Ik snap NIETSvan Q-menu en profiles C1-C7


Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Ik snap NIETSvan Q-menu en profiles C1-C7

Bericht door wblink »

Dag,


Dezelfde ervaring had ik met de XE-2.
Het is geen noodzakeleijk iets, maar zou best makkelijk kunnen zijn (bv statief: OIS uit enz).

Ik heb geen idee hoe ik iets en het Q-menu moet wijzigen: links/rechts, onder, boven, enter: geen resultaat. Lastig.
Toevoeging: ik ben erachter dat ik in het Q-menu de instellingen met het wieletje achterop kan instellen. Het is alleen stikvervelend als de (mi tijdelijkeijke) instelling blijft bestaan, er zou een reset moeten zijn.

Waar ik meer moeite mee heb is het gebruik vn C1-C7 (namen helaas niet aanpasbaar).
Wat ik wil is allereerst mijn huidige instellingen vastleggen en daarna aan de C1 enz gaan werken. Hoe krijg is na prutsen mijn oorspronkelijke instellingen weer terug?
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Ik snap NIETSvan Q-menu en profiles C1-C7

Bericht door remoss »

Je zou je huidige (standaard?) instellingen onder C1 kunnen opslaan. Dan dingen anders gaan instellen en onder de andere C's opslaan. Dan is het makkeljk om oorspronkelijke instellingen weer via C1 terug te zetten.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Ik snap NIETSvan Q-menu en profiles C1-C7

Bericht door wblink »

HuhuHuH,

Hoe doe ik dat dat Renée?
Ik snap er werkelijk niks van.
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Ik snap NIETSvan Q-menu en profiles C1-C7

Bericht door remoss »

Als eerste, maar dat weet je wellicht, die C staat voor CUSTOM, in Nederlands is dat dus AANGEPAST.
Ga naar Opname menu (rood) 3 en daar naar het 5e item BEW/BEW INST.OP M. Ga daar naar AANGEPAST 1 (ofwel C1). Je ziet dat daar alles standaard staat ingesteld zoals DYNAMISCH BEREIK 100, FILMSTIMULATIE STD enz. Dit was ter controle dat dat standaard is.
Ga een stap terug en ga naar AANGEPAST 2 (ofwel C2). Stel daar alles in wat je wilt bijvoorbeeld FILMSIMULATIE op ZWART/WIT. Als je een van de instellingen in AANGEPAST 2 hebt verandert (zoals nu de FILMSIMULATIE) en je gaat via de BACK knop uit de instellingen vandaan wordt je de vraag gesteld OP MAAT 2 GOED INGESTELD? Klik om di te bevestigen op OK.
Nu kun je via Opname menu 3 KIES INSTELLINGEN OP MAAT heel simpel AANGEPAST 2 kiezen met alle instellingen die je daar hebt gemaakt.
Als je terug wilt naar standaard instellingen kies je AANGEPAST 1 en je hebt de standaard instellingen weer terug.

Wat ook kan is in het gewone menu alles standaard laten staan, dat zijn de BASE instellingen. Dan heb je 7 CUSTOM banken met aanpassingsmogelijheden tot je beschikking. Alleen als je per ongeluk/vergeten ook in de BASE dingen hebt verandert en alle CUSTOM banken hebt gebruikt, dan heb je geen basis instellingen meer. Daarom is het wellicht handig om in CUSTOM 1 (AANGEPAST 1) de standaardinstellingen (onaangepast) te zetten, die verander je minder snel per ongeluk en heb je dan altijd voor handen.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Ik snap NIETSvan Q-menu en profiles C1-C7

Bericht door wblink »

Ik heb alle wijzigingen in het "gewone menu" gedaan. Is er geen optie op die naar C2 te schrijven?
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Ik snap NIETSvan Q-menu en profiles C1-C7

Bericht door remoss »

Naar mijn beste weten niet, wellicht dat iemand anders iets weet wat wij niet weten?
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 369 times
Been thanked: 103 times

Re: Ik snap NIETSvan Q-menu en profiles C1-C7

Bericht door MacFuji »

Even zoals ik het zie, maar dan wel in het Engelse menu.
(daarvan heb ik ook een Excel tooltje gemaakt!)

Je zet in het EDIT Q-Menu je settings voor 16 instellingen dus 4 x 4.
In elk veld kan je zelf bepalen welke setting je wilt gebruiken!

Je kunt kiezen uit:
NONE
SELECT CUSTUM SETTING
DYNAMIC RANGE
WHITE BALANCE
NOISE REDUCTION
IMAGE SIZE
IMAGE QUALITY
FILM SIMULATION
HIGHLIGHT TONE
SHADOW TONE
COLOR
SHARPNESS
SELF-TIMER
MACRO
FACE DETECTION
AF MODE
FLASH MODE
FLASH COMPENSATION
MF ASSIST
MOVIE MODE
MIC LEVEL ADJUSTMENT
SILENT MODE
EV/LCD BRIGHTNESS
EVF/LCD COLOR
ADVANCED FILTER
SHUTTER TYPE

Dus van hierboven kies je er 16 daarin ben je geheel vrij, dat mogen ook dubbele zijn. Maar ook niets (dus NONE)
Deze komen dan in je BASE C0 te staan. Wil je ook in C1 t/m C7 ook kunnen gebruiken dan moet 1 van de 16 velden
in iedergeval SELECT CUSTUM SETTING STAAN, doe je dat niet dan kan je alleen BASE C0 gebruiken !!.

Dus wat je in de Edit Q-Menu hebt bepaald gaat door in alle andere van C0 t/m C7

Voorbeeld:
Je kiest in het EDIT menu voor in het eerste veld links boven in voor: SHUTTER TYPE
dan kan je in C0 T/M C7 de instellingen vastzetten voor die instelling;
Dus je kan weer kiezen uit:
MS MECHANICAL SHUTTER
ES ELECTRONIC SHUTTER
MS MECHANICAL + ES ELECTRONIC.


Kom ik een beetje duidelijk over?
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Ik snap NIETSvan Q-menu en profiles C1-C7

Bericht door wblink »

Dankjewel.

Weet ik niet ....

Ik begrijp van je:
Stel de zaken in in Q-menu en zet die in Cx.

Zoals ik het nu zie: Q-menu is bedoeld voor een snelle aanpassing zonder dat je jezelf door de diverse menu's hoeft te worstelen. WEL is het zo dat die instellingen in het basis-menu (wat jij blijkbaar C0 noemt) blijven staan.

Mi heb je dus inderdaad een (C1) nodig voor je basis-instellingen, om op elk moment terug te kunnen keren naar bekend gebied. GEEN RESET!!!

Blijft de vraag hoe ik mijn basis (C0?) kan kopiëren naar C1.
Als dat niet kan zit er niets anders voor me op dan alles in C1 opnieuw in te geven.
Jammer dat die copy-functie niet lijkt te bestaan. Ik zou voor 7 verschillende situaties veel van dezelfde basis (MIJN basis) instellingen willen behouden en een aantal aanpassen.
Helemaal mooi zou zijn als je C1-7 kunt vervangen door veelzeggender namen.

HELEMAAL mooi zou zijn als je de diverse instellingsbanken (sorry, oud-nikon) op geheugenkaart kunt schrijven en naar believen weer oproepen.
Nou moe.
Willem.

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Ik snap NIETSvan Q-menu en profiles C1-C7

Bericht door wblink »

't Gaat dagen.

Ik meende eerst dat Q-menu en C1-C7 verschillende dingen waren, maar dat is dus niet zo. De menu-ingang is anders, maar in feite gelijk aan de knop Q.
Ik meende eerst ook dat je in C1-C7 veel meer kan voor-instellen: dat is dus niet zo het blijft bij 15 (16, want 1 (std de eerste) heb je nodig omvanuit Q-menu naar de andere banken te kunnen gaan. Die ZOU je wel kunnen bezetten met een keuze, maar dan heb je niks meer aan de Q-knop.

Kortom:
Er is een lijst met 16 velden die ik met verschillende instellingen in 8 verschillende geheugenbanken kan opslaan. De instellingen DIE ik wil opslaan kan ik zelf kiezen uiten een lijst van 26 mogelijke opties, maar dus NIET (en da's belangrijk vind ik) uit ALLE beschikbare instellingen en bovendien (OOK belangrijk) is de keuze voor een veld geldig voor ALLE geheugenbanken, dus alle banken hebben dezelde keuzevelden.
Om het werken ermee makkelijk te houden (Q-menu ipv graven in de menu's) kun je (is std al zo ingesteld) veld 1 als bankkeuze moeten aanmerken.
Je kunt de bank(en) ook benaderen via de Q-knop via via het menu SHOOTING MENU 3 regel 4 en 5.

Ik kan me het excel sheetje nu wel voorstellen.

Ik ga proberen gebruik te maken van die "banken", maar vind het (nog?) niet ideaal.
Fuji zou het mogelijk moeten maken ALLE instellingen in een bestand op kaart met een naam naar keuze weg te schrijven, die dan later zonder meer opropebaar en in het camerageheugen geplaatst kan worden. Mijn HPCV41C was indertijd verder dan Fuji nu is. (Opm de HP42S simulatie (duur!) op IOs is errug leuk! Eindelijk weer kunnen berekennen wanneer de lente begint (verrek, die IS al begonnen).

Kun je mij je excel-sheet sturen aub? Mogelijk kan ik er nog meer aan werken, het onderwerp interesseert me.
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Ik snap NIETSvan Q-menu en profiles C1-C7

Bericht door remoss »

Hoi Willem, in deze draad is de excel spreadsheet te downloaden: http://fujix.nl/viewtopic.php?f=6&t=417&p=3628
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Plaats reactie

Terug naar “X-T1”