Batterij NP-95 opladen op "vrij" stopconract?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Batterij NP-95 opladen op "vrij" stopconract?

Bericht door jhh »

De BC-65N lader voor de NP-95 accu's geeft met knipperen aan dat een batterij onbruikbaar is geworden.
Op die manier heb ik al een paar batterijen bij het chemisch afval gedaan.
Die batterijen waren van zowel alternatieve merken als de originele NP-95 van Fuji.
Ik vertrouwde zelfs de lader niet meer en er een weggedaan en een nieuwe gekocht. :sick:

Ik gebruikte voorheen meerdere opladers via een verdeelbakje op hetzelfde stopcontact.
Dat leek vooral handig op vakantie waar je vaak op een hotelkamer maar over een stopcontact beschikt.
Juist onder dat soort omstandigheden deed zich de knipperende lader zich voor, waardoor ik dacht dat de accu stuk was.

Inzicht komt meestal mettertijd en zo ook hier.
Volgens mij komt de knipperende lader niet voor, als je een stopcontact gebruikt waar geen andere apparaten op aangesloten zijn.
Een weggegooide accu die ik onlangs probeerde, bleek zonder problemen weer te gebruiken te zijn.
Kan de conclusie zijn, dat je niet moet opladen aan een stopcontact met meerdere apparaten aangesloten, vanwege b.v. wisselende spanningen?? :shock:
Gebruikersavatar

jev
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 06 okt 2014, 11:51
Locatie: tussen Hoogland en Hooglanderveen

Re: Batterij NP-95 opladen op "vrij" stopconract?

Bericht door jev »

Niets is onmogelijk natuurlijk maar het is wel uiterst onwaarschijnlijk. Het lijkt me meer voor de hand liggend dat er in de verdeeldoos iets niet lekker zit. Een kabelbreukje, een slecht contact, zoiets.
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: Batterij NP-95 opladen op "vrij" stopconract?

Bericht door Illuminatus »

Ja, dat heb je met wisselspanning. Stop eens twee paperclips in het betreffende gat van het stekkerblok en voel of je gelijk spanning hebt. :lol:

Zonder gekheid. Het bovennatuurlijke uitsluitend is het een vreemd verhaal. Achtereenvolgens accu’s en oplader weggooien zonder degelijk onderzoek is zonde.
Spanning varieert altijd wel iets en de elektronica is daarop berekend. Behoorlijke overspanning (bijv. als gevolg van blikseminslag) is voor gevoelige elektronica meestal fataal.
Lichtere fluctuaties kunnen soms leiden tot een beveiligingsingreep van de elektronica.
Ook ik verdenk het stekkerblok. Mogelijk heeft de oplader als gevolg van steeds wegvallende stroom het laden stopgezet. Lithium-ion batterijen moeten heel voorzichtig geladen worden, daarom zitten er in goede accu’s en goede opladers beveiligingscircuits.
Ik heb een speciale plaats waar met gebruik van één stekkerblok wel 12 verschillende laders worden gefaciliteerd. Nimmer een probleem ondervonden.

Vervang je stekkerblok eens voor een degelijk exemplaar. Dat goedkope spul uit de bouwmarkt wil nog wel eens defecten vertonen.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Gebruikersavatar

Topic Starter
jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Batterij NP-95 opladen op "vrij" stopconract?

Bericht door jhh »

jev schreef:Niets is onmogelijk natuurlijk maar het is wel uiterst onwaarschijnlijk. Het lijkt me meer voor de hand liggend dat er in de verdeeldoos iets niet lekker zit. Een kabelbreukje, een slecht contact, zoiets.
Illuminatus schreef: Achtereenvolgens accu’s en oplader weggooien zonder degelijk onderzoek is zonde.Spanning varieert altijd wel iets en de elektronica is daarop berekend. Behoorlijke overspanning (bijv. als gevolg van blikseminslag) is voor gevoelige elektronica meestal fataal.Lichtere fluctuaties kunnen soms leiden tot een beveiligingsingreep van de elektronica.Ook ik verdenk het stekkerblok. Mogelijk heeft de oplader als gevolg van steeds wegvallende stroom het laden stopgezet. Lithium-ion batterijen moeten heel voorzichtig geladen worden, daarom zitten er in goede accu’s en goede opladers beveiligingscircuits.Ik heb een speciale plaats waar met gebruik van één stekkerblok wel 12 verschillende laders worden gefaciliteerd. Nimmer een probleem ondervonden.Vervang je stekkerblok eens voor een degelijk exemplaar. Dat goedkope spul uit de bouwmarkt wil nog wel eens defecten vertonen.
Bedankt voor jullie reacties!
Een mooie eenstemmigheid over de verdeeldoos / stekkerblok! Er niet aan gedacht dat een nieuwe stekkerdoos van de Hubo de oorzaak kon zijn.
Daarom gaat het direct op het stopcontact dus wel goed. Bedankt :duimop:

Illuminatus, je zou Eliminator gaan heten als ik je beginadvies had opgevolgd... :oops:
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: Batterij NP-95 opladen op "vrij" stopconract?

Bericht door Illuminatus »

Ik heb je slim genoeg ingeschat om dat advies niet te volgen, ander had ik het niet durven plaatsen.
Mooie naam trouwens, die moet ik onthouden.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Plaats reactie

Terug naar “Origineel Fujifilm Accessoires”