Luminar (met DAM)

Alles over bewerken van foto's
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 22 times
Gender:
Contacteer:

Luminar (met DAM)

Bericht door MauvdL »

Ik heb hier nog weinig draadjes gezien m.b.t. Luminar.
Er wordt verwacht dat Luminar binnenkort uitgebreid wordt met een Library module (DAM), zodat ze straks hopen LR-gebruikers over te halen. Zou zomaar kunnen.
Klinkt allemaal aantrekkelijk, dus ben ik flink aan het testen geweest met Luminar. En hoewel ik het nog niet allemaal in de vingers heb, merk ik dat het werken met Filters best aardig en vooral gebruiksvriendelijk is.
Voor snel ontwikkelen is het zeker een optie: gebruik alleen al de AI Boost-filter en je hebt (met minmale consessies) een aardig eindproduct. Maar normaliter is het Camera RAW filter je startpunt. En dat ziet er vertrouwd uit. Precies zoals Adobe dat aanbiedt.

De mogelijkheid om Workspaces te gebruiken en eventueel zelf te creëren is slim bedacht, net als de mogelijkheid om eigen presets te fabrieken, zodat je elke foto in een (gelijkmatige geschoten) serie in één handeling zou kunnen afmaken.

Ik was vooral nieuwsgierig of het wat moois doet met de lensprofielen, maar dat valt wat tegen. Sterker nog: ik zie wat purple-randjes bij contrasterende objecten op de foto en die zijn wat lastig te verwijderen. Lastig = het lukt niet helemaal...

In de tests heb ik ook gebruik gemaakt van door Iridient gefabriekte DNG-files. Dat lijkt beter te gaan, ware het niet dat ook hier purple fringing gewoon mee komt. Ik zal nog eens proberen wat oudere Nikon-NEF's mee te nemen in de tests.

Voor het overige is het zeer leuk speelgoed. Ik ben er nog niet helemaal uit en kijk ondertussen naar wat educatieve Video Tutorials op de website. Leerzaam.

Maar ik ben vooral benieuwd wie hier ook mee aan de slag is gegaan. En wat de ervaringen zijn.
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Plaats reactie

Terug naar “Beeldbewerking”