Fuji X Raw studio

Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door Illuminatus »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Michele schreef: wo 13 sep 2017, 22:34...Je vergeet 1 ding: LR bepaalt wat er met je bestanden gebeurt door zijn eigen algoritmen los te laten op het bestand. ....
Ja, op mijn leeftijd wordt vergeten wel een ding. In dit geval was echter geen sprake van vergeten, maar meer onduidelijkheid van mijn kant.
Het RAW-bestand is een gegeven. Daarin zijn de door sensor geregistreerde lichtwaarden door de cameraprocessor verwerkt zoals de ingenieurs van het cameramerk dat als meest wenselijk voor ons hebben bepaald.
Vervolgens moet je daarmee aan de slag met RAW-converter software. Die software bestaat uit een engine waarvan de werking is bepaald door de makers van die software met de beste bedoeling om een voor ons meest wenselijk resultaat te verkrijgen. Ook dat is dus een gegeven.
Daarnaast heeft die software instellingen waarmee je resultaat zelf echt persoonlijk kunt maken.
Daarvan heb ik gezegd dat ik de basisinstellingen van de software op nul/zero zet.
Dan heb ik een neutraal basisuitgangspunt voor mijn bewerkingen waar ik zelf invloed op heb. Dus niet die van de cameraprocessor en de engine van de RAW-converter, dat is een gegeven.
Ik werk op dit moment met camera’s van 3 merken, namelijk Canon, Fuji en Panasonic.
In de loop der jaren heb ik heel veel RAW-converters getest. Die hadden allemaal goede en minder sterke kanten. Echt slechte RAW-converters ben ik niet tegengekomen.
Voor Canon is DPP een schitterende RAW-converter, misschien zelfs wel de beste die er is voor dat merk.
Alleen voor verdere bewerkingen is het uiterst beperkt en niet echt handig ingericht.
Natuurlijk kan ik daarin alleen de conversie doen en met een geëxporteerd TIF-bestand verder bewerken in een ander programma. Dat kan ook met Fuji en Panasonic, alsmede Sony waarvan ik een aanschaf nog overweeg.
Voor een fotograaf is ook een goede snelle workflow belangrijk. Mede gelet op mijn uitrusting heb ik gekozen voor de combinatie Lightroom/Photoshop. Lightroom meer voor de organisatie, de bewerkingen doe ik meestal in Photoshop.
Voor alle RAW-versies heb ik een neutraal uitgangspunt en van daaruit bewerk ik naar een resultaat dat ik mooi vind. Dat is heel persoonlijk.
Vrijwel alle RAW-bestanden zijn na conversie wat flets. Camera’s willen eigenlijk alle foto’s een soort middengrijs maken. Hoever je dat optrekt, is ook weer heel persoonlijk.
Om de neuroloog in mij wakker te schudden, is dat persoonlijke ook te verklaren.
Onze ogen zijn de sensors die licht registreren, de vertaling naar beeld gebeurt in ons brein.
Er is geen standaard brein, ieder menselijk brein is anders. Geen mens ervaart exact gelijk aan een ander mens. Qua beeld heb ik het dan niet over grote verschillen, maar over nuances. Bij het beoordelen van foto’s van anderen moet je daarmee rekening houden.
Je kunt met apparatuur exact kleur meten en uitdrukken in een Pantone nummer, maar daar heeft het brein geen boodschap aan. Een harde schijf registreert exact, maar het brein kent meer dan 0 en 1. Om de werking van het brein te begrijpen, moet je het meer zoeken in de richting van de quantum-mechanica.
Kortom, engineers bepalen voor een groot deel wat voor de gemiddelde mens het beste, mooiste resultaat geeft, maar persoonlijk geeft iedereen daaraan zijn eigen draai of anderen dat nou mooi(er) vinden of niet.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Gebruikersavatar

Maurice
Berichten: 22
Lid geworden op: di 23 jun 2015, 15:30

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door Maurice »

Ik denk dat men er veels te veel achter zoekt.
Ze proberen echt de wereld niet te veroveren met een nieuwe Raw converter,
het is meer een soort remote control voor de camera om alles uit die X-Processor te halen.

Zo'n processor is ontwikkeld om hele specifieke taken te verrichten,
en daarom veel efficiënter, en sneller, dan zelfs een krachtige desktop processor.

Vele zien er nu niet meer van dan een preview plaatje in het Raw bestand!
En die is weg zodra je de Raw gaat gebruiken. Onbewust van al de gemiste potentie.
De opties die je namelijk hebt met de ingebouwde Raw-converter is echt ongekend.
Meer dan een handigheidje, het is waar al Fuji's kennis in image processing samen komt.
En laten ze daar nou net om bekend staan.

Het is toch enorm zonde als de mogelijkheid er niet is om er serieus gebruik van te maken?
Bekend is dat veel mensen erg te spreken over de OOC (out of camera) jpg's,
maar je moet wel mazzel hebben wil die er precies goed uitkomen.
Terwijl een kleine tweak vaak al het verschil kan maken,
maar om al je foto's nou 1 voor 1 door de ingebouwde converter te halen is vrij absurd.

De nieuwe software zou je overzicht kunnen geven, een toetsenbord en muis, batch processing,
en een live preview in plaats van de vreselijke trial & error methode in-camera.

Je hebt dan Fuji's originele color-science, ofwel Film-simulations. Originele lenscorrecties,
de enige echte demosaicing, dynamic range settings, shadows, highlights, sharpening, ruisreductie, etc.
In veel, misschien wel de meeste gevallen alles wat je nodig hebt.

En niet te vergeten, gratis toch, of niet?

Natuurlijk is het niet voor iedereen, maar het is een mooie optie waar vele al lang op hoopten.
De manier is misschien onverwacht voor sommige, maar dat is dus met goede reden.

Alle research die ze in de X-Processor hebben gestoken zouden ze anders weg gooien,
en dan helemaal overnieuw moeten beginnen voor een desktop processor.
Dan heb je iets vergelijkbaars, maar nooit 100%, en op de meeste computers wss langzamer..
Nee die tijd kunnen ze beter besteden. Een slimme zet van Fuji, en 'about time'!
Gebruikersavatar

FujiMoetie
Berichten: 302
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 17:34
Locatie: Heemskerk

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door FujiMoetie »

Ik vind het best slim hoor. Ik pas regelmatig een foto aan In-Camera, het is toch fantastisch dat ik dat straks om de 5K retina kan doen of niet? geen na-gesimuleerde LR kleur profielen meer.

Hopelijk komt er een beetje een bruikbare interface bij ;-) dat zou fijn zijn. Ik ben enthousiast iig
Fujifilm X-PRO2 | XF 16 F1.4 R WR | XF 35 F2 R WR
Gebruikersavatar

Fuji-frankie
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 22:42
Voornaam: Frank
Gender:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door Fuji-frankie »

Helaas vooralsnog straks alleen beschikbaar voor de top lijn camera’s... :(
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door remoss »

Dat zal te maken hebben met de minimaal benodigde rekenkracht van de processoren die daarin zitten.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door Patrick »

Goede kans dat de volgende (huidige?) generatie "instappers" het gewoon ondersteunt omdat die ook steeds krachtiger worden.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Maurice
Berichten: 22
Lid geworden op: di 23 jun 2015, 15:30

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door Maurice »

We zitten pas bij de 3e generatie processor. Na de introductie van een nieuw topmodel volgt de rest vanzelf. Het trickle down effect.

Dat zou je kunnen zien als steeds krachtiger worden maar het is ook gewoon slim hergebruik in een standaard product-cycle.
De midrange X-E3 en X-T20 hebben nu exact dezelfde 'X-Processor Pro' als de GFX-50S, X-T2, X-Pro2 en X100F, en dus dezelfde rekenkracht.

Ik zou het heel raar vinden als de software support stopt bij de eerste paar. Het hele Fuji eco-systeem heeft hier baat bij, en dat weten ze best!
De camera firmware moet wel ook een update krijgen, en vooral dat is heel verstandig om in stappen te doen. =)

In de aankondiging is te zien dat de eerste 4 camera's ook niet allemaal tegelijk de update krijgen.
Gebruikersavatar

Duko
Berichten: 8
Lid geworden op: do 17 mar 2016, 17:26
Voornaam: Duko
Gender:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door Duko »

Ik vind het wel een ontwikkeling (!) om enthousiast van te worden. Dat je de standaardwaarden van Fuji als uitgangspunt krijgt en daar je eigen aanpassingen op kunt doen. Zelf vind ik de schaduwpartijen van de jpg's vaak te donker. (En de aanpassingsmogelijkheden 'in camera' te grof.)
Als nog beginnend Fujifilmfotograaf vond ik het trouwens nogal onthutsend om te ontdekken dat ik veel betere resultaten kreeg met Iridient Developer dan met 'RAW FILE CONVERTER EX 2.0 powered by SILKYPIX' (pfff...) of de jpg's direct uit de camera. Blaadjes i.p.v. wormpjes, ik begrijp echt niet dat dat geaccepteerd wordt. Het zou mooi zijn als dat met die nieuwe methode werd opgelost. (Al lijkt het me sterk want dat betreft natuurlijk de kern van de conversie.)
Helemaal mooi zou het zijn als er de mogelijkheid kwam van een verlopende selectie. Om de lucht door te drukken, zal ik maar zeggen. De RAW-converters die dat bieden (en die ik heb geprobeerd) hebben weer andere nadelen. Het combineren van twee bestanden in Photoshop vind ik een workflow van niks.
Gebruikersavatar

Greenturtle
Ex-fXf
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 10 sep 2017, 11:39

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door Greenturtle »

Hebben jullie al een release gehoord van Fuji X Raw Studio. Volgens de persberichten zou de MAC versie "late november" worden vrijgegeven. Volgens mij is het nu toch al "late november"?
Gebruikersavatar

mqaa
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:47
Locatie: Tilburg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times
Contacteer:

Fuji X Raw studio

Bericht door mqaa »

Zal wel komen als de eerste camera de firmware update krijgt die het ondersteund. Maar heb geen glazenbol helaas.
Marc
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door AVI-Foto »

De eerste uitleg video van een van de Fuji Guys

     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Plaats reactie

Terug naar “X Raw studio”