Aanschaf Fujifilm MHG-XT handgreep zinvol ?

Gebruikersavatar

Topic Starter
Deva
Berichten: 21
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 01:45

Re: Aanschaf Fujifilm MHG-XT handgreep zinvol ?

Bericht door Deva »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Iedereen bedankt voor de informatie, ik moet deze week dus naar de fotozaak om ze eens uit te proberen, gevoelsmatig trekt de small me.
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: Aanschaf Fujifilm MHG-XT handgreep zinvol ?

Bericht door Illuminatus »

arnold_w schreef:... Wat ik echter mis is een goede Arca Swiss plate die netjes past onder de VG-XT, maar dan niet de uitvoering van RRS, deze vind ik echt veel te lomp met al z'n uitstulpingen. Ook vind ik het niet handig dat de plate niet door loopt onder de grip, waardoor je hem lastig op een vlakke ondergrond neer kunt zetten.
...
Nu gebruik ik een langere universele plate die bijna net zo lang is als de grip, maar doordat deze rechthoekig is steekt hij hier en daar wat uit.
Ik zoek dus eigenlijk een plate, voor horizontaal gebruik passende plate onder de VG-XT, zonder handgreep en zonder verticale stand. Iemand?
Pas wel op met andere merken Arca Swiss plates als je de RRS lever-release clamps gebruikt.
De tolerantie daarvan is erg kritisch. Met de screw-knob-versies heb je daar minder last van. Voor mij reden om toch de plates van RRS te kiezen. Ik ga voor het lichte werk, dus ook geen al te zware objectieven (anders kan ik net zo goed bij DSLR blijven :lol: ) en daarom heb ik ook geen behoefte aan een battery-grip. Ik fotografeer aanzienlijk meer landscape dan portrait, dus heeft een grip voor mij niet zo veel meerwaarde. Een extra batterij in zak of tas is ook weer kleiner en lichter (bij koude zelfs beter om bij lichaamstemperatuur te bewaren). RRS is wel wat duurder, maar schitterend mooi.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Aanschaf Fujifilm MHG-XT handgreep zinvol ?

Bericht door arnold_w »

Ik ben normaal ook niet zo van die grips, bij de 5D mark II en III had ik ze ook niet nodig, maar met mijn redelijk grote handen vind ik de X-T1 zonder grip niet prettig vasthouden, ook niet in landscape. Mijn ringvinger en pink hebben net geen plaats meer op de camera grip en zitten dan half onder de camera. Bij gebruik van iets zwaardere objectieven (55-200) wordt dat alleen maar vervelender en met de toekomstige 50-140 al helemaal. Met de grip eronder voelt het gewoon ergonomischer aan zonder dat het geheel nu te zwaar wordt (deze grip is best licht).
Met de 16-55 en 50-140 in aantocht is zo'n grip helemaal onmisbaar. Ben het er wel mee eens dat het langzaamaan steeds groter en zwaarder begint te worden, maar uiteindelijk is het geheel nog steeds een stuk lichter dan mijn dSLR combo.

Oude set
5D3 + 7D: 950 + 820 = 1770 gram
16-35 + 24-70 + 70-200 2.8: 640 + 950 + 1490 = 3080 gram
TOTAAL (zonder accu's, accessoires): 4850 gram

Om dit enigszins vergelijkbaar te houden ga ik uit van dezelfde zoomobjectieven met dezelfde snelheid en vergelijkbare pro uitvoering

Fuji
X-T1 + VG-XT + X-E2: 390 + 159 + 300 = 849 gram
10-24 + 16-55 + 50-140: 410 + 655 + 995 = 2060
TOTAAL (zonder accu's, accessoires): 2909 gram

Het verschil tussen beide systemen is dus 1941 gram ( 40% !! )

Daar komt bij dat ik voor de Canon set een grotere en zwaardere rugzak nodig had (3 kg leeg gewicht) en voor de Fuji set nu een kleinere lichtere rugzak gebruik (1,5kg).

Voor een fototrip scheelt het me dus meer dan 3 kg aan totaalgewicht op m'n rug terwijl ik toch dezelfde brandpunten en robuuste, gesealde en snelle zooms kan gebruiken.

Het kan natuurlijk nog een stuk lichter door de 18-135 in te zetten ipv de 16-55 + 50-140 en de grip achterwege te laten.

Lichte set
X-T1 + X-E2: 390 + 300 = 690 gram
10-24 + 18-135: 410 + 490 = 900 gram
TOTAAL (zonder accu's, accessoires): 1590 gram

Het grappige is dat deze lichtgewicht set net zoveel weegt als alleen de 70-200 2.8 van Canon.

Het argument (dat ik ook elders regelmatig voorbij zie komen) dat je net zo goed bij de dSLR had kunnen blijven met die nieuwe zware objectieven gaat w.m.b. dus ook niet op. Het geheel blijft gewoon een stuk lichter, nog los van de lompheid en opzichtigheid van zo'n dSLR set.

De extra batterij in de VG-XT1 vind ik wel prettig als ik net een belangrijke moment moet vast leggen en de camera accu het opeens begeeft. Nadeel van deze Fuji accu's is dat ze er vrij abrupt mee ophouden, de batterij indicatie is verre van nauwkeurig. Het voordeel van de extra accu is dat je gewoon kunt doorschieten en op een geschikt moment de accu van de grip kunt vervangen. De camera accu doet zo altijd dienst als back-up en hoef ik eigenlijk zelden te vervangen. Het gaat mij dus niet zozeer om een dubbel aantal shots, maar om het kunnen doorschieten als de accu (bijna) leeg is en te wisselen wanneer dat beter uitkomt.

Ik zou toch wel graag zien dat Fuji in de toekomst aan batterij management gaat doen, waarbij de accu's voorzien worden van een chip, het aantal (ont)ladingen wordt bijgehouden, het aantal shots per lading en de laadkwaliteit van accu wordt geregistreerd. Hierdoor kan de indicator ook veel nauwkeuriger. Nu moet je 'm eigenlijk al vervangen als de indicator op de helft staat, want een paar shots later staat hij opeens op rood en is het over en uit.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Jimmy
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 08 apr 2015, 12:30

Re: Aanschaf Fujifilm MHG-XT handgreep zinvol ?

Bericht door Jimmy »

Ik heb sinds twee dagen een X-T1 en ik heb gelijk een MHG-XT Large handgrip besteld. Vanmiddag is ie afgeleverd maar ik vind hem toch eenbeetje tegen vallen. Ik wil toch eens kijken of ik ergens de 'gewone' MHG-XT even kan uitproberen, voordat ik hem terugstuur. De leverancier heeft momenteel namelijk alleen de MHG -XT Small (zonder grip) op voorraad. Wie o wie in de buurt van Haarlem heeft de combi van XT-1 met gewone (middelste versie) MHG-XT handgrip?
Ik zou graag goed willen vergelijken welke van de twee lekkerder aan voelen. De Large houdt lekker vast, maar dat is in de 'passieve' houding met je wijsvinger nog op de grip. Eigenlijk net zoals een Nikon DSLR, alleen heb je bij een Nikon DSLR de ontspanknop ook op die plek. Ik moet nu mijn vingers omhoog opschuiven wanneer ik de ontspanknop wil bedienen...
Gebruikersavatar

Jimmy
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 08 apr 2015, 12:30

Re: Aanschaf Fujifilm MHG-XT handgreep zinvol ?

Bericht door Jimmy »

Gisteren maar de MHG-XT Large handgrip omgeruild bij Fotobooms voor de kleinere, die zit tevens wat steviger vast op de body. Bij de Large vond ik dat er teveel 'speling' zat in de handgreep, misschien wel doordat de greep veel langer omhoog doorloopt en nergens anders vastzit dan op de bodemplaat. Ik heb mij kennelijk meer door de prijs laten leiden want deze kostte er hetzelfde als de 'regular' maar de large zou ik nooit voor €139,- kopen denk ik. Lesje geleerd: soms is het beter eerst te passen en in je handen vast te houden voordat je het koopt :-)

plincky
Ex-fXf
Berichten: 84
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 13:22

Re: Aanschaf Fujifilm MHG-XT handgreep zinvol ?

Bericht door plincky »

De prijs is zo belachelijk dat ik zo zowiezo niet van fuji ga kopen. Ik twijfel nog over de L-Plate van Sunway waar ook een extra grip op zit. Deze is iets van €80,-dacht ik.
Gebruikersavatar

KeesDeBruin
Berichten: 63
Lid geworden op: di 10 feb 2015, 10:02

Re: Aanschaf Fujifilm MHG-XT handgreep zinvol ?

Bericht door KeesDeBruin »

plincky schreef:De prijs is zo belachelijk dat ik zo zowiezo niet van fuji ga kopen. Ik twijfel nog over de L-Plate van Sunway waar ook een extra grip op zit. Deze is iets van €80,-dacht ik.

Ik heb de L-plate van Sunway en de grip is erg prettig voor m'n kleine handen. Ik zag op Amazon een andere L-plate voorbij komen waarvan de grip net wat groter was. Weet alleen het merk niet meer.

Edit: het ging om deze van Fotga: http://www.amazon.de/Fotga-LB-XT1-L-L-f ... ref=sr_1_1 maar als je zoekt kun je er nog veel meer vinden.
Fujifilm X-T1 met wat lenzen...
Gebruikersavatar

Jimmy
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 08 apr 2015, 12:30

Re: Aanschaf Fujifilm MHG-XT handgreep zinvol ?

Bericht door Jimmy »

De Fotga is waarschijnlijk zo'n eBay L-plate, soms staat er iShoot op, op die van mij staat er niets op en ik vind persoonlijk mooier staan dan die grote Sunway logo merk en type naam :-) De Sunway houd ik in gedachte wanneer de kleinere grip van de Fuji MHG toch niet bevalt, want bij de Sunway kun je de grip er afschroeven, hou je alleen de plate over maar heb je meer houvast dan zonder. Nou weet ik dat de Fuji MHG-XT Small er ook zo uit ziet, de Sunway is dan veel voordeliger zonder de L-bracket: http://www.cameranu.nl/nl/p548792/sunwa ... -fuji-x-t1.
Op mijn X-Pro1 heb ik al een eBay L-plate, waarvan ik de L-bracket er af heb gelaten, maar de handgreep zelf vind ik 'koud' aanvoelen en ik heb daar een stuk kunstleer overheen moeten plakken. De ebay plate voor de X-T1 vind ik te grof/groot uitzien, de Sunway PFL-XT1R L-Plate heeft helaas een grip zonder bekleding, dus toch voor de Fuji MHG-XT gekozen.

Mijn X-Pro1 met een RF-Nikkor objectief voor de meetzoekers :D :
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Origineel Fujifilm Accessoires”