CaptuteOne Pro 10

Alles over bewerken van foto's
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: CaptuteOne Pro 10

Bericht door arnold_w »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Hier nog even de foto waar ik het hierboven over had.
Het is een 100% uitsnede uit de linker bovenhoek van een X-T2 foto met de 16-55 2.8.

Afbeelding
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: CaptuteOne Pro 10

Bericht door arnold_w »

Mmm.. kleine maar niet onbelangrijke correctie,
In de lenscorrectie tab van C1 stond bij mij het vinkje voor kleurafwijking aan, vreemd genoeg produceert dit juist de CA randen zoals in bovenstaand voorbeeld.
Als je het vinkje uit zet, dan ziet het er qua CA correctie uit vergelijkbaar met ACR.

Echter in een andere vergelijkbare foto werkt het weer precies andersom, daar moet het vinkje juist weer aan staan om CA te verwijderen en dan nog is het afhankelijk van het deel van de foto waarin het zichtbaar is. In Capture One zou je in deze omstandigheden dus per foto moeten beoordelen of je kleurafwijking aan of uit zet.

In LR is er geen optie om CA (kleurcorrectie) aan of uit te zetten, hier lijkt het algoritme van X-RAW te worden gevolgd.
Ik heb verschillende problematische beelden bekeken waarin CA voor zou moeten komen, maar in LR wordt alles netjes gecorrigeerd, net zoals de camera jpegs.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: CaptuteOne Pro 10

Bericht door AVI-Foto »

Nee sorry, ik ben nog steeds volledig niet overtuigt van de vooruitgang van Adobe wbt RAF bestanden.

Ik bekijk telkens weer een bestand met bijv. gras in ACR & LR als er weer een nieuwe Camera Raw update is.
Ik geef toe dat ik dit dan gelijk doe met een overdreven Verscherping, Amount >80-100 (maar nog steeds niet "in het rood" volgens de LR slider) en Detail 20, of Detail >80-90 en Amount 30-40.
Dan zie ik gelijk het bestand weer uit elkaar vallen, door het worm effect, zelfs in een egale lucht.
Dus dit geeft voor mij aan dat de basis nog steeds niet goed zit, anders zou je naar mijn mening dit niet moeten gaan zien.

Omdat dit verschijnsel over het gehele bestand plaats vind, gaat er dus echt iets aan de basis van de RAF conversie niet goed bij Adobe.
Ook als je niet extreem verscherpt zit deze bestand opbouw al ingebakken in je foto, en dat is naar mijn mening dus een hele slechte basis.
Dus voor mij de reden om ACR/LR niet te gebruiken voor RAF de-moisaicing.

Als ik in C1 een verscherping van boven de 700 geef (dus ook extreem) krijg ik natuurlijk ook artifacten, maar die zijn niet over het hele bestand en zeker geen wormpjes ...

Dus voor mij slaan ze, ondanks wat er bij Adobe beweert wordt, de plank nog steeds mis met X-Trans bestanden, jammer genoeg.
Zou ook veel liever een volledige CC workflow hebben.
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: CaptuteOne Pro 10

Bericht door arnold_w »

Over welke RAF bestanden heb je het, x-trans 2 of 3 ?
En onnodig overmatig verscherpen zie ik uberhaubt het nut niet van in, mij gaat het om het eindresultaat bij normaal gebruik en dan zie ik gewoon hele goede platen met de x-trans 3 conversie.
Als ik in C1 absurd ga verscherpen ziet het er ook niet uit.

Mijn verscherping staat op"

Hoeveelheid 20-25
Straal 0,9
Details 100
Masker 25

Meer heeft een Fuji RAF echt niet nodig, plenty detail en afhankelijk van onderwerp kan de hoeveelheid soms nog een tikkie minder, 15 of zo.
Ik zie dan niet in waarom ik zou moeten testen met overmatige verscherping.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: CaptuteOne Pro 10

Bericht door AVI-Foto »

Trans3

Mijn overmatig verscherpen doe ik express als test natuurlijk, omdat ik, zoals gezegd, dan zie dat ACR iets met mijn bestanden doet wat niet klopt.
Zie het als dat ACr overmatig ruis toevoegt, maar dan met pixel opbouw, terwijl dat niet nodig is.

Net ter controle nog eens een oude NEF (D800e) verscherpt met ACR op Amount 150 (maximaal) - Radius 10 - Detail 15 - Mask 15
En hierbij blijft een NEF bestand "heel", geen herhalend geometrisch patroon van "wormen", en dat met nog een véél meer overdreven verscherping.

Dit zegt, en let wel; voor mij persoonlijk, genoeg dat ACR overdreven gezegd mijn RAF bestand "sloopt" tijdens de-mosaicing door de toevoeging van een geometrisch patroon op pixel niveau, wat nu natuurlijk alleen naar boven komt met overmatig verscherpen, waarbij je terecht zegt "waarom zou je dat doen?".
Maar feit is dat het er wel in zit na ACR en daardoor vertrouw ik mijn RAF omzetting niet toe aan ACR.

Al met al, ik ben de laatste die iemand wil overtuigen dat er iets niet klopt in ACR.
Als je tevreden ben dan ben je tevreden, en heeft het inderdaad geen zin om verder te kijken naar eventuele onvolkomenheden die je toch vrijwel niet ziet, of te zien krijgt bij normaal gebruik.

Vroeger ook al eens zo'n vergelijkbare "discussie" over de autom highlight recovery van LR gevoerd, wat naar mijn persoonlijke mening ook van geen meter klopt, en iets verkeerds met bestanden doet, maar het schijnt dat 99% van de mensheid hier ook geen problemen mee hebben.
Het is iets persoonlijks dat ik niet tevreden ben als een programma dingen met mijn bestanden doet waarbij ik mijn twijfels heb, zal wel te kritisch zijn, of een tikkie OCD hebben ;-)

Feit blijft dat ik niet geloof dat, ondanks wat ze zeggen, en zeggen dat ze nauw met Fuji samenwerken, wat ik ook in twijfel trek, Adobe het x-trans gedoe onder de knie heeft ... helaas :-B
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: CaptuteOne Pro 10

Bericht door Patrick »

Wat ik vooral belangrijk vind, is om een alternatief achter de hand te hebben als ik een kritische foto heb die er niet lekker uit komt. Ik prefereer een workflow met LR als kern echter dusdanig dat ik een iets mindere omzetting voor lief neem. Ik zie die rare effecten ook nog steeds af en toe verschijnen, maar dan meestal bij foto's van onderwerpen die ik niet zo vaak maak. Als ik veel landschappen zou schieten zou mijn keuze wellicht anders zijn.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: CaptuteOne Pro 10

Bericht door AVI-Foto »

Oh ik doe mijn voetbal fotootjes ook gewoon in LR en PS hoor, meestal schiet ik dan zelfs alleen JPG. Gemak dient de mens !

Alleen voor avond wedstrijden, waarbij ik op ISO's boven de 10.000 zit met de 100-400mm en dan zelfs nog onderbelicht, gebruik ik RAF, maar ook die gaan dan gewoon via LR conversie, aangezien het eindproduct 99.9% hooguit op een tel.schermpje bekeken of niet groter dan 1600 bekeken worden op een monitor. :D

Vind het persoonlijk alleen wel erg apart van Adobe in bijzonder (en Fuji die schijnbaar ook niet echt open is tav de X-Trans) dat we 5 jaar na de Pro1 nog steeds aan het mekkeren zijn over RAF demosaicing .... ~x(
(Neem daarbij het feit dat Fuji voor hun vlagschip, de GFX50s, ook gekozen hebben voor een Bayer array .... )

Nu ik eigenlijk alleen nog maar een beetje sport foto's maak, merk ik dat ik toch een beetje aan het twijfelen raak, en stiekem naar 2e hands prijzen van Nikon spul aan het kijken ben .... één van de redenen, naast focus, 3D tracking en objectieven, is hierbij voor een klein deel ook de X-trans hinkstappen en de nodige voorzichtigheid met bewerken die er door mij genomen moeten worden ... maar dat is een andere discussie :ympeace:
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: CaptuteOne Pro 10

Bericht door arnold_w »

Ik zie wel wat je bedoeld, ik heb net een RAF flink overdreven verscherpt en dan zie ik in de lucht een vreemd partoon ontstaan (niet dat ik normaliter de lucht verscherp, maar dat terzijde).
In C1 zie ik geen vreemde dingen gebeuren, dus in dat opzicht lijkt C1 er beter mee om te gaan.
Als ik al heel overdreven zou moeten verscherpen dan doe ik dat uiteraard lokaal en nooit op de lucht.
Als je overigens het masker op 75 zet ben je de vreemde patronen in de lucht weer kwijt, dat is ook hoe je de verscherpingstool in PS/LR zou moeten gebruiken.

Als je dat niet doet, dan ga je idd boven hoeveelheid 45 en straal op 1 al ongewenste zaken zien (op 200% zoom), dat is op 100% al niet meer zichtbaar.
Overigens is dit alles pas echt zichtbaar bij detail op 100%, iets dat voor de x-trans 2 destijds werd geadviseerd vanwege een ander de-mosaicing algoritme.
Ik vraag me af of dat met de nieuwe sensor en de ontwikkelingen bij Adobe nog steeds van toepassing is.
Wanneer ik namelijk de detail slider terug zet naar 0, dan kan ik zonder noemenswaardige verminking de hoeveelheid rustig naar 150 zetten.
Dat ging voorheen niet, toen zag je het water color effect meteen al en daarom werd geadviseerd de detail op 75-100 te zetten en de hoeveelheid verscherping op 25.
Ik kan me eigenlijk ook niet meer herinneren dat ik de detail slider met mijn toenmalige Canon CR2 bestanden gebruikte, deze stond ook altijd op nul.
Dus wellicht moeten de bestanden nu weer geheel anders worden aangepakt, ik ga me er nog eens in verdiepen.

Maar ik ben het er wel mee eens da je C1 verder kunt pushen zonder bijwerking, dus voor de kritische zaken is dat voor mij nog steeds een uitkomst.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: CaptuteOne Pro 10

Bericht door AVI-Foto »

Klopt dat we weer iets beter normaal kunnen verscherpen, ipv Detail >80 en Amount erg laag, had ik ook opgemerkt.

En ja, Amount kan je op 150 zetten nu, maar alleen met Detail op 0.
Zodra je de Detail alleen maar op 1 zet begint de boel al in elkaar te vallen, en daar gaat het mij dus om.
Het verscherpings edge detection logaritme heeft ergens nog steeds in hiaat bij Adobe.

Ik geef toe, gelukkig kunnen we nu een redelijk normale RAW verscherping krijgen bij normaal dagelijks gebruik met ACR.
Dus geen absurde verscherping, maar verscherping afhankelijk van output (scherm/print etc).
Iets wat in het begin van de x-trans met ACR niet eens kon.

Maar, zoals ik meermaals gezegd heb, gaat het mij erom dat er iets met de bestanden gedaan wordt tijdens de RAF de-mosaicing dat niet zou hoeven.

... je wilt toch ook liever een normaal biertje krijgen en geen aangelengd plastic bekertje geel spul :D

Komt bij dat het mij echt allemaal niet uitmaakt en ik me "druk maak" over iets wat ik zelf toch niet gebruik, en gaat me alleen over het feit dat het nog steeds niet goed geregeld is, en er beweerd word van wel ...

Voor kritische bestanden gebruik ik niet eens RAW verscherping, of wat dan ook voor bewerkingen van welk programma dan ook, maar doe alles in PS naar de leer van mijn "Photoshop Guru" Guy Gowan (ooit mee besmet tijdens een NCN-dag lang, lang geleden) O:-)

... Bij speciale momenten drink ik liever een dure Ierse whiskey dan een wel/niet aangelengd biertje :-bd
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: CaptuteOne Pro 10

Bericht door arnold_w »

... je wilt toch ook liever een normaal biertje krijgen en geen aangelengd plastic bekertje geel spul :D

Maar ik hoef ook geen biertje met teveel schuim, alleen om te kijken hoe hard het kan schuimen :-D
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: CaptuteOne Pro 10

Bericht door AVI-Foto »

:-j
True
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Plaats reactie

Terug naar “Beeldbewerking”