sRGB of Adobe RGB (Camera en Camera Raw!)

Alles over bewerken van foto's
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 369 times
Been thanked: 103 times

sRGB of Adobe RGB (Camera en Camera Raw!)

Bericht door MacFuji »

Willen jullie mij eens helpen met een stukje advies.

Bij mijn X-T1 schoot ik altijd in JPG (met sRGB kleurinstelling in de camera), soms lichte bewering in PS en plaatste er een frame met Exif info omheen en bewaarde het als JPG.
Helemaal prima was/ ben tevreden.


Echter ben de voordelen van RAf/RAW gaan inzien en heb het aangepast en doe nu bij de;

X-T2
Kleur profiel in de camera sRGB, schiet in RAF (14 bit gecomp.)/JPG, gebruik de JPG om te bekijken op mijn iMAC 5K en open de RAF in Camera Raw.
soms lichte bewering in PS en plaatste er een frame met Exif info in en bewaar het als JPG.

Maar wat is nu het beste.
1)Kleur profiel camera ADOBE RGB dan RAF openen in Camera Raw met Kleurprofiel 16bits ADOBE RGB en dan je ding doen in Camera Raw en PS
2)Kleur profiel camera ADOBE RGB dan RAF openen in Camera Raw met Kleurprofiel 16bits sRGB > Etc.

3)Kleur profiel camera sRGB dan RAF openen in Camera Raw met Kleurprofiel 16bits ADOBE RGB > Etc.
4)Kleur profiel camera sRGB dan RAF openen in Camera Raw met Kleurprofiel 16bits SRGB > Etc.

Ik deed het tot nu eigenlijk als in voorbeeld 3, maar dat rijmt niet helemaal volgens mij en zou ik beter voorbeeld 4 moeten gebruiken.

Vraag 1/ Dus hoe doen jullie het?
Vraag 2 / Wat zou je aanraden en waarom?
Vraag 3 / Of geheel wat anders en waarom?

Het is misschien iets veel gevraagd aan jullie, maar ik lees zoveel en ook zoveel meningen in het Engels dat ik er niet meer uit kom.
En los van dat misschien hebben anderen er ook wat aan. We worden er alleen maar beter van ...toch?
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: sRGB of Adobe RGB (Camera en Camera Raw!)

Bericht door Patrick »

Ik zou het niet lastiger proberen te maken dan het is. Zet de camera op sRGB voor de JPG bestanden; dan zijn ze makkelijk online en zo te gebruiken. Voor RAW maakt het niets uit; het is immers een RAW bestand. Licht kent geen kleurprofiel; dat hangt je camera eraan. En je RAW converter kijkt gewoon naar wat er op de sensor gevallen is. Ongeacht welk profiel je eraan hangt.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 369 times
Been thanked: 103 times

Re: sRGB of Adobe RGB (Camera en Camera Raw!)

Bericht door MacFuji »

Patrick dank je

Maar het gaat mij om de bewerking van de RAW via Camera RAW, de JPG's uit de camera gebruik maar voor 5% of zo.
En in Camera Raw kan je de keuze maken ( tientallen profielen) En op dat kleurprofiel openend die dan het RAW bestand.

En de meningen verschillen daarover nog al aardig.
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: sRGB of Adobe RGB (Camera en Camera Raw!)

Bericht door Illuminatus »

sRGB en adobe RGB zijn kleurruimtes. In RAW-bestanden worden geen kleurruimtes vastgelegd.
RAW bestanden kennen alleen waarden voor lichtintensiteiten die door de photodiodes van de sensor worden gemeten.
De instelling op de camera geldt alleen voor de processor die de gemeten waarden in de camera direct "ontwikkelt" naar een jpeg bestand.
In Lightroom en Photoshop doe je die ontwikkeling helemaal zelf.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Gebruikersavatar

Topic Starter
MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 369 times
Been thanked: 103 times

Re: sRGB of Adobe RGB (Camera en Camera Raw!)

Bericht door MacFuji »

Deze weg bedoel ik

" When you open an image in Camera Raw, the color space of the rendered image appears in a link at the bottom-center of the Camera Raw window. When you click this link, the Workflow Options dialog box opens, and this dialog box is where you change the color space of the image, as well as the color space of the Photoshop document that displays when you click the Open button in Camera Raw.
If you select Save Image instead of opening the image into Photoshop, the Save Options dialog box allows you to change the color space rendered in the output image.
Camera Raw ignores the EXIF color space that is assigned in the camera."

En daar kies je dus b.v. ADOBE RGB of sRGB. En vervolgens doe je de instellingen die je wilt in Camera Raw. En dan open je het bestand in PS.

Misschien maak ik het ook niets uit, maar zou het graag weten. En welke keuze dan het beste zou zijn.
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

Topic Starter
MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 369 times
Been thanked: 103 times

Re: sRGB of Adobe RGB (Camera en Camera Raw!)

Bericht door MacFuji »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: sRGB of Adobe RGB (Camera en Camera Raw!)

Bericht door Illuminatus »

Daar kun je de kleurruimte kiezen waarin je wilt werken, afhankelijk van het doel voor de foto.
Zo kun je ook kiezen voor ProPhoto RGB en dat is een kleurruimte die je niet eens kunt instellen op de camera.
Je kunt met die lijst die je laat zien allerlei profielen kiezen om mee te werken.
Je hebt diverse kleurruimtes, profielen voor printers, voor monitors, voor papiersoorten, etc.
Dat staat allemaal helemaal los van waar je voor kiest bij de camera-instellingen. Dat is uitsluitend voor de Jpegs die direct uit de camera komen.
In RAW moet je werkelijk alles zelf doen, al kun je wel gebruik maken van voorinstellingen voor het ontwikkelen. Ook die zijn er in grote hoeveelheden op internet te vinden.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Gebruikersavatar

Topic Starter
MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 369 times
Been thanked: 103 times

Re: sRGB of Adobe RGB (Camera en Camera Raw!)

Bericht door MacFuji »

Illuminatus als eerste bedankt voor je info en tijd. Heel fijn.

Het verhaal in de camera dat volg ik helemaal en is duidelijk.
Maar over de bewerking in CR en in PS gedeeltelijk. Ik ben er nog niet helemaal uit.
Ik probeer uiteindelijk zoals iedereen de beste JPG te krijgen die "multi" inzetbaar is (print/scherm etc.)
Dus ik ga maar eens wat proberen tussen AdobeRGB en sRGB en het de diverse manieren te openen en opslaan.
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: sRGB of Adobe RGB (Camera en Camera Raw!)

Bericht door Illuminatus »

Dit alles gaat over kleurmanagement en dat is een lastige materie die grondige studie behoeft. Wil je er echt alles van weten, dan kan ik je het boek “Colormanagement, voorspelbare kleuren” van Johan Kerver aanbevelen.
Voor een eerste indruk zou je eens hier naar kunnen kijken:
http://www.digifotopro.nl/content/kleur ... r-controle

Je kunt in Photoshop Camera Raw het beste (be)werken in Adobe RGB. Als het resultaat naar je zin is en je moet de foto gebruiken voor het web of voor printen, dan kun je het profiel omzetten naar sRGB en vervolgens opslaan.
In PS onder “Bewerken” > “Omzetten in profiel …”
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Gebruikersavatar

Topic Starter
MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 369 times
Been thanked: 103 times

Re: sRGB of Adobe RGB (Camera en Camera Raw!)

Bericht door MacFuji »

Illuminatus

Dank je, gelezen en duidelijk.
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Plaats reactie

Terug naar “Beeldbewerking”