Ervaringen met de Fujifilm RR-100 afstandsbediening?

Plaats reactie
A3S
Voornaam: Adrie
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Ervaringen met de Fujifilm RR-100 afstandsbediening?

Bericht door A3S »

Ik wil gaan experimenteren met Pre shot ES, de Fujifilm-variant van pro capture, in combinatie met mijn X-H2. Pre shot/pro capture zet je in gang met 1) de ontspanknop half indrukken en rond je af met 2) helemaal indrukken. Dat wil ik combineren met een bedrade afstandsbediening die dat allebei kan. Volgens Fujifilm kan de Fujifilm RR-100 dat. Op https://eshop.fujifilm-x.com/nl/fujifil ... vX72i-rWX6 staat: "De ontspanknop op dit handige accessoire kan tot halverwege worden ingedrukt om scherp te stellen, helemaal naar beneden om te fotograferen, en kan indien nodig ook worden vergrendeld door naar voren te schuiven, voor maximale controle." Maar als ik ga zoeken naar reviews, dan lees ik niet alleen over een aandachtspunt mbt. de plug (2,5mm jack/3,5mm jack) en over wel of niet werken, maar ook hier en daar dat de kwaliteit ervan vergelijkbaar is met goedkope Aziatische rommel, zelfs op DPReview (https://www.dpreview.com/forums/threads ... ew.4796255).
Wie heeft ervaring met de RR-100?
FujifilmRob
Voornaam: Rob

Re: Ervaringen met de Fujifilm RR-100 afstandsbediening?

Bericht door FujifilmRob »

Ik heb indertijd een compatibel type gekocht bij Fotoshop Aalten voor nog € 13 ex verzendkosten (RS-60E3). Werkt perfect op mijn X-H2 en X-S10 en voorheen ook de X-T3. Heeft de 2,5 mm jack en meteen geschikt op de X-H2. Voor de X-S10 (3,5 mm jack) heb je een verloopstukje nodig om aan te sluiten op de microfoon.
A3S
Contacteer:

Bericht door A3S »

@FujifilmRob: Als ik rondkijk op internet, dan kom ik RS-60E3 tegen als een productcode van Canon. Bij PhotoshopAalten zie ik een RS-60E3 met de productnaam Afstandsbediening Canon RS-60e3 compatibel. Bedoel je die?
FujifilmRob

Het gaat om deze:

https://fotoshopaalten.nl/afstandsbedie ... tibel.html.

Het schijnt dat ze net zo makkelijk op een Canon passen heb ik begrepen. Het zijn eigenlijk heel eenvoudige dingen.
A3S
Contacteer:

Bericht door A3S »

Dankje. Heb hierdoor gelijk even een winkel ontdekt van het soort waarvan ik niet wist dat dat bestond.

Dat het simpele dingen zijn is me inmiddels ook duidelijk. Met een knop die werkt als een ontspanknop doen ze niet meer dan een (half ingedrukt) of twee (helemaal ingedrukt) stroomcircuits sluiten. Vreemd dat daarmee volgens berichten op internet toch nog zo vaak iets mis gaat. Het enige andere waarvan ik kan bedenken dat het daar nog mis gaat is de vorm van de plug. Moet weliswaar 3-polig, 2,5mm jack mannetje zijn, maar zelfs met die specs kan de fysieke vorm van zo'n plug nog wat variëren want dat is niet helemaal gestandaardiseerd zo heb ik begrepen.
FujifilmRob

De 2,5mm jack is vrij stevig en sluit direct aan op mijn X-H2. Met een adapter naar 3,5mm voor mijn X-S10 wordt het iets minder stabiel, maar werkt even goed.
BertH
Voornaam: Bert

Bericht door BertH »

A3S schreef: ma 24 aug 2026, 21:48 Dankje. Heb hierdoor gelijk even een winkel ontdekt van het soort waarvan ik niet wist dat dat bestond.
Snelle en goede service en je krijgt ook altijd snel en goed antwoord op vragen.
~~~~~~/\___Flevoland___/\~~~~~~
A3S
Contacteer:

Bericht door A3S »

Heb bestelde alternatief voor Fujifilm RR-100 ontvangen. Werkt prima. Op de achterkant staat de productcode: RS-60E3.
FujifilmRob

Zo biedt het forum toch een helpende hand.
Plaats reactie

Terug naar “Origineel Fujifilm Accessoires”