erg traag laden RAF bestanden

Alles over bewerken van foto's
Gebruikersavatar

Topic Starter
frankfuji
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 10:47
Been thanked: 2 times
Gender:

erg traag laden RAF bestanden

Bericht door frankfuji »

goedemorgen,
sinds ik een 27 inch monitor (2560x1440) gebruik i.p.v. een 23 inch (1920x1080) valt het me op dat het laden van raw (RAF) bestanden in photoshop elements 13 erg langzaam gaat. wanneer ik in de organisor een foto aanklik duurt het gemiddeld 15 seconden voordat de foto scherp op het scherm staat, soms wel 20 seconden.
op mijn oude monitor zat er ook wel enig vertraging tussen maar dat was nog acceptabel, enkele seconden.
het zal wel te maken hebben met de hogere resolutie van het nieuwe scherm, maar ik vroeg me af of dergelijke laadtijden normaal zijn. ik heb inmiddels mijn Fuji bestanden op een SSD schijf geplaatst, maar dit maakt weinig uit. Ook heb ik in PS elements 13 al wat aangepast onder voorkeuren>prestaties zonder resultaat.
de RAF bestanden zijn ongeveer 30mb. de NEF /raw bestanden die uit mijn d610 komen zijn enkele mb's kleiner. Deze staan in view nx en capture nx2 binnen een seconde scherp op het scherm.

mijn pc heeft 16mb ram, een i7 4790 processor, een radeon hd 5770 grafische kaart met 1gb geheugen, een SSD opstart schijf voor windows 8.1 en mijn programma's. mijn Fuji bestanden staan op een aparte SSD schijf, mijn nikon bestanden op een 1 TB HDD.

vraag is dus of dit soort laadtijden normaal zijn, of dat mijn PC te kort schiet, hoewel deze met de nikon raw's geen enkel probleem heeft.

m vr groet

Frank.
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: erg traag laden RAF bestanden

Bericht door AVI-Foto »

Ik gok erop dat het je grafische kaart is.
Denk dat die aan zijn maximale resolutie zit met je nieuwe monitor en dat er daarom weinig ruimte meer is voor de berekening van welk RAW bestand dan ook.
Maar het is een gok ;-)
Ben niet meer zo op de hoogte van componenten sinds ik al 6 jaar niks meer aan mijn PC heb te hoeven veranderen 8-)

En oh ja, welkom Frank
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

Topic Starter
frankfuji
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 10:47
Been thanked: 2 times
Gender:

Re: erg traag laden RAF bestanden

Bericht door frankfuji »

ik heb voor de lol de GPU geprobeerd die in de processor is ingebouwd,je zou verwachten dat die wat minder krachtig zou zijn dan de radeon hd 5770 ( hoewel die grafische chip alweer flink verouderd is). er was geen verschil te merken in laadtijd.

mijn huidige grafische kaart heeft met 2560x1440 `zijn maximale resolutie bereikt. ik begrijp uit de reactie van AVI-foto (waarvoor dank!) dat de grafische kaart dus van invloed is op de snelheid waarmee de RAW bestanden gerenderd worden? wat ik mij nog afvraag is hoe het kan dat de Nikon raw bestanden in een fractie van een seconde op het scherm staan, hierbij komt dezelfde (enigszins verouderde ) grafische kaart in actie.

wat ik inmiddels ook heb gemerkt is dat de foto's aanmerkelijk sneller geladen worden als ik eerst in de organiser een foto aanklik/selecteer en vervolgens in de balk onderin het editor icoontje aanklik.
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: erg traag laden RAF bestanden

Bericht door remoss »

Er zijn meer programma's die last hebben van traag ladende RAF's Affinity is er ook zo eentje, tenenkrommend is dat. In Photoshop laden de RAF's hier redelijk rap, een seconde of 5. Een NEF in een seconde of 2 á 3. Als ik "GPU gebruiken" uitschakel duurt het laden iets langer maar niet veel meer dan een seconde of 6.
Mijn PC is al wat ouder: een I7 3770K, 16GB RAM met nVidia GTX950 met 2GB RAM. Er zit ook een Crucial M4 256GB SSD in maar de data (dus ook de RAF's)staat op een WD RED schijf. Resolutie van mijn scherm is ook 2560x1440 px. Het grootste verschil met jouw PC is inderdaad de grafische kaart.
Wellicht dat de grote broer Photoshop ook nog iets meer is geoptimaliseerd dan Elements, maar dat is even een gok.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: erg traag laden RAF bestanden

Bericht door AVI-Foto »

Koop nu niet gelijk een andere grafische kaart hey !!
Zoals gezegd weet ik het niet helemaal zeker, zou eerst maar even verder gaan Googlen! ;-)

Oh ja, heb je wel de laatste drivers voor je GK (grafische kaart) ??
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

Topic Starter
frankfuji
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 10:47
Been thanked: 2 times
Gender:

Re: erg traag laden RAF bestanden

Bericht door frankfuji »

nee hoor, was niet van plan meteen wat anders aan te schaffen. laatste drivers zijn geïnstalleerd. blijf gewoon verder zoeken .

wat me nog het meest "dwarszit" is het enorme verschil tussen het laden van Nikon/nef bestanden en RAF bestanden.dat kan ik niet verklaren omdat voor beide soort bestanden dezelfde hardware wordt gebruikt.

bedankt voor het meedenken trouwens! avi en remoss
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 369 times
Been thanked: 103 times

Re: erg traag laden RAF bestanden

Bericht door MacFuji »

Ik heb geen Windows PC maar een iMac.

Maar als ik dit zo lees en ook wat zoek op internet, komt in mijn optiek PS Elements 13 als zwakste schakel naar boven.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Adobe_Photoshop_Elements


Ik denk jouw versie niet alles benut en er is natuurlijk in de laatste jaren veel veranderd met gebruik van processor en de processor op de grafische kaart.
Dus daarom denk ik dat je ergernis bij PS elements ligt.
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: erg traag laden RAF bestanden

Bericht door AVI-Foto »

Kan ook.
Simpel te controleren, download FastStone Image Viewer, die laat zowel NEF als RAF etc zien, kijk of je hierin ook een groot verschil ziet.
FSIV is een redelijk snelle viewer dus wie weet kom je zo achter of Elements de boosdoener is ;-)

Zie nu ook dat je maar liefst 3 versies Elements achter loopt ... was de E-2 al op de markt ten tijde van Elements 13?
Enne RAF's zijn nu niet echt Adobe's USP .. :? :-P
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

Topic Starter
frankfuji
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 10:47
Been thanked: 2 times
Gender:

Re: erg traag laden RAF bestanden

Bericht door frankfuji »

ik heb hiervoor elements 12 gebruikt, volgens mij toen ik de x100 nog had. versie 13 heb ik ook al weer een tijdje.geen idee eigenlijk hoe lang al. het traag laden begon pas irritant te worden toen ik een paar weken geleden overstapte naar een 27" monitor.
de bestanden van de x100 waren ook wat kleiner, dus dat was niet echt een probleem.

ik zal FSIV eens proberen binnenkort, ben benieuwd.dank zover !

vr groet
frank
Gebruikersavatar

Topic Starter
frankfuji
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 10:47
Been thanked: 2 times
Gender:

Re: erg traag laden RAF bestanden

Bericht door frankfuji »

zojuist FSVI uitgeprobeerd. zowel NEF als RAF bestanden staan in een fractie van een seconde volledig gerenderd op het scherm. echt super snel. voorzichtige conclusie PSE 13 is dus de oorzaak van het trage laden. wat is wijsheid? een meer recente versie (2018) van PSE of een ander programma voor mijn Fuji bestanden. ik ga me eens oriënteren. het liefst iets waarbij je niet aan een abonnement vastzit.

iedereen bedankt zover.

vr groet
frank
Plaats reactie

Terug naar “Beeldbewerking”