Focus ring 60mm "schuurt" een beetje???

Plaats reactie

Topic Starter
Inky
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 12 dec 2016, 20:58
Voornaam: Ingrid
Locatie: Oosterhout (NBr.)

Focus ring 60mm "schuurt" een beetje???

Bericht door Inky »

Ik heb afgelopen zondag een Fuji 60mm macro besteld en vandaag per post ontvangen. Bij het uitpakken en uitproberen van de lens viel mij op dat de focus ring voor ongeveer de helft normaal draait, maar daarna een tikkeltje "schuurt" (alsof hij ergens "aanloopt") Dit lijkt mij niet zo te horen, dus ik wil er mee terug naar de winkel, om daar een ander exemplaar te proberen en om te ruilen. Ik heb wel van het diafragmaring-probleem gehoord en gelezen, maar die werkt normaal. Scherpstelling gaat, zeker op macro-afstand niet snel (hunting), maar dit is iets wat al bekend was bij mij. Tevens is het scherpstellen hoorbaar, maar zeker niet storend. Voor mij in elk geval geen probleem, mijn Nikon 105mm heeft hier bij weinig contrast of slechte lichtomstandigheden ook last van. Ik had gehoopt lekker aan de slag te kunnen met deze lens, maar ik ga toch eerst maar even terug met deze...
Alleen nog even een vraagje: Is het probleem met de scherpstelring een eerder gehoord probleem, of heb ik een maandagmorgenmodel getroffen :cry: ?
Welkom op mijn Flickr

MVG Ingrid
Gebruikersavatar

rmviewpoint
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 21:59
Voornaam: Roger
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Focus ring 60mm "schuurt" een beetje???

Bericht door rmviewpoint »

Ik zou er alvast mee terug gaan en 'n ander onder de loep nemen. Het scherpstellen met de 60mm is wel bekend dat het geen snel objectief is. Maar de scherpstelring dient wel zonder onderbreking en frictie te functioneren.
Er zijn 2 dagen in 'n jaar waar je niets mee kunt: gisteren en morgen!
X-Pro3, FX 56mm 1.2, FX 35mm 1.4, FX 27mm 2.8, FX 16mm 1.4. Godox flitsers.

Topic Starter
Inky
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 12 dec 2016, 20:58
Voornaam: Ingrid
Locatie: Oosterhout (NBr.)

Re: Focus ring 60mm "schuurt" een beetje???

Bericht door Inky »

Probleem opgelost: Omgeruild bij de leverancier voor een nieuw exemplaar zonder "kraakje"
Welkom op mijn Flickr

MVG Ingrid
Gebruikersavatar

rmviewpoint
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 21:59
Voornaam: Roger
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Focus ring 60mm "schuurt" een beetje???

Bericht door rmviewpoint »

Fantastisch, weer 'n goed gevoel, meer hoeft dat niet te zijn! Veel foto plezier met je aanwinst.
Er zijn 2 dagen in 'n jaar waar je niets mee kunt: gisteren en morgen!
X-Pro3, FX 56mm 1.2, FX 35mm 1.4, FX 27mm 2.8, FX 16mm 1.4. Godox flitsers.
Plaats reactie

Terug naar “XF60mm F2.4 R Macro”