Scherpstellen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
jev
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 06 okt 2014, 11:51
Locatie: tussen Hoogland en Hooglanderveen

Scherpstellen

Bericht door jev »

Vandaag eindelijk eens de 55-200 op de X-T1 gehad. Maar scherpstellen? Ho maar! Vaak schiet'ie door het scherpstelpunt heen en dan blijft het scherpstelkader wit of wordt rood. Pas na een paar keer proberen werkt het af en toe wel.

Dat ben ik toch wel anders gewend van de 16-50 en zeker van de DSLR die ik hier voor had. Heeft iemand tips om dit objectief wel goed scherp te laten stellen? Ik heb nog niet gespeeld met de afmetingen van de scherpstelspot, valt daar wat te halen voor dit objectief? Of zou het toch aan het kreng zelf liggen?

Cees
fXf sponsor
Berichten: 541
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 08:24
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times

Re: Scherpstellen

Bericht door Cees »

Heb je gekeken of de contacten schoon zijn?
Bij Nikon wil het daar weleens aan liggen.

Anders moet je binnenkort hier maar even langskomen, kunnen we kijken of het met een ander toestel wel wil.
Groet, Cees
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Scherpstellen

Bericht door Patrick »

Hoe groot heb je je scherpstelvierkantje staan? Als deze wat groot is en de achtergrond veel meer contrast heeft, dan wil hij deze best snel pakken. Waar stel je sowieso op scherp?
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Martinpecheur
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 31 aug 2014, 00:12
Voornaam: Martin
Locatie: Borne

Re: Scherpstellen

Bericht door Martinpecheur »

Hè, daar had ik eergisteren ook last van toen ik de 55-200 van Rob tijdens onze Twickel wandeling aan het uitproberen was op mijn X-T1.
Op advies van Rob het scherpstelvierkant in het midden van de zoeker drastisch verkleind en voilá, probleem opgelost :duimop: Vierkant werd groen en perfect scherpe foto's.
Martin
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Scherpstellen

Bericht door remoss »

Of het is een duidelijk gevalletje dat de macrostand op de X-T1 aan staat. Dan krijg je dit effect. Met de XF55-200 op de camera moet die uit staan!
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
jev
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 06 okt 2014, 11:51
Locatie: tussen Hoogland en Hooglanderveen

Re: Scherpstellen

Bericht door jev »

Contacten zijn schoon. Als ik het probleem niet getackled krijg kom ik graag een keer langs Cees!

Scherpstelvierkant staat op default afmetingen zoals de camera uit de doos komt. Ik heb nog geen tijd gehad om daar mee te experimenteren en met de 18-55 er op werkt het allemaal zo al prima. Straks eens even mee aan de gang!

De contrasten zijn hoog genoeg.

Macro mode, hmm... net het toestel uit de tas gehaald en jawel, macro mode stond aan. Best mogelijk dat dat dus ook aan gestaan heeft met de 55-200 er op. Het is me nou al een paar keer gebeurd dat ik blijkbaar per ongeluk de up-toets aanraakte tijdens het fotograferen. Onhandig ding...

Dank voor de tips heren, ik ga er mee aan de slag!
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Scherpstellen

Bericht door André »

Als je een paar seconden de menu/ok knop ingedrukt houdt wordt de cursor en de Q uitgeschakeld.
Focus assist blijft gewoon werken. ;)
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Scherpstellen

Bericht door remoss »

Die knoppen zijn nou juist zo fijn. Je moet er leren niet per ongeluk aan te komen ;)
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
jev
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 06 okt 2014, 11:51
Locatie: tussen Hoogland en Hooglanderveen

Re: Scherpstellen

Bericht door jev »

Het zal de macro-stand geweest zijn, die uitgezet werkt autofocus gewoon zoals ik zou verwachten. :duimop:

Voorlopig inderdaad die Q-knoppen uitgezet. Die gebruik ik toch vrijwel niet (nog niet?). Nogmaals dank, heren!
Plaats reactie

Terug naar “XF55-200mm F3.5-4.8 R LM OIS”