grijsverloopfilter en filtersysteem

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Angelo
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 14 mar 2016, 21:00
Voornaam: Engel
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

grijsverloopfilter en filtersysteem

Bericht door Angelo »

Hoewel de fuji-sensor een relatief vrij groot dynamisch bereik heeft en het via DR, ST en HT (enigszins) te beïnvloeden/vergroten is ervaar ik dat het soms...ook na toepassing van een softwarematig gradueel filter...bij landschapsfoto's nog niet genoeg is. Exposure bracketing vind ik niet prettig. Daarom wil ik een 100 mm filtersysteem aanschaffen met in ieder geval een drie stops soft gradueel filter in combinatie met een polarisatiefilter. Ook denk ik na...maar is minder belangrijk...om een 10stops neutraal grijsfilter te kopen. Mijn vermoeden is dat mijn 10-24/4 mogelijk in het groothoekbereik kritisch is met het oog op vignetering.
Ik heb al naar Lee, Benro, Nisi en Haida en nog wat andere merken gekeken en vraag me af welk systeem het beste zou voldoen?
Heeft iemand ervaring met systeemfilters?
Bij voorkeur in combinatie met de 10-24/4 omdat ik aanneem dat vignetering bij de 16-55/2.8 geen issue is.
Het zou fijn zijn als iemand/men zijn of haar ervaringen in de ruimste zin hier (mijn voorkeur) of via pb wil delen.
X-H1 X-T1 X-T2010-24/416-55/2.850-140/2.8100-400/4.5-5.61.4 TC35/1.480/2.818-55/2.8-418-135/3.5-5.650-230/4.5-6.7
Gebruikersavatar

HenkV
fXf sponsor
Berichten: 603
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 12:12
Voornaam: Henk
Locatie: Alphen aan den Rijn
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 7 times
Gender:
Contacteer:

Re: grijsverloopfilter en filtersysteem

Bericht door HenkV »

Ik heb kort geleden een eerste proeve gedaan met een polafilter van Lee op mijn 16-55mm; zoals je al suggereert zie ik daar geen vignettering; wat ik lees over filtersystemen is toch dat Lee er in de meeste gevallen goed van af komt. Afgaande op mijn zeer beperkte ervaring tot nu toe kan ik beamen dat in de praktijk het systeem prima werkt; ik heb overwogen om ook een set aan te schaffen voor mijn 10-24, maar zie daar voorlopig van af vanwege de vrees voor vignettering, vrees die ik ook proef in jouw bericht; artikelen die ik daarover gelezen heb wijzen vrijwel allemaal in dezelfde richting.
Met vriendelijke groet,
Henk Vos
Website: https://henkvos.smugmug.com

X-T5 + Fuji 33mm F1.4 LM WR + Fuji 56 mm F 1.2 WR + Fuji 90mm F. 2.0 WR
Plaats reactie

Terug naar “3e partij Accessoires”