locatie: Westland / Den Haag / Delft
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 5 times
Been thanked: 78 times
Gender:

Re: Wat zou je willen delen over de X-H1 (plus of min)

Bericht door folkert »

Het ligt er volgens mij ook aan waarvoor je de camera echt wil gaan gebruiken ... in mijn geval "semi" beroeps - En dat is sportfotografie en dan lijkt de keuze snel gemaakt (zeker als je een Fuji wil en van wat gewicht af wil en niet meer wil zeulen met een zware tas langs de lijn) Kortom in mijn geval ligt de nadruk op snelheid en in de wetenschap dat foto's welke geplaatst worden in kranten en weekbladen toch heel vaak weer gecorrigeerd worden naar de standaard van de krant zelf. (daarom bespaar ik mij zelf nu vaak de moeite om te corrigeren - de jpeg die zo uit de Fuji camera komt is heel goed te gebruiken) Er zijn echter Fuji liefhebbers en RAW-gebruikers die hun camera voor andere specifieke onderdelen van de fotografie willen inzetten en die zijn dan met bijvoorbeeld hun huidige XT-2 of X-Pro 2 (of wellicht een oudere Fuji camera) al in bezit van heel goed materiaal ... Het zijn immers de lenzen (en een beetje basiskennis) die volgens mij die kwaliteit geeft waar we allemaal zo van houden. Maar voor kritiek over de X-H1 kijk maar eens bij : http://www.digitalefotografievakantie.n ... 0X-H1.html
Fuji XH-2/X100T/XT-4+grip/XE-4/ FUJINON XF18-55mm/XF 18-135mF/3.5-5.6/XF 55-200mm/XF100-400/XF16mm 2.8WR/XF35mm 2.WR/XF50mm F2 WR/XF 90mm/XF 80mm f2,8 R LM OIS WR Macro/XF 10-24 mm (old)/pancake XF 27mm f/2.8 WR (new)
Gebruikersavatar

Topic Starter
MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 368 times
Been thanked: 103 times

Re: Wat zou je willen delen over de X-H1 (plus of min)

Bericht door MacFuji »

Beide bedankt
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/

fujigerard
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 07 jan 2018, 10:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Wat zou je willen delen over de X-H1 (plus of min)

Bericht door fujigerard »

Gebruikersavatar

Topic Starter
MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 368 times
Been thanked: 103 times

Re: Wat zou je willen delen over de X-H1 (plus of min)

Bericht door MacFuji »

Inmiddels de eerste serie foto's gemaakt. Ben nog even bezig met het instellen van mijn instellingen. Maar het is heel belovend.
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

Harlin
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 20 jan 2016, 23:53
Voornaam: Harry
Has thanked: 29 times
Been thanked: 5 times

Re: Wat zou je willen delen over de X-H1 (plus of min)

Bericht door Harlin »

XT 1 was een verademing, het plezier in fotograferen kwam terug, na een tijdje kwam ik snelheid te kort.
De 2 kwam naast de 1, dat was een hele verbetering maar miste toch nog wel wat met de 100-400 en hoopte dat met de XH opgelost zou zijn.
Dus de XT1(nog mooi op tijd) ingeruild.

Na een paar weken vond ik het eigenlijk te gek om de XT2 ook nog in te ruilen voor nog een XH1, misschien dat ik die dan weer inruil voor de XT3.

Nadeel, idd de Q knop die af en toe geactiveerd wordt.
Belichting compensatie had ik liever een draaiknop gehad.
Maar zolang het een luxe probleem is mogen we niet mopperen.
Gebruikersavatar

Busterpilot
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 02 jan 2015, 09:37

Re: Wat zou je willen delen over de X-H1 (plus of min)

Bericht door Busterpilot »

Harlin schreef:XT 1 was een verademing, het plezier in fotograferen kwam terug, na een tijdje kwam ik snelheid te kort.
De 2 kwam naast de 1, dat was een hele verbetering maar miste toch nog wel wat met de 100-400 en hoopte dat met de XH opgelost zou zijn.
Dus de XT1(nog mooi op tijd) ingeruild.

Na een paar weken vond ik het eigenlijk te gek om de XT2 ook nog in te ruilen voor nog een XH1, misschien dat ik die dan weer inruil voor de XT3.

Nadeel, idd de Q knop die af en toe geactiveerd wordt.
Belichting compensatie had ik liever een draaiknop gehad.
Maar zolang het een luxe probleem is mogen we niet mopperen.
Qknop activatie heb ik volledig opgelost met de RRS bottom plate. De camera wordt er wel iets zwaarder van, maar ergonomisch vind ik het een grote verbetering.


. . Pro
Gebruikersavatar

Topic Starter
MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 368 times
Been thanked: 103 times

Re: Wat zou je willen delen over de X-H1 (plus of min)

Bericht door MacFuji »

Q knop is ook eenvoudig te vergrendelen in het menu en dan heb je er geen last van. Desnoods gebruik je een andere knop om hem weer te ontgrendelen.
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/

fujigerard
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 07 jan 2018, 10:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Wat zou je willen delen over de X-H1 (plus of min)

Bericht door fujigerard »

Harlin schreef: ma 04 jun 2018, 23:30 Belichting compensatie had ik liever een draaiknop gehad.
En zet die bij de XT-2 eens op c in combinatie met het selectiewieltje rechts/voor dan heb je nog meer controle

Sorry, maar ik zie geen echte meerwaarde voor het aanschaffen van een vrijwel identieke body
Plaats reactie

Terug naar “X-H1”