Ervaring met de 18-135 mm f3.5-5.6?

Gebruikersavatar

Topic Starter
Martinpecheur
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 31 aug 2014, 00:12
Voornaam: Martin
Locatie: Borne

Re: Ervaring met de 18-135 mm f3.5-5.6?

Bericht door Martinpecheur »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

robcctje schreef:http://forum.belgiumdigital.com

Hoi Martin

Klik deze link maar eens aan,kun je ook het een en ander over deze en andere objectieven van Fuji vinden.

Gr Rob
bedankt Rob.
Kende deze nog niet.
martin
Gebruikersavatar

Topic Starter
Martinpecheur
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 31 aug 2014, 00:12
Voornaam: Martin
Locatie: Borne

Re: Ervaring met de 18-135 mm f3.5-5.6?

Bericht door Martinpecheur »

18-135 in de pocket :D
Morgen eens even uitproberen.
Lengte en gewicht vallen me erg mee!
martin
Gebruikersavatar

Frank
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 00:05
Locatie: Panningen

Re: Ervaring met de 18-135 mm f3.5-5.6?

Bericht door Frank »

180 gr gewichtsverschil met de 18-55mm dat is nog te overbruggen. Succes met kijken :D
"Dat ik fotografeer wil niet zeggen dat ik een fotograaf ben".
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Ervaring met de 18-135 mm f3.5-5.6?

Bericht door arnold_w »

Na een wat (links onderin) onscherp exemplaar te hebben terug gebracht, gisteren de nieuwe opgehaald, deze is helemaal in orde.
Voor het doel waarvoor ik hem gekocht heb (landschapsfotografie bij slecht weer) een prima lens, zeker op de diafragma's die ik dan het meest gebruik (f/8 - f/16).
Lens voelt hetzelfde aan als de 55-200, gewicht is nog acceptabel, zeker voor zo'n enorm bereik.

Het centrum is op alle brandpunten met open diafragma al haarscherp, op 135mm bij f/5.6 net zo scherp als de 55-200 op gelijke settings.
Rand en hoekscherpte zijn redelijk tot f/5.6 maar trekken pas echt bij vanaf f/8.
Zeker op 18mm laat de randscherpte wat te wensen over, maar vanaf zo'n 30mm is er helemaal niets mis mee.

Image stabilisatie is prima, de 5-stops komen aardig overeen met mijn bevindingen, op 135mm nog scherpe beelden bij 1/8 sec !!
Moet wel zeggen dat het me ook bij deze lens opvalt (net als bij de 10-24, 18-55 en 55-200) dat je de OIS uit moet schakelen wanneer de sluitertijden snel genoeg zijn.
Het was me al eerder opgevallen dat er soms wat onscherpe foto's tussen zitten wanneer je bij voldoende sluitertijd toch de OIS gebruikt. Hierover lopen ook al diverse draadjes in andere fora.

Met de 18-135 is het helaas niet anders, vanaf statief zijn de beelden beduidend scherper dan met gebruik van OIS, ik heb het dan vooral over delen van het beeld.
Vanaf statief is de scherpte mooi gelijkmatig, echter met OIS komt het regelmatig voor dat een deel van het beeld minder scherp is, vaak de gehele linker- of rechterkant.
Waarschijnlijk komt dit door het zwevende element dat op bepaalde momenten niet helemaal in lijn is met de andere elementen. Er schijnt ook al verschil te zijn in mode-1 of mode-2. De laatste wordt geadviseerd in de andere fora, waarbij je dus alleen stabilisatie hebt tijdens het afdrukken, dat lijkt idd iets te helpen.

Ik was met mijn Canon 70-200 2.8 gewend om IS altijd aan te hebben staan, omdat het zoekerbeeld er rustiger van wordt. Problemen met onscherpe foto's of delen van de foto had ik eigenlijk nooit. Met de 55-200 of 18-135 vind ik het dus wel jammer dat dit niet goed te gebruiken is in de tele stand, want daar heb je het juist het hardst nodig.

De OIS is dus zeker effectief bij langere sluitertijden (bij voorkeur op mode-2), maar voor optimale scherpte gebruik ik dan toch liever een statief.
Ik denk dat dit precies de reden is geweest waarom Fuji de OIS achterwege heeft gelaten in de 16-55 2.8. OIS heeft gewoon invloed op de beeldkwaliteit.
Ik heb deze nu dus standaard uit staan en schakel OIS alleen in wanneer het echt noodzakelijk wordt.

Wat me ook op is gevallen, het laatste stukje van 130mm naar 135mm ging op het vorige objectief best zwaar, omdat de lenstube tegen de sealing aan komt.
Bij mijn huidige exemplaar is de zoomring veel soepeler en in het laatste telestukje voel je wel iets weerstand, maar een stuk minder dan de vorige lens.
Wat me overigens wel verbaasd is de manier waarop de O-ring is aangebracht op de bajonet. Bij Canon zit deze rubberen ring echt tussen de lens en camera behuizing, bij de 18-135 zit de rubberen ring meer aan de buitenkant, om de cameravatting heen en lijkt hierdoor minder af te dichten dan ik bij Canon gewend was.

Enfin, de tijd zal het leren of de lens ook op langere termijn aan de verwachtingen voldoet.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen

wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Ervaring met de 18-135 mm f3.5-5.6?

Bericht door wblink »

Arnold,

Zoals ik al eerder heb gezegd baren mij de QC van Fuji zorgen, dit nav jouw berichten.
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Ervaring met de 18-135 mm f3.5-5.6?

Bericht door arnold_w »

Elk objectief moet je grondig testen, is bij andere merken niet anders.
Het blijft precisie gereedschap met veel glaselementen en die worden grotendeels met de hand in elkaar gezet.
Testen wordt doorgaans steekproefsgewijs gedaan, de kans dat er een wat mindere lens tussen zit blijft dus altijd aanwezig.
De mate van kwaliteitscontrole (hoeveel steekproeven) hangt af van capaciteit, was vroeger bij Canon ook matig, maar is later opgeschroefd.

Niets mis dus met de Fuji objectieven, maar je moet wel altijd goed testen.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

robcctje
fXf sponsor
Berichten: 362
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 20:19
Locatie: Gildehaus Duitsland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Ervaring met de 18-135 mm f3.5-5.6?

Bericht door robcctje »

Hoi Arnold

Zou jij eens in een ander draadje kunnen aangeven hoe jij een objectief test of ie goed of niet is.
Daar ben ik,en ik denk anderen ook,wel benieuwd naar hoe je dat doet.

Gr Rob
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Ervaring met de 18-135 mm f3.5-5.6?

Bericht door arnold_w »

Dat wil ik best doen hoor, maar heel erg wetenschappelijk is het allemaal niet.
Ik het kort komt her hier op neer:

1. Camera op statief
2. OIS uit
3. Zelfontspanner op 2 sec
4. Camera goed waterpass (horizontaal en verticaal) plaatsen en richten op het bekende bakstenen muurtje (op ca 2 meter)
5. Beginnen met het kleinste brandpunt en dan alle hele diafragma's aflopen (2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16)
6. Doe hetzelfde met de overige brandpunten
7. Foto's (bij voorkeur jpeg) openen in bijvoorbeeld Photoshop op 100% vergroting en dan het centrum, de randen en de hoeken controleren op scherpte.

Bij volle opening zal er best wat minder scherpte te zien zijn dan in net midden van de foto, maar de randen onderling moeten wel gelijk zijn.
Wanneer een van de hoeken andere (on)scherpte vertoond dan de andere hoeken is het al reden om goed op te letten bij de andere brandpunten en diafragma's.
Bij de meeste objectieven zal de optimale scherpte rond f/5.6 liggen, de randen/hoeken zullen dan nagenoeg even scherp zijn als het midden.
Als ook daar onderlinge verschillen zijn in de hoeken, niet goed! (ik had dat dus met mijn eerste 10-24 en 18-135)

Nou is het fotograferen van bakstenen muurtjes niet iets waar de meeste fotografen zich mee vermaken, dus ga daarna ook vooral op pad om real life foto's te maken en beoordeel deze dan ook nauwkeurig.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

robcctje
fXf sponsor
Berichten: 362
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 20:19
Locatie: Gildehaus Duitsland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Ervaring met de 18-135 mm f3.5-5.6?

Bericht door robcctje »

Bedankt voor je antwoord Arnold.

Gr Rob
Gebruikersavatar

Cornerstone
Berichten: 110
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:45

Re: Ervaring met de 18-135 mm f3.5-5.6?

Bericht door Cornerstone »

Is deze lens een AW lens?
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: Ervaring met de 18-135 mm f3.5-5.6?

Bericht door Illuminatus »

Nee, het is een WR objectief. :)
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Plaats reactie

Terug naar “XF18-135mm F3.5-5.6 R LM OIS WR”