35mm f1.2 Voigtlander of Samyang

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Luna
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 27 jul 2016, 21:27
Voornaam: Luna
Locatie: De Aarde. Meestal.

35mm f1.2 Voigtlander of Samyang

Bericht door Luna »

De keuze maken tussen de Samyang met Fuji mount of de Voigtlander met Leica M mount en adapter ...

De kwaliteit van de Samyang objectieven is gekend als zeer goed en de Nokton schijnt een pareltje te zijn dus daar ligt mijn probleem niet.

Zijn er redenen om niet voor een full frame lens of het gebruik van een adapeter te kiezen?

Ook Het vergrotingsaspect met adapters of full frame lenzen waar ik over lees brengt me wat in de war.
Voor beide lenzen geldt toch gewoon x1.52? Of is er nog een extra crop door het gebruik van een adapter?
Ik snap gewoon niet waarover ment het heeft als men het over die vergrotingsfactor heeft bij het gebruik avan adapters, sowieso is er bij X mount lenzen ook een vergrotingsfactor dus wat is er dan nog extra van verschil?

Er zijn een paar lenzen die een adapter nodig hebben waarin ik geinteresseerd ben zoals de Nokton, Jupiter 3 en Chronomat dus moest iemand me wat wijzer kunnen maken omtrent de voor- en nadelen van het werken met adapters ...
Fuji & Fujinon & Samyang & Wotancraft & Hold Fast Gear & Nissin & Sirui & GorillaPod
X-PRO2 & X-T2
Gebruikersavatar

jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: 35mm f1.2 Voigtlander of Samyang

Bericht door jhh »

Een cropfactor is eenmalig, daar voegt een adapter niets aan toe. Die compenseert alleen het verschil in lens / sensor afstand.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van verschillende vreemdmerk lenzen met aanpassings-adapters.
Dan zou ik iets liever gaan voor een Samyang met Fuji mount. Dat geeft iets minder gedoe in mijn beleving.
Je moet er wel aan denken, dat een FF lens in lichtsterke hetzelfde beeldeffect heeft op aps-c als je het diafragma met dezelfde cropfactor vermenigvuldigd.
Die grote lensopening is dus in beeldeffect altijd minder.
Die 1.2 x 1.5 wordt dan effectief F1.8 als het FF zou zijn!
Gebruikersavatar

Topic Starter
Luna
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 27 jul 2016, 21:27
Voornaam: Luna
Locatie: De Aarde. Meestal.

Re: 35mm f1.2 Voigtlander of Samyang

Bericht door Luna »

Klopt van dat diafragma Jan, maar dat is toch zo op allebei deze lenzen?
Inderdaad minder gedoe met de Samyang en ook een pak goedkoper maar laat het mij zo stellen:
ik ben eigenlijk belust op de Voigtlander want dat schijnt een prachtlens te zijn en ben dus aan het zoeken naar een technische reden om hem niet te kopen. ;)
Dus laat ik de prijs en het ongemak van adapters even buiten beschouwing.
Trouwens, qua adapters past de Fuji al niet dus zou ik voor een goeie Metabones (adapter want speed booster bestaat niet voor M naar Fuji) of Rayqual adapter gaan. Ik kan de adapter nog altijd gebruiken met andere lenzen ook.
Hoe goed de Samyang is weten we nog niet want die is pas uit.
Fuji & Fujinon & Samyang & Wotancraft & Hold Fast Gear & Nissin & Sirui & GorillaPod
X-PRO2 & X-T2
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”