Mijn eerste ervaring met X-PRO3

Gebruikersavatar

Topic Starter
Annoh
Berichten: 24
Lid geworden op: do 06 okt 2016, 10:05
Voornaam: Anno

Mijn eerste ervaring met X-PRO3

Bericht door Annoh »

Achtergrond
Mijn professioneel fotowerk wordt gebruikt in folders, tijdschriften, kranten en diverse websites. Een deel van mijn werk druk ik zelf op A3+ formaat. Daarnaast houd ik me soms bezig met straatfotografie. Vanwege het geringe gewicht, het compacte formaat en de lenskwaliteit ben ik een jaar of 6 geleden overgestapt van Canon full frame naar Fuji APS-C formaat. Mijn X-PRO2, als opvolger van de X-E2, heb ik ingeruild voor een X-PRO3.

De X-PRO3, anders dan andere camera’s
In deze ‘review’ ga ik niet in op de kwaliteit van de sensor. Het is dezelfde sensor is als in de XT-30 en XT-3 en daar is al voldoende over geschreven. Ook ga ik niet elk knopje beschrijven, ik beperk me tot de grote veranderingen en hoe ik die zelf ervaar.

De elektronische zoeker
Één van de redenen voor mij om over te stappen van X-PRO2 naar X-PRO3 is de verbeterde zoeker. De vergrotingsmaatstaf is van 0,59 naar 0,66 gegaan. Daarnaast is het contrast verhoogd, de verversingsfrequentie is verhoogd en het aantal pixels is toegenomen. Het verschil tussen het ‘oude’ en het ‘nieuwe’ zoekerbeeld is opvallend groot. Alleen al dat maakt het upgraden voor mij al bijna waard.

Kleine monitor op de achterkant
Geheel nieuw is de kleine monitor op de achterkant, precies daar waar je een groot scherm verwacht. Via het menu kan je zelf bepalen wat je kan aflezen op dit schermpje. Ik ervaar het als heel plezierig om in één opslag, wanneer je de camera op pakt, te zien de belangrijkste instellingen zoals witbalans, sluitertijd, diafragma, belichtingscorrect. Ook is de capaciteit van de accu zichtbaar. Ook de veel geprezen film simulaties van Fuji kan je op het schermpje zien. Je ziet dan, heel fancy, op het scherm een afbeelding lijkend op het kartonnen doosje waar vroeger het filmpje in zat. Ik mis de gele Kodak Tri-X afbeelding en in het donker is de kleine monitor niet af te lezen, wel spijtig.

Klapscherm
De X-PRO2 heeft een vaste scherm op de achterwand. Dat kan je als live view gebruiken en je kan het gebruiken om opnamen te bekijken. Bij veel omgevingslicht valt het gebruik van dit scherm niet mee. De X-PRO3 heeft een klap scherm. Is dit scherm ingeklapt dan zie je de al beschreven kleine monitor. Houd je het scherm ingeklapt dan fotografeer je alleen met de elektronische zoeker of met de optische zoeker. Bij het bekijken van de opnamen kan je elektronische zoeker gebruiken. Ik heb zelf gemerkt dat dat een rust geeft om alleen de elektronische zoeker te gebruiken en niet, zoals gebruikelijk, afwisselend te gaan turen op de achterkant van de camera en door de zoeker.
Het scherm kan je open klappen, op slechts één manier, te weten naar beneden. De camera is dan veel groter geworden. Dit nodigt niet uit om de zoeker te gebruiken om te fotograferen en het scherm te gaan gebruiken om de opnamen te bekijken. Klap je het scherm uit op 90 graden dan wordt je camera een klassieke camera met ‘waist level’ zoeker. Alleen de fysieke loep ontbreekt. Bij mijn werk gebruik ik vaak een laag camera standpunt. Dit klapscherm was voor mij één van de redenen om over te stappen op de X-PRO3. Ook bij straatfotografie is dit klapscherm handig, je kan heel ongemerkt een foto nemen. In de fotostudio heeft een waist level zoeker grote voordelen. Immers, je camera staat minder tussen jou en het model, je kan dus meer contact hebben met het model. Het scherm van de X-PRO3 heeft een hoger contrast dan van de X-PRO2 en het bekijken gaat wat gemakkelijker omdat de camera, bij 90 graden uitklappen, schaduw vormt op het scherm.

Achterwand zonder D-pad
De achterwand van de X-PRO3 heeft een aantal wijzigingen ondergaan. Ik ben heel blij dat de D-pad weg is. Bij het vasthouden van de camera met 1 hand drukte ik vaak ongewild en onbedoeld de D-pad aan. De functies van de D pad zijn op een handige manier door andere knoppen overgenomen.

De optische zoeker
Uit de technische beschrijving van de X-PRO3 blijkt dat de optische zoeker van de X-PRO3 wat ‘uitgekleed’ t.o.v. de X-PRO2. Omdat ik niet met de optische zoeker werk kan ik niets schrijven over mijn eigen ervaring.

AF prestaties
Fuji beschikt over een aantal objectieven met een trage AF. Een voorbeeld daarvan is het 60mm/2.4 macro objectief. De autofocus in combinatie met een X-PRO3 gaat beduidend vlotter dan in combinatie met een X-PRO2.

Shuttershock bij 16-80 mm/4.0
Het Fuji 16-80 mm/4.0 objectief is gevoelig voor shuttershock bij 1/125 sec bij de X-PRO2. Dit is te verhelpen door bij die sluitersnelheid de elektronische sluiter te gaan gebruiken. Ook bij de X-PRO3 doet dit verschijnsel voor en is opm dezelfde manier te verhelpen.

Beschouwing en conclusie
De vorm van de X-PRO2 heeft mij altijd uitgenodigd om te gaan fotograferen. Ook van collega-fotografen heb ik dat over de X-PRO2 geregeld gehoord. Het is razend knap van Fuji dat ze zo’n vorm voor een camera gevonden hebben. Fuji is bij de X-PRO3 nog een stap verder gegaan. De uitnodigende vorm van de camera is, wat mij betreft, gebleven. Omdat het klapscherm in principe dichtgeklapt blijft tijdens het fotograferen wordt je gedwongen met de elektronische zoeker te gaan werken. Je stopt daardoor met het heen en weer gaan tussen kijken door de zoeker en het bekijken van het scherm achterop. Ik heb gemerkt dat ik hierdoor meer gericht ben op de opname maken. Oftewel, ik fotografeer geconcentreerder. De kwaliteit van het zoekerbeeld en het scherm is toegenomen, de kleine monitor achterop de camera werkt handig. Door het laten vervallen van de D-pad ligt de camera wat plezieriger in de hand. Dat het klapscherm slechts op één manier uit te klappen is ervaar ik zeker niet als een gemis. Wellicht zegt dat iets over mijn manier van fotograferen.
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3068
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: Mijn eerste ervaring met X-PRO3

Bericht door Patrick »

Annoh schreef: za 30 nov 2019, 15:18Het Fuji 16-80 mm/4.0 objectief is gevoelig voor shuttershock bij 1/125 sec bij de X-PRO2. Dit is te verhelpen door bij die sluitersnelheid de elektronische sluiter te gaan gebruiken. Ook bij de X-PRO3 doet dit verschijnsel voor en is opm dezelfde manier te verhelpen.
Je introduceert daarmee wel andere mogelijke problemen. De electronische sluiter kan heel handig zijn maar het is veelal beter deze niet te gebruiken tenzij echt nodig.

Leuk om je bevindingen te lezen! Dank voor het delen. :-bd
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Johan1025
Berichten: 429
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 07:21
Voornaam: Johan
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 16 times

Re: Mijn eerste ervaring met X-PRO3

Bericht door Johan1025 »

Goed om te lezen, dank. De nieuwe grip voor de XPro 3 heeft geen Arca Swiss gleuven meer. Vind ik erg jammer. over 14 dagen zal ik em testen :)
Tumblr | X-70 | X-Pro 3 | XF 16mm F1.4 R WR | XF 8-16mm F2.8 R LM WR | XF 33mm F1.4 R LM WR | XF 50mm F1.0 R WR| XF 16-55mm F2.8 R LM WR | XF 50-140mm F2.8 R LM OIS WR | XF70-300mmF4-5.6 R LM OIS WR
Gebruikersavatar

Peter P
fXf sponsor
Berichten: 360
Lid geworden op: za 12 mar 2016, 09:11
Voornaam: Peter
Has thanked: 8 times
Been thanked: 32 times

Re: Mijn eerste ervaring met X-PRO3

Bericht door Peter P »

Dank voor het delen van je gebruikerservaring, mooie camera hebben ze weer gemaakt
Groeten Peter
Gebruikersavatar

TomB
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 22:08
Voornaam: Tom
Been thanked: 1 time

Re: Mijn eerste ervaring met X-PRO3

Bericht door TomB »

Dank voor je uitgebreide verslag. Ik heb ook een X-pro2 en ik zie ook de verbeterde vergroting van de EVF als reden om over te stappen. Maar ik heb de laatste tijd nagedacht of ik zonder het "chimpen" zou kunnen. Denk dat het voorlopig toch een nee is, ik wil toch echt graag controleren achteraf of de opname goed is en ook inzoomen of de focuspunt goed was. Ondanks dat ik best wil meegaan in het idee erachter om "bewuster" te fotograferen.
X-pro2 | MHG-XPRO2 | XF14/2,8 | XF18/2,0 | XF 23/2,0 | XF27/2,8 | XF35/1,4 | XF18-55/2,8-4 | XF55-200/3,5-4,8 | XF100-400/4,5-5,6
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3847
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: Mijn eerste ervaring met X-PRO3

Bericht door remoss »

Mooi verslag, top :duimop:
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

rmviewpoint
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 21:59
Voornaam: Roger
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Mijn eerste ervaring met X-PRO3

Bericht door rmviewpoint »

Enkele Reviews...

En voor diegene die het chimpen niet kunnen laten, een veel snellere manier om je foto te bekijken...

Diegene die klagen dat je het LCD scherm niet kan gebruiken bij het nemen van boven het hoofd shots..Al eens geprobeerd om de camere onderste boven te houden?
Mijn bezigheid met een camera is en blijft fotografie en niet video activiteiten..Ik heb met mijn huidige XT-2 nog nooit iets gefilmd.
Uiteraard is het geen camera voor iedereen, zeer begrijpelijk. Maar er zijn mensen die voor veel meer geld en minder nuttige featsers beschikken, Leica.
Onlangs heb ik enkele pages op het Leica forum gelezen over stof op de sensor van de Q camera...Een Vast LCD scherm..en een prijs van ruim 4.500€.

Verder overweeg zeer sterk om de X-Pro3 te verkiezen boven de XT-4..
Of jullie moeten me alsnog overtuigen!
Uiteraad speelt de vraag of er in korte termijn een X-Pro4 camera komt en ik zou wachten.
Er zijn 2 dagen in 'n jaar waar je niets mee kunt: gisteren en morgen!
X-Pro3, FX 56mm 1.2, FX 35mm 1.4, FX 27mm 2.8, FX 16mm 1.4. Godox flitsers.
Gebruikersavatar

Peter P
fXf sponsor
Berichten: 360
Lid geworden op: za 12 mar 2016, 09:11
Voornaam: Peter
Has thanked: 8 times
Been thanked: 32 times

Re: Mijn eerste ervaring met X-PRO3

Bericht door Peter P »

Ik heb de pro 2 vervangen voor de xt 4 en niet Voor de pro 3, de optische zoeker in de pro 2 heb ik eigenlijk nooit gebruikt, en de dioptrie instelling van de pro 2 verdraaide geregeld dat is op de pro 3 iets anders maar niet vast te zetten, en in de pro 3 zit geen ibis. Verder zijn t allebei schitterende camera’s denk ik zo. Bij de xt 4 vind ik t gemis van een externe lader vervelend en ga er Maar een aanschaffen. Dat is een lullige beslissing van fuji om er geen bij te doen en apart te verkopen voor €69,00 wat natuurlijk zwaar overvraagd is (zonder adapter en kabeltje) Succes met je keuze.
Groeten Peter
Gebruikersavatar

rmviewpoint
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 21:59
Voornaam: Roger
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Mijn eerste ervaring met X-PRO3

Bericht door rmviewpoint »

Klopt Peter,
Ook bij de X-Pro3 hebben ze de AC oplader achterwege gelaten en dien je met een kabeltje de batterij intern op te laden, zeer onpraktisch als je verschillende batterijen wil opladen.

Met wat zuinige instellingen en gebruik, kan je met de X-Pro3 batterij, die door velen vervloekt wordt, wel een 1000 shots halen. Verder ben ik niet zo een fan van die kleine C USB connectors, slecht contact doordat de connectorbehuizing speling krijgt bij intensief gebruik en je in de steek laat.

De meeste vinden het nieuwe LCD scherm van de XT-4 een grote verbetering, ik, overwegend straatfotografie, vind dit een uiterst onpraktische verandering. Het scherm open gevouwd, maakt je camera heel duidelijk zichtbaar en er is maar 1 manier om het niet zichtbaar voor anderen te gebruiken en dat is dicht geklapt, verder zit het in de weg, ook een veel fragielere constructie. De nieuwe batterij die in de XT-4 zit, heeft deze capaciteitsupgrade zeker nodig met de ingebouwde IBIS, die zeker een behoorlijk stroomverbruik teweeg brengt. Maar nogmaals, ieder z'n meug, gelukkig heeft FujiFilm ook rekening gehouden met de less is more gevoel van de purist fotograaf.
Er zijn 2 dagen in 'n jaar waar je niets mee kunt: gisteren en morgen!
X-Pro3, FX 56mm 1.2, FX 35mm 1.4, FX 27mm 2.8, FX 16mm 1.4. Godox flitsers.
Gebruikersavatar

Peter P
fXf sponsor
Berichten: 360
Lid geworden op: za 12 mar 2016, 09:11
Voornaam: Peter
Has thanked: 8 times
Been thanked: 32 times

Re: Mijn eerste ervaring met X-PRO3

Bericht door Peter P »

Ja klopt t schermpje is wat fragiel opengeklapt, ik hou m maar gesloten kijken naar de plaatjes doe ik toch niet onderweg.
En idd de pro 3 blijft een prachtig concept.
Groeten Peter
Plaats reactie

Terug naar “X-Pro3”