Fuji X Raw studio

Gebruikersavatar

Topic Starter
HenkV
fXf sponsor
Berichten: 603
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 12:12
Voornaam: Henk
Locatie: Alphen aan den Rijn
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 7 times
Gender:
Contacteer:

Fuji X Raw studio

Bericht door HenkV »

En, verwachten jullie hier wat van....?
http://www.fujifilm.com/news/n170907_08.html
Met vriendelijke groet,
Henk Vos
Website: https://henkvos.smugmug.com

X-T5 + Fuji 33mm F1.4 LM WR + Fuji 56 mm F 1.2 WR + Fuji 90mm F. 2.0 WR
Gebruikersavatar

bcvthul
fXf sponsor
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 jul 2015, 14:17
Been thanked: 2 times

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door bcvthul »

Tja, eerst maar eens zien...
Fujifilm X100T
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door AVI-Foto »

Ik denk dat je ook met deze Fuji ontwikkelaar je de beste kwaliteit RAW -> JPG gaat krijgen.
Het werkt nl. via de processor van je camera, dus dezelfde soort JPG's van de RAW als dat je camera ophoest.
Enige klein probleem, zover ik kan zien en snap uit de korte tekst, is dat je je camera aan je comp moet koppelen voor overdracht vd de RAW's

(enne de versie voor Windows wordt pas januari 2018 verwacht, i.t.t. de OSX versie in Nov. dit jaar)
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door Patrick »

Ik vind het vooral een heel innovatief idee. Of ik het ook gebruiken ga. Eerst maar eens kijken naar de mac versie als die uitkomt op de MacBook.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door AVI-Foto »

Yup hier dus ook; eerst maar even kijken.

Ik denk dat ik het wel ga gebruiken, ik maak steeds minder foto's, en als ik ze maak is het voor 90% JPG.
Ben dus zeer tevreden met de Fuji JPG's.

Het lijkt me mooi om voor die overige 10% een makkelijke Fuji conversie te krijgen van RAF -> TIFF/JPG
Geen ge emmer meer met demosaicing en de net niet film simulatie kleuren van de diverse derden programma's ;)

En inderdaad dit is een heel fraai "out of the camera thinking" van de Fuji bollebozen :duimop:
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

mqaa
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:47
Locatie: Tilburg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times
Contacteer:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door mqaa »

Vraag me een ding af: het processen in de camera gaat een stuk sneller maar de data moet vervolgens wel via de, toch wel langzame, usb naar de computer. Benieuwd hoe dat in de praktijk gaat werken.
Marc
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door Michele »

Heb afgelopen woensdag met de techneut van Fujifilm gesproken. De raw's ontwikkel je nu in feite in-camera, maar je ziet de preview op een groot (gecalibreerd) beeldscherm ipv op het pielige schermpje acherop de camera. Je weet dus nu werkelijk hoe het eruit komt en er is dus geen trial en error meer nodig. Idee hierachter: wij als Fuji weten het beste hoe we een Fuji-bestand moeten ontwikkelen en daarom gaan we dus zelf die raw-converter aanbieden. Reden dat het algoritme niet gedeeld wordt met bijv. Adobe voor LR en PS is dat de codes teveel inzicht zouden geven in de werkwijze en technologie van Fuji.

Voor zover ik begrepen heb: de jpeg / tiff blijft bewerkt en al achter op de geheugenkaart, net als wanneer je in-camera zou ontwikkelen zonder tussenkomst van een computer en daarna haal je het binnen via de USB-kabel, of je duwt je kaartje in een reader. Maak er een 16 bits tiff van en je kunt daarna je lol op in photoshop.

Persoonlijk spreekt het me wel aan, aangezien een jpeg van Fuji vaak schoner en strakker uit de camera komt dan uit LR.
Choose life, drive Maserati!
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door AVI-Foto »

Yup zie, om precies die reden, er ook naar uit!

Maar gezien de reden die ze jouw gegeven hebben hadden ze dit echter wel een paar jaar geleden al moeten doen .... maar goed beter laat dan nooit .. ;)
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

Greenturtle
Ex-fXf
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 10 sep 2017, 11:39

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door Greenturtle »

Ik weet niet zo goed wat ik me ervan moet voorstellen. Ik fotografeer ins RAF en JPG. Haal ik dan het RAF bestnad naar Fuji X RAW studio of moet ik mijn X-T@ aan de computer gekoppeld houden en bewerk ik de RAF file dan terwijl mijn camera nog aan de computer vast zit. Dat gaat dan toch ten koste van de batterijduur in de camera (die toch al matig is overigens), en is de processor in de camera hier wel (fysiek) voor gemaakt, met ander woorden gaat hij hierdoor wellicht minder lang mee. En wanneer de camera fysiek gekoppeld blijft aan de computer loop je dan niet het risico van besmetting door een digitale virus? Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door Patrick »

Een beetje wel...

Natuurlijk kan zo'n processor tegen een beetje weer, ook al komt het van buiten. En een virus? Als het al zou kunnen, dan zou iemand er specifiek iets voor moeten bouwen. Waarom zou iemand dat doen? Totaal niet interessant voor die paar mensen die dit gaan doen.

Accu's gebruik je vast wel, tenzij je camera via de USB laadt. Dat zou zo maar eens kunnen bij de recente modellen...
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Plaats reactie

Terug naar “X Raw studio”