EVF / LCD

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Seaart
Berichten: 6
Lid geworden op: za 27 okt 2018, 12:57
Voornaam: Durk
Been thanked: 1 time

EVF / LCD

Bericht door Seaart »

Bij mijn X T3 doen zich ook kleine incidenten maar ik denk dat deze wel na een update wordt opgelost. Nb. Ik ben van de X T1 overgegaan naar de X T3.
Ik had eerst de X T2 gekocht maar al direkt deed zich het probleem voor met het EVF en LCD.
Deze zijn niet goed in te stellen en daardoor weet je nooit wat je ziet. Als ik namelijk de foto beoordeel door het EVF dan komt de werkelijke opname er donkerder uit, en dit kan je goed zien op de computer. ( Camera mocht gelukkig terug. )
Dit maakt het moeilijk fotograferen want wat je ziet klopt niet. Natuurlijk als ik in RAW fotografeer kan ik dit corrigeren maar dit kan niet de bedoeling zijn geweest. Ik heb dus gewacht op de X T3 maar helaas.
Ik heb overigens geprobeerd dit fijn te tunen in de instellingen maar je komt niet tot de juiste instelling.
Een ander fenomeen wat zich voordoet is dat de opnamen extreem scherp zijn in de standaard instellingen.

Durk vd. Zee
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: EVF / LCD

Bericht door André »

Over de EVF kan ik kort zijn. Het is geen lichtmeter. Het is een zoeker waar je de compositie mee maakt. De belichting controleer je aan hand van de histogram of meterbalk die je in de zoeker kunt zien, als je dat zo instelt. Het lichter en donkerder zetten van de EVF is bedoeld om de helderheid van de zoeker aan te passen aan de lichtomstandigheden waar je bent, zodat je pupil op gelijke grootte blijft als je even niet door de zoeker kijkt. Kijk op een zonovergoten dag maar eens in de zoeker als die op het midden staat. Dan is je zoeker veel te donker om het nog goed te kunnen zien. Dan moet ie helderder. Het zelfde als je in het donker fotografeert. Dan is gemiddelde helderheid in de zoeker te veel en wordt je pupil kleiner als je in de zoeker kijkt. Daar is dat voor bedoeld. Het zelfde geld voor het LCD display. Dus gebruik de histogram of de meterbalk in de zoeker om licht te meten met de camera meter! Er is verder niets mis met de zoeker.

p.s. er is geen enkele camera meter op de wereld die exact de juiste waarde kan geven. Dat is inherent aan het ontwerp van die meter. Die meter meet immers geen licht maar de reflectie van licht en dat is afhankelijk van de kleur van het reflecterende vlak. Bij matrix meting neemt de camera het gemiddelde van de gemeten helderheden en relateert dat terug naar 18% midden grijs. Daar zit altijd een afwijking in. Het kan dan af en toe toch gaan clippen. Als je dat wilt voorkomen is ETTR schieten de oplossing.

Dat de platen er scherp uit komen is alleen maar prettig, maar ze kunnen nog ietsje scherper.
Als je Lightroom gebruikt en je gaat naar detail dan kun je de straal op 0.5 te zetten en detail op 100%. Dan wordt het pas echt scherp. Meer hoeft dat niet te zijn. ;-)
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: EVF / LCD

Bericht door Patrick »

Bij een DSLR heb je niet eens een zoeker die de belichting toont. Enkel de uitsnede. En dat lukte ook prima...
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
Seaart
Berichten: 6
Lid geworden op: za 27 okt 2018, 12:57
Voornaam: Durk
Been thanked: 1 time

Re: EVF / LCD

Bericht door Seaart »

Dank voor heldere reactie, alleen ben ik het hier niet mee eens. Hiervoor heb ik 4 jaar lang naar alle tevredenheid de X T1 gebruikt, een fantastische camera.
De problemen die zich nu met de X T3 voordoen en ook met de tijdelijke X T2 herken ik absoluut niet bij de X T1. ( Nb. de afwijking is ca. 2 stops. )
Mijn zoon is gelukkig nog in het bezit van de X T1 en voor de zekerheid heb ik e.a nog eens gecontroleerd en wat ik in de zoeker zie - over of onderbelicht - de foto is exact zoals ik hem zag.
Natuurlijk kan ik er goede foto,s meemaken maar voor deze problemen wil ik geen € 1500,00 ( fl. 3300,00 ) betalen en het lijkt erop dat het probleem wat zich voordeed bij de X T2 zich in deze camera herhaald.
Ik hoop dat Fuji dit probleem oplost en de camera vervangt.
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: EVF / LCD

Bericht door André »

Ik denk eerder dat het bij de X-T1 toeval is geweest. Het is er niet voor bedoeld. Je instellingsbereik is ook veel kleiner. De X-T1 kan 2 stappen omhoog en naar beneden. De X-T2 doet dat in 5 stappen en heeft dus een groter bereik. Misschien bij de X-T2 en of 3 niet verder dan 2 stapjes omhoog instellen zoals bij de X-T1. Dan zou je op een redelijk gelijke helderheid moeten uitkomen. Heb je dat al eens geprobeerd?
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

FujiHai
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 17 jan 2018, 22:47
Voornaam: Fred
Been thanked: 6 times

Re: EVF / LCD

Bericht door FujiHai »

Is dit niet precies het issue waar Patrick Mollema in z'n verslag over klaagt: http://www.digitalefotografievakantie.n ... 0X-T2.html

Ik herken het ook wel enigzins maar dan bij zowel bij mijn Xt1 als Xt3 in vergelijking tot mijn Nikon V1 die ik daarvoor gebruikte.
Sinds ik de Fuji's gebruik moet ik om die reden vaker ik gewend was mijn belichting plussen of minnen wat achteraf niet altijd nodig bleek te zijn Ik moet me ook aanleren om meer met het histogram te werken iets wat bij de Nikon nauwelijks noodzakelijk was. Ik heb de indruk dat de Nikon een intellegentere belichtingsmeter had.
Gebruikersavatar

Topic Starter
Seaart
Berichten: 6
Lid geworden op: za 27 okt 2018, 12:57
Voornaam: Durk
Been thanked: 1 time

Re: EVF / LCD

Bericht door Seaart »

Dag André / FujiHaj,

Dit is precies wat ik bedoel, de weblink die FujiHai aangeeft.
Nb. Bij beide Fuji X T1,s die van mijn zoon en die van mij heeft het probleem zich nooit voorgedaan.?

Groet, Durk.
Gebruikersavatar

Topic Starter
Seaart
Berichten: 6
Lid geworden op: za 27 okt 2018, 12:57
Voornaam: Durk
Been thanked: 1 time

Re: EVF / LCD

Bericht door Seaart »

Dag mensen,

Het is al een poosje geleden dat ik gereageerd heb, maar inmiddels he ik de laatste firmware update van Fuji geïnstalleerd ( 2.0 ) en het voorgaande probleem is geheel opgelost. Hij reageert nu weer precies zoals mijn XT 1.

Ik ben weer een gelukkig mens.

Groet, Durk vd Zee.
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: EVF / LCD

Bericht door remoss »

Dat is goed te lezen Durk, top :duimop:
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
Seaart
Berichten: 6
Lid geworden op: za 27 okt 2018, 12:57
Voornaam: Durk
Been thanked: 1 time

Re: EVF / LCD

Bericht door Seaart »

Bedankt voor jullie reacties, ik had meende ik al weer gereageerd maar zie niks verschijnen.
De camera is nu top, en wellicht niet terzake, het is de fijnste camera die ooit heb gehad buiten de Nikons, Canons, etc.

Groet, Durk.
Plaats reactie

Terug naar “X-T3”