Hoe de accu op te laden ??

Gebruikersavatar

Topic Starter
FotoSuma
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 07:18
Voornaam: Bjorn
Locatie: Herten - Limburg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Gender:
Contacteer:

Hoe de accu op te laden ??

Bericht door FotoSuma »

Weet iemand wat het verstandigste is om je accu op te laden ?
Moet ik hem nagenoeg leeg laten gaan, en dan pas bijladen tot ie weer vol is ?
(Wat bij mij soms wel langere tijd kan duren ...)

Of kan ik hem elke keer opnieuw als hij 1 of 2 streepjes minder heeft, opnieuw vol laden ?
Ik heb geen idee of dat schadelijk is voor dit soort accu's.
Ik vermoed van niet, maar ik hoop dat hier mensen zijn met genoeg kennis daarover die me advies kunnen geven.
Fuji X-T4 | 16-55 2.8 | 50-140 2.8 | 35mm 1.4 | 10-24 4.0 | 18-135 3.5-5.6 | Nissin i60a |
Gebruikersavatar

PeterD
fXf sponsor
Berichten: 622
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 125 times

Re: Hoe de accu op te laden ??

Bericht door PeterD »

Ik denk dat er niet veel zijn die daar een zinnig antwoord op kunnen geven.Ik heb ook wel eens met die vraag rondgelopen en ben wat gaan googelen.Toen heb ik eens ergens gelezen dat dit met de lithium accu,s niks uitmaakt nu.Vroeger werd dat advies wel eens gegeven om ze eerst bijna leeg te laten gaan en pas dan weer laden.Schijnt niet meer nodig te zijn.En mocht blijken dat de ene manier beter is dan de andere wat maakt het uit ? Ipv 5 jaar (ik noem maar een willekeurig aantal jaren) gaan hij dan misschien 5 1/2 jaar mee.Na die tijd koop je toch gewoon een andere.Als je de prijs spreidt over het aantal jaren dat zo,n accu meegaat valt dat ook wel mee, zeker als je geen originele koopt.
Ik kijk hier al vele jaren niet meer naar om en laad op wanneer het me uitkomt en kijk niet naar de hoeveelheid streepjes die erop staan.
Gebruikersavatar

jack the slipper
Berichten: 329
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:51
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Hoe de accu op te laden ??

Bericht door jack the slipper »

beter altijd gewoon met volle acuu's op pad dan je d'r druk om maken!
Gebruikersavatar

wim bakker
fXf sponsor
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 19:49
Voornaam: Wim
Locatie: Almere
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Gender:

Re: Hoe de accu op te laden ??

Bericht door wim bakker »

Het is voor lithium accus beter ze niet helemaal leeg te laten gaan en niet helemaal vol te laden.
Zelf vind ik niet helemaal vol te laden niet praktisch. Ik laadt ze tot het lampje van de lader uitgaat.
Ik let er wel op ze niet helemaal leeg te trekken.
X-H1, X-E1, X20, 10-24, 16-55, 55-200, 23/1.4, 35/1.4, 60
Gebruikersavatar

Topic Starter
FotoSuma
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 07:18
Voornaam: Bjorn
Locatie: Herten - Limburg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Gender:
Contacteer:

Re: Hoe de accu op te laden ??

Bericht door FotoSuma »

PeterD schreef:Ik denk dat er niet veel zijn die daar een zinnig antwoord op kunnen geven.Ik heb ook wel eens met die vraag rondgelopen en ben wat gaan googelen.Toen heb ik eens ergens gelezen dat dit met de lithium accu,s niks uitmaakt nu.Vroeger werd dat advies wel eens gegeven om ze eerst bijna leeg te laten gaan en pas dan weer laden.Schijnt niet meer nodig te zijn.En mocht blijken dat de ene manier beter is dan de andere wat maakt het uit ? Ipv 5 jaar (ik noem maar een willekeurig aantal jaren) gaan hij dan misschien 5 1/2 jaar mee.Na die tijd koop je toch gewoon een andere.Als je de prijs spreidt over het aantal jaren dat zo,n accu meegaat valt dat ook wel mee, zeker als je geen originele koopt.
Ik kijk hier al vele jaren niet meer naar om en laad op wanneer het me uitkomt en kijk niet naar de hoeveelheid streepjes die erop staan.
Je hebt ook gelijk. Ik kan er ook te véél over nadenken, haha. Gewoon doen, niet nadenken inderdaad ...


. .
Fuji X-T4 | 16-55 2.8 | 50-140 2.8 | 35mm 1.4 | 10-24 4.0 | 18-135 3.5-5.6 | Nissin i60a |
Gebruikersavatar

wiepsfoto
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 31 jan 2018, 11:59
Voornaam: Wiebren
Locatie: Drenthe
Gender:

Re: Hoe de accu op te laden ??

Bericht door wiepsfoto »

Heb net de X-T4 gehaald en wilde de batterij opladen, dit moet dus in de camera gebeuren en dat vind ik jammer dat er geen aparte lader bij is.
Nu heb ik een universele oplader maar die kan niet tot 2200 mAh, weet iemand of er een dergelijke externe lader op de markt is?
Gebruikersavatar

wiepsfoto
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 31 jan 2018, 11:59
Voornaam: Wiebren
Locatie: Drenthe
Gender:

Re: Hoe de accu op te laden ??

Bericht door wiepsfoto »

Inmiddels opgelost, fujifilm heeft een oplader die apart moet worden aangeschaft.
Fujifilm BC-W235 Dubbel Lader voor NP-W235 batterij
Gebruikersavatar

Topic Starter
FotoSuma
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 07:18
Voornaam: Bjorn
Locatie: Herten - Limburg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Gender:
Contacteer:

Re: Hoe de accu op te laden ??

Bericht door FotoSuma »

wiepsfoto schreef:Heb net de X-T4 gehaald en wilde de batterij opladen, dit moet dus in de camera gebeuren en dat vind ik jammer dat er geen aparte lader bij is.
Nu heb ik een universele oplader maar die kan niet tot 2200 mAh, weet iemand of er een dergelijke externe lader op de markt is?
Hoi. Ook ik vind het raar/niet normaal, dat bij zo’n dure camera geen oplader zit. Maar of er een andere universele te koop is, weet ik niet. Anders ga ik toch maar die van Fuji kopen.
(Als jij een universele vind: let us know!!)


. .
Fuji X-T4 | 16-55 2.8 | 50-140 2.8 | 35mm 1.4 | 10-24 4.0 | 18-135 3.5-5.6 | Nissin i60a |
Gebruikersavatar

wiepsfoto
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 31 jan 2018, 11:59
Voornaam: Wiebren
Locatie: Drenthe
Gender:

Re: Hoe de accu op te laden ??

Bericht door wiepsfoto »

Hallo fotosuma, er is een dubbellader voor de batterijen van de X-T4 te koop bij Cameranu en andere fotozaken voor 69 euro, echter niet op voorraad, Heb deze toch maar besteld dan komt ie vanzelf.
Gebruikersavatar

rmviewpoint
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 21:59
Voornaam: Roger
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Hoe de accu op te laden ??

Bericht door rmviewpoint »

Het is net om die dure camera, minder duur te presenteren dat je deze alsnog achteraf dient aan te kopen!
Er zijn 2 dagen in 'n jaar waar je niets mee kunt: gisteren en morgen!
X-Pro3, FX 56mm 1.2, FX 35mm 1.4, FX 27mm 2.8, FX 16mm 1.4. Godox flitsers.
Plaats reactie

Terug naar “X-T4”