zuiverheid histogram xt2 en xh1

Gebruikersavatar

Topic Starter
Angelo
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 14 mar 2016, 21:00
Voornaam: Engel
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

zuiverheid histogram xt2 en xh1

Bericht door Angelo »

Is het histogram van de xt2 en/of de xh1 precies? Met andere woorden als ik op een xt2/xh1 tot rechts belicht...ik belicht doorgaans manueel...is het dan ook precies tot rechts.
Gezien de huidige kortingen op de xt2 en xh1 overweeg ik namelijk een upgrade van xt1 naar xt2 of xh1. Op de nieuwe camera wil ik graag tot het randje kunnen belichten.
Overigens xt2 of xh1 is ook nog een dingetje.
X-H1 X-T1 X-T2010-24/416-55/2.850-140/2.8100-400/4.5-5.61.4 TC35/1.480/2.818-55/2.8-418-135/3.5-5.650-230/4.5-6.7
Gebruikersavatar

jack the slipper
Berichten: 329
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:51
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: zuiverheid histogram xt2 en xh1

Bericht door jack the slipper »

Niet te druk om maken, in RAW werken.
Gebruikersavatar

folkert
In memoriam †
Berichten: 391
Lid geworden op: vr 22 jul 2016, 09:49
Voornaam: Folkert
Locatie: Westland / Den Haag / Delft
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 5 times
Been thanked: 78 times
Gender:

Re: zuiverheid histogram xt2 en xh1

Bericht door folkert »

Deze persoon heeft een duidelijke mening over het gebruik van het histogram bij Fuji Camera's (kijk ook maar eens bij de XT-2 op zelfde website) : http://www.digitalefotografievakantie.n ... 0X-H1.html

ben het overigens geheel eens met Jack
Fuji XH-2/X100T/XT-4+grip/XE-4/ FUJINON XF18-55mm/XF 18-135mF/3.5-5.6/XF 55-200mm/XF100-400/XF16mm 2.8WR/XF35mm 2.WR/XF50mm F2 WR/XF 90mm/XF 80mm f2,8 R LM OIS WR Macro/XF 10-24 mm (old)/pancake XF 27mm f/2.8 WR (new)
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: zuiverheid histogram xt2 en xh1

Bericht door André »

Er zijn 3 opties en allen zijn onafhankelijk van het merk en type camera dat je gebruikt.

1.
Als je spot on tot op het randje wilt werken en dus ETTR wilt schieten heb je een externe spotmeter nodig die 1 graad beeldhoek meet. Ik heb de Minolta Spotmeter F 2e hands gekocht voor 100 euro op MP. Je moet er net een tegen komen die goed is.

2.
Alle in camera spotmeters zijn te grof en meten daardoor ook dingen mee die donkerder zijn waardoor je net niet zo lekker aan de rand kunt komen. Je kunt dat toch bereiken door op een grijskaart meten en dan +2 stops in sluitertijd gaan belichten. Dan zit je ook spot on, tenminste als je de grijskaart onder een hoek van 45 graden omhoog gericht houdt en het licht er goed op laat vallen. Een goede grijskaart is die van Novoflex. Grijs voor de WB en een witte achterkant voor spotmeting als er niets wits in de buurt is. Werkt uitstekend en kost ongeveer 15 euro.

3.
Je derde optie is in RAW schieten en de camera meter laten doen wat ie doet en het achteraf in b.v. LR de belichting pushen tot ie aan de rand zit. Echter creëer je dan ook ruis.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
Angelo
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 14 mar 2016, 21:00
Voornaam: Engel
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: zuiverheid histogram xt2 en xh1

Bericht door Angelo »

jack the slipper schreef: di 31 jul 2018, 18:57 Niet te druk om maken, in RAW werken.
dat is niet direct een antwoord op mijn vraag of het histogram op de xt2 en xh1 goed weergeeft. Niettemin bedankt voor je reactie. Meestal schiet ik raw en jpeg tegelijk. Jpeg voornamelijk wat betreft de sociale/familie (20%) kiekjes en het overige ( 80%) raw/jpeg. Als ik raw/jpeg schiet is jpeg in 90% van de gevallen voldoende.
X-H1 X-T1 X-T2010-24/416-55/2.850-140/2.8100-400/4.5-5.61.4 TC35/1.480/2.818-55/2.8-418-135/3.5-5.650-230/4.5-6.7
Gebruikersavatar

Topic Starter
Angelo
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 14 mar 2016, 21:00
Voornaam: Engel
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: zuiverheid histogram xt2 en xh1

Bericht door Angelo »

André schreef: di 31 jul 2018, 19:52 Er zijn 3 opties en allen zijn onafhankelijk van het merk en type camera dat je gebruikt.

1.
Als je spot on tot op het randje wilt werken en dus ETTR wilt schieten heb je een externe spotmeter nodig die 1 graad beeldhoek meet. Ik heb de Minolta Spotmeter F 2e hands gekocht voor 100 euro op MP. Je moet er net een tegen komen die goed is.

2.
Alle in camera spotmeters zijn te grof en meten daardoor ook dingen mee die donkerder zijn waardoor je net niet zo lekker aan de rand kunt komen. Je kunt dat toch bereiken door op een grijskaart meten en dan +2 stops in sluitertijd gaan belichten. Dan zit je ook spot on, tenminste als je de grijskaart onder een hoek van 45 graden omhoog gericht houdt en het licht er goed op laat vallen. Een goede grijskaart is die van Novoflex. Grijs voor de WB en een witte achterkant voor spotmeting als er niets wits in de buurt is. Werkt uitstekend en kost ongeveer 15 euro.

3.
Je derde optie is in RAW schieten en de camera meter laten doen wat ie doet en het achteraf in b.v. LR de belichting pushen tot ie aan de rand zit. Echter creëer je dan ook ruis.
Hoewel het geen antwoord is op mijn vraag of het histogram op de xt2 en xh1 qua belichting een zuiver beeld van de grenswaarden...met name in de hooglichten...geeft toch bedankt voor je reactie.
Omdat het histogram van mijn xt1 niet precies genoeg is los ik dat vaak op door even...duurt ongeveer een halve minuut voor zes opnamen...een belichtingstrapje te schieten. Dat werkt vrij goed.
Op mijn xt1 heb ik bij opname geen oplichtende uitbijtende hooglichten. De xt2 en xh1 heeft dat als ik het goed zie wel. Daar schijnt het te gaan blinken als in 1 van de kleurkanalen overbelicht raakt. Dus zal in de praktijk denk ik het waarschuwen voor overbelichting middels blinken mogelijk eerder zijn dan dat het histogram dat aangeeft.
Mijn vraag is/was niet hoe kunnen we belichten of dien ik raw/jpeg te gebruiken maar anders geformuleerd; is het histogram van de xt2/xh1 met name in de hooglichten...schaduwen kunnen opgehaald worden, uitbijters kan ik niets meer mee...zuiver en beter dan tijde xt1.
X-H1 X-T1 X-T2010-24/416-55/2.850-140/2.8100-400/4.5-5.61.4 TC35/1.480/2.818-55/2.8-418-135/3.5-5.650-230/4.5-6.7
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: zuiverheid histogram xt2 en xh1

Bericht door André »

Ik was dan misschien niet duidelijk genoeg en zal het iets toelichten.
Hoewel het geen antwoord is op mijn vraag of het histogram op de xt2 en xh1 qua belichting een zuiver beeld van de grenswaarden...met name in de hooglichten...geeft.
Je had uit mijn reactie het volgende antwoord op je vraag kunnen oppakken dat geen enkele ingebouwde camerameter zo precies kan werken als jij dat wilt. Dus zal de histogram in geen enkele X serie Fujifilm het zo nauwkeurig kunnen weergeven. Dat ligt niet aan de histogram, maar aan de werking van de in camera lichtmeter.

Dat betekend alle Nikon, Canon, fase one, Hasselblad Fuji X-T2 of X-H1 dat dus ook niet kunnen. Dat komt door de manier waarop de meter in de camera werkt en de beperkingen die dat geeft. Dat hoopte ik wat duidelijk te maken en om je niet meteen helemaal moedeloos te maken heb ik er meteen de mogelijke oplossingen bij gezet. ;)

Waarom is de spotmeter in de camera alleen niet bruikbaar?
De spot van de ingebouwde spotmeter is te groot waardoor er ook donkere delen worden mee gemeten. Dat betekend dus dat je telkens te lage meetwaarden krijgt. Een meter die dit veel beter kan is de externe spotmeter omdat die een beeldhoek meet van 1 graad. Dat zijn de nauwkeurigste meters die er zijn. Met zo'n meter kun je de witste wolk prima meten omdat je het kleine meetvlakje precies op een helemaal wit stukje wolk kunt plaatsen.


Om je toch de mogelijkheid te gunnen wel precies te werken adviseer ik je eerst de goedkoopste optie en dat is een Novoflex grijs/witkaart van formaat A5 of A4. Ik weet dat deze kaart 100% klopt omdat ik die zelf ook gebruik naast mijn meters. Ik heb ook andere kaarten gehad en die klopten niet.

Mik dan met de grove in camera spotmeter op de witte kant van de grijskaart en gebruik die meetwaarde en doe daar +2 tot +2.5 stops bij. Dan zit je wel spot on omdat je de witkaart beeld vullend maakt en dus de hele spot van de spotmeter bedekt.
Hoe doe ik dat? Ik zet eerst de AF uit. Dan strek ik mijn arm waarin ik de witkaart heb, doe de meting, stel dat in en zet de AF weer aan. Dan kun je blijven schieten, tot het licht veranderd, met telkens weer de belichting spot on.

Het omschrijven lijkt heel wat maar om het te doen is werkelijk peanuts.

Andere manieren om precies te werken zijn er nu eenmaal niet omdat de camera spot meters te grof blijven en alle waardes middelen.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: zuiverheid histogram xt2 en xh1

Bericht door Patrick »

Tjonge, jullie maken het wel lastig. Zit je er een half stopje naast. Nou en. Dat corrigeer je toch zo? Desnoods nog in de camera door de RAF naar JPG om te zetten...
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: zuiverheid histogram xt2 en xh1

Bericht door André »

Clippen in de highlights is helaas niet te corrigeren. Geen detail is geen data en wat er niet in zit kun je ook niet terughalen. EN zoals ik al zij, het klinkt ingewikkeld maar dat is het in de praktijk niet. ;)
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

roncromberge
Berichten: 10
Lid geworden op: di 29 mei 2018, 09:26
Voornaam: Ron
Been thanked: 3 times
Gender:

Re: zuiverheid histogram xt2 en xh1

Bericht door roncromberge »

Het histogram is gebaseerd op de jpeg preview die in elke raw/jpeg foto wordt ingesloten. Dit betekent eventuele clipping gebaseerd is op 8 bit data. En meestal al voordat de 100% waarde is bereikt in 1 van de drie kleur kanalen.

Dus als Je jezelf laat leiden door een indicator van 8 bit (256) niveaus! In plaats van de 16384 niveas per kleur in de 14 bit van de raw data! Dan snap je wel dat een histogram niets meer is dan een leuke gimmick. Waar je niet echt veel waarde aan moet hechten. De histogram is leuk en een hint dat het dynamische bereik van de sensor genaderd wordt. Niet meer en niet minder.

Als je het histogram echt belangrijk vindt kan je net zo goed een speelgoed camera of een smartphone gebruiken als camera. Want je laat 90% van de sensor informatie ongebruikt.

En inderdaad alleen spotmeting intern of met een echte spot meter. Is de enige manier om echt een goede meting te maken die het volledige dynamisch bereik van de sensor benut. En voor zover ik weet is sekonic lichtmeter vanaf de 6xx serie instaat het echte dynamisch bereik van de camera sensor op te slaan en te gebruiken in de meting zowel in de schaduw als in de hooglichten.

Dit was mijn 10 pence bijdrage aan de discussie.




. .
Plaats reactie

Terug naar “X series met verwisselbare objectieven”