commandoschijf

Gebruikersavatar

Topic Starter
Mattias
Berichten: 16
Lid geworden op: di 03 dec 2019, 19:16
Voornaam: MATTIAS
Gender:

commandoschijf

Bericht door Mattias »

Ik heb sinds gisteren de XT-4, na al ruim anderhalf jaar met zijn voorganger te mogen schieten, wou ik toch de IBIS (die me wat ontgoochelt tot nu toe). Maar... ik krijg mijn voorste commandoschijf absoluut niet ingesteld om mijn diafragma af te stellen. De vaste commandoplaats van menig fotografen. Er zit een XF 80mm met 1,4 converter op. Via de diafragmaring op lens lukt het wel, maar ik zou toch willen weten wat ik mis doe en waarom het me niet lukt om de voorste commandoschijf in te stellen als diafragmaschijf.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Mattias
Fuji XT-1 | XT-30
Veel groeten,
Mattias

Flickr : https://www.flickr.com/photos/152145244@N05/
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3849
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: commandoschijf

Bericht door remoss »

Hoi Mattias,
Naar mijn beste weten werkt de voorste commandoschijf alleen voor het instellen van objectieven zònder eigen diafragma-ring, zoals diverse XC objectieven of een XF27mm. Aangezien de XF80 die wel heeft zal het niet werken zoals jij zou willen.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

FujiHai
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 17 jan 2018, 22:47
Voornaam: Fred
Been thanked: 6 times

Re: commandoschijf

Bericht door FujiHai »

remoss schreef: za 19 sep 2020, 10:05 Hoi Mattias,
Naar mijn beste weten werkt de voorste commandoschijf alleen voor het instellen van objectieven zònder eigen diafragma-ring, zoals diverse XC objectieven of een XF27mm. Aangezien de XF80 die wel heeft zal het niet werken zoals jij zou willen.
Bij mijn 100-400 met diafragmaring is de diafragma op mijn XT3 ook via de voorste commandoschijf bedienbaar. Dan moet de diafragmaschakelaar op de lens wel op de A-stand staan en uiteraard moet de commandoschijf daarop via het menu worden ingesteld. Bij zo'n grote lens die permanent ondersteund wordt door mijn linkerhand is de diafragma bediening op deze wijze veel makkelijker dan met de ring. Bovendien gebeurde het met de ring nog wel eens dat ie onbedoeld verdraaide met het ondersteunen van de lens en daar heb ik nu ook geen last meer van.
Gebruikersavatar

Topic Starter
Mattias
Berichten: 16
Lid geworden op: di 03 dec 2019, 19:16
Voornaam: MATTIAS
Gender:

Re: commandoschijf

Bericht door Mattias »

FujiHai schreef: ma 21 sep 2020, 23:45
remoss schreef: za 19 sep 2020, 10:05 Hoi Mattias,
Naar mijn beste weten werkt de voorste commandoschijf alleen voor het instellen van objectieven zònder eigen diafragma-ring, zoals diverse XC objectieven of een XF27mm. Aangezien de XF80 die wel heeft zal het niet werken zoals jij zou willen.
Bij mijn 100-400 met diafragmaring is de diafragma op mijn XT3 ook via de voorste commandoschijf bedienbaar. Dan moet de diafragmaschakelaar op de lens wel op de A-stand staan en uiteraard moet de commandoschijf daarop via het menu worden ingesteld. Bij zo'n grote lens die permanent ondersteund wordt door mijn linkerhand is de diafragma bediening op deze wijze veel makkelijker dan met de ring. Bovendien gebeurde het met de ring nog wel eens dat ie onbedoeld verdraaide met het ondersteunen van de lens en daar heb ik nu ook geen last meer van.
Voila, ik heb eveneens de 100-400mm, maar dat doet er niet echt toe. Je hebt hetzelfde probleem met de 80mm en de converter, de ring verschuift dan eens (al ga je dan wel automatisch naar dat diafragma, zelfs op diafragmavoorkeuze), door het diafragma in te stellen met de voorste commandoschijf is dat veelal van de baan. Al gebruik ik ze op mijn XT-4 nu beiden door elkaar ;-)
Fuji XT-1 | XT-30
Veel groeten,
Mattias

Flickr : https://www.flickr.com/photos/152145244@N05/
Gebruikersavatar

Topic Starter
Mattias
Berichten: 16
Lid geworden op: di 03 dec 2019, 19:16
Voornaam: MATTIAS
Gender:

Re: commandoschijf

Bericht door Mattias »

remoss schreef: za 19 sep 2020, 10:05 Hoi Mattias,
Naar mijn beste weten werkt de voorste commandoschijf alleen voor het instellen van objectieven zònder eigen diafragma-ring, zoals diverse XC objectieven of een XF27mm. Aangezien de XF80 die wel heeft zal het niet werken zoals jij zou willen.
Blijkbaar is mijn reactie niet doorgekomen. Het was dus enkel omdat ik de XT-4 niet in de Diafragmavoorkeuze kreeg.. Wellicht moest hij wat warm draaien, want nu verdraait hij wel soepel en kan ik de lens weer gebruiken zoals ik ze wil. Ik heb een XT4,XT3, XT2 (gehad) en een XT 30 en daarop heb ik die altijd via de voorste commandoschijf kunnen bedienen...
Fuji XT-1 | XT-30
Veel groeten,
Mattias

Flickr : https://www.flickr.com/photos/152145244@N05/
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3849
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: commandoschijf

Bericht door remoss »

Vreemd, maar Ik kan met de X-T2 geen objectief het diafragma met de voorste commando schijf veranderen. In het menu is het menu-item waar je dit mee kunt instellen ook uit-gegrijst en niet te kiezen. Wellicht staat er nog een andere instelling verkeerd wat het nu blokkeert.
Afbeelding
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3849
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: commandoschijf

Bericht door remoss »

Het kan ook zo zijn dat "jullie" de Belichtingscompensatie-knop op C hebben staan en dan met de een druk op de voorste commandoschijf deze op "aanpassen van de belichtingscompensatie" zetten. Als je dan aan de voorste commandoschijf draait, dan verandert de belichtingscompensatie en aangezien het diafragma op A staat verandert deze mee (mits er genoeg belichtingsruimte is).
Het blauwe bolletje staat dan niet boven de diafragma-waarde maar boven de belichtingscompensatie-icoontje:
Afbeelding
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
Mattias
Berichten: 16
Lid geworden op: di 03 dec 2019, 19:16
Voornaam: MATTIAS
Gender:

Re: commandoschijf

Bericht door Mattias »

remoss schreef: di 22 sep 2020, 14:36 Vreemd, maar Ik kan met de X-T2 geen objectief het diafragma met de voorste commando schijf veranderen. In het menu is het menu-item waar je dit mee kunt instellen ook uit-gegrijst en niet te kiezen. Wellicht staat er nog een andere instelling verkeerd wat het nu blokkeert.
Afbeelding
Die P moet een A worden, je staat daar nog op sluitertijdvoorkeuze. Ik kon de XF 80 en de XF100-400 moeiteloos bedienen met de voorste commandoschijf op de XT-2. Dus indien je die P veranderd in een A zou dit wel moeten lukken... Eenmaal in Diafragma, mag je ook je compensatie op C zetten, dan zet hij die op de achterste commandoschijf. Dat hangt dan af van je schijfinstellingen. Veel zijn daar enthousiast over omdat je dan 5 stops wint ipv 3 maar ik loop er niet wild van...
Fuji XT-1 | XT-30
Veel groeten,
Mattias

Flickr : https://www.flickr.com/photos/152145244@N05/
Gebruikersavatar

Topic Starter
Mattias
Berichten: 16
Lid geworden op: di 03 dec 2019, 19:16
Voornaam: MATTIAS
Gender:

Re: commandoschijf

Bericht door Mattias »

remoss schreef: di 22 sep 2020, 15:21 Het kan ook zo zijn dat "jullie" de Belichtingscompensatie-knop op C hebben staan en dan met de een druk op de voorste commandoschijf deze op "aanpassen van de belichtingscompensatie" zetten. Als je dan aan de voorste commandoschijf draait, dan verandert de belichtingscompensatie en aangezien het diafragma op A staat verandert deze mee (mits er genoeg belichtingsruimte is).
Het blauwe bolletje staat dan niet boven de diafragma-waarde maar boven de belichtingscompensatie-icoontje:
Afbeelding
Zie comment hierboven :)
Fuji XT-1 | XT-30
Veel groeten,
Mattias

Flickr : https://www.flickr.com/photos/152145244@N05/
Gebruikersavatar

Topic Starter
Mattias
Berichten: 16
Lid geworden op: di 03 dec 2019, 19:16
Voornaam: MATTIAS
Gender:

Re: commandoschijf

Bericht door Mattias »

remoss schreef: di 22 sep 2020, 14:36 Vreemd, maar Ik kan met de X-T2 geen objectief het diafragma met de voorste commando schijf veranderen. In het menu is het menu-item waar je dit mee kunt instellen ook uit-gegrijst en niet te kiezen. Wellicht staat er nog een andere instelling verkeerd wat het nu blokkeert.
Afbeelding
En waarom staat aperture control op A + handmatig (begrijp ik onder de schijf), Mocht je daar enkel A van kunnen maken en je toets-schijfinstellingen wijzigen...Dan hoop ik dat je al een stuk dichter bij huis bent ;)
Fuji XT-1 | XT-30
Veel groeten,
Mattias

Flickr : https://www.flickr.com/photos/152145244@N05/
Plaats reactie

Terug naar “X-T4”