Victory Day

Concerten, meetings, tentoonstellingen (geen musea)
Gebruikersavatar

Topic Starter
Luc
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 10:19
Voornaam: Luc
Locatie: Noord-Holland
Gender:

Re: Victory Day

Bericht door Luc »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Dank je Jan en Rene, ik ga dit bij de volgende bewerkingen uitproberen. Ik was al aan het zoeken waar ik dit kon wijzigen. Is het dan verstandig om de monitor niet te licht te zetten zodat de foto's op een andere monitor/tablet weer te donker overkomen? Of heeft dit met kalibreren van de monitor te maken?

Groet,


Luc
Gebruikersavatar

jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Victory Day

Bericht door jhh »

Ik weet niet of het perse moet, maar ik werk al lang op een Datacolor systeem en heb dit na jaren maar eens vernieuwd met een X-rite kleurbeheer systeem. Het geeft in ieder geval meer zekerheid.
Maar dan zijn er ook weer die vinden dat alleen het beste goed genoeg is en dat je ook een goede monitor moet kopen.
Eiso is daar een bekend merk in, maar dat is ook wel 'kostbaar'. Ze hebben daar ook monitoren waarin het kleurbeheer is geintegreerd in de monitor.
Zelf werk ik op een Wacom Cintiq 27'' scherm, waarmee het prettig is fotobewerkingen uit te voeren. Die noemde de expert van CameraNu ook geen 'referentiemonitor', maar voor mij telde die manier van werken op zich zwaarder.
De expert vatte het samen als; 'het is maar net welke eisen je stelt'.
Maar als beginner is dit zeker een van de lastigste dingen om te bepalen wat je nodig hebt.
De meningen zijn divers en dat zal wel blijken als hier op gereageerd wordt!
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Victory Day

Bericht door remoss »

Doet zo'n calibratietool ook nog iets met de helderheid/contrast instellingen van het scherm of is het puur de kleur? Indien het laatste is de vraag van Luc over licht/donker instellen van een scherm wel van belang.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Victory Day

Bericht door Patrick »

Voor de helderheid zou je dit soort plaatjes kunnen bekijken. Je moet alle strookjes anders zien. Als ze in elkaar overlopen zit je in ieder geval fout.

https://www.google.nl/search?q=monitor+ ... kClDMp_u7M:
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Victory Day

Bericht door jhh »

Ja Patrick, dit is een mooi hulpmiddel. Kleurzuiverheid handmatig instellen is weer een ander verhaal. Er zijn ook testbeelden van o.a. Fuji die je kan proberen handmatig zo goed mogelijk te krijgen, maar dat valt niet mee.
Ik heb vroeger (op amateurbasis) kleurprinten afgedrukt. Dat was hard zwoegen en dan was het 's-avonds laat geworden. De volgende dag ging je er dan voor zitten in de hoop er dan van te kunnen genieten, maar dat liep vaak anders. Dan zag je vaak pas dat er nog ergens een kleursweempje in zat. Want ook het licht waarin je de foto's beoordeeld en bekijkt, moet gelijk zijn. Bovendien kun je gemakkelijk iets over het hoofd zien.
Niets kan zo bedrieglijk zijn als kleur.
Voorbeeld:
Houdt maar eens iets in een felle kleur op een wit papier en staar er even lang naar! Blijf kijken en trek plots het voorwerp weg en dan zie je kort een nabeeld van het voorwerp in de contrastkleur van dat voorwerp. Dat wil dus zeggen dat in kleurbeleving dingen kunnen meespelen die je niet helemaal in de hand hebt. Ook het licht in je studio is mede bepalend. Een Calibratietool is niet alleen voor kleur, maar helpt ook bij zwart wit, meet het veranderende licht in de 'studio'. Niet alleen de hoeveelheid licht, maar ook de kleur ervan en stelt de helderheid en kleurtemperatuur van het scherm automatisch bij. Ik had bijvoorbeeld 10 TL buizen van een speciale kleuruitvoering voor drukkerijen, waarbij de Calibratietool liet weten dat het te licht was en pas tevreden was, tot ik het tussen 2 en 4 TL's had teruggebracht.
Plaats reactie

Terug naar “Evenementen”