Keuzestress bij nieuwe lens

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Ottr
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 23:06
Voornaam: Koen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Gender:

Keuzestress bij nieuwe lens

Bericht door Ottr »

Eind 2017 ben ik overgestapt van Canon naar Fuji. Natuurlijk nog geen moment spijt van gehad!
Momenteel heb ik een X-E3 met een 18-55mm f/2.8-4.0. Deze wil ik graag uitbreiden met een nieuwe lens maar ik weet niet zo goed wat een slimme keuze zal zijn.
Ik wil een beetje voorkomen dat ik een lens ga kopen die ik zelden ga gebruiken.

Daarom ben ik benieuwd wat jullie zouden doen in mijn situatie.
Ik vind het leuk om landschappen, gebrouwen/steden te fotograferen.
Wat ik ook graag wil vermelden is dat ik komende zomer in Schotland op vakantie ga en ik daar natuurlijk niet te kort wil komen met mijn 18-55 die ik momenteel heb.
Ik twijfel daarom of ik voor een groothoek, prime of telelens moet gaan. En dan nog de vraag welke?
Mijn budget wil ik het liefst onder de €800 houden.

Ik ben benieuwd naar jullie tips/ervaringen hiermee.
Gebruikersavatar

mqaa
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:47
Locatie: Tilburg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times
Contacteer:

Re: Keuzestress bij nieuwe lens

Bericht door mqaa »

Voor landschappen, gebouwen en steden zou ik dan denken aan de 10-24 f4 en voor de vogeltjes en zo de 55-200 f3.5-4.8. Maar welke van de twee je moet kiezen kun jij natuurlijk alleen zelf bepalen. Wat denk je het meeste te gebruiken. Kan alleen zeggen dat ik voor den 10-24 zou gaan omdat die beter inzetbaar is voor waar ik foto's van maak.
Marc
Gebruikersavatar

PeterD
fXf sponsor
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 122 times

Re: Keuzestress bij nieuwe lens

Bericht door PeterD »

Ik vind dat geen moeilijke keus. 55-200 en je kunt kunt alle kanten uit.Die heb ikzelf nl ook.Mijn gedachte destijds was om later nog wel eens zo,n prime of groothoek lens te kopen.Ik heb ze nog steeds niet.Ben tevreden ermee.Mooi draagbare kwalitatief goede set.

fujigerard
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 07 jan 2018, 10:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Keuzestress bij nieuwe lens

Bericht door fujigerard »

mqaa schreef: di 16 apr 2019, 13:03 Voor landschappen, gebouwen en steden zou ik dan denken aan de 10-24 f4 [...]
XF10-24mmF4 R (15-35mm equiv.) ^:)^
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Keuzestress bij nieuwe lens

Bericht door André »

Groothoek heb je al in je 18-55mm. Op 18mm kun je prima een landscpae of cityscape mee maken. Wil je incidenteel meer groothoek kun je toch 2 of meer opnamen maken op 18mm in portretstand en die stitchen in Lightroom. Ga het maar eens doen en kijk of je dan nog meer groothoek nodig hebt. Zo neen heb je daar al genoeg aan. Een portret kun je ook prima schieten met 55 mm. Fujifilm maakt er speciaal eentje met 56mm f1.2 voor. Dan lijkt mij de 55mm van de 18-55 ook wel genoeg. Probeer het maar eens en kijk ook daar of je te kort komt. Ik denk dat je daar al niets te kort komt. De 10-24 is zeker een mooi stukje glas maar ook een zwaar en groter stukje glas. Als je de 55-200 bij de 18-55 koopt heb je het belangrijkste bereik al wel binnen met 2 objectieven en een minimale investering. Dan heb je al een mooi vakantie setje waar je niets te kort aan komt. Zelf gebruik ik enkel primes.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
Ottr
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 23:06
Voornaam: Koen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Gender:

Re: Keuzestress bij nieuwe lens

Bericht door Ottr »

Wat André zegt is dus wat ik zelf ook al deels in mijn hoofd had maar wilde toch ook even van andere een mening horen die er misschien wat meer ervaring mee hebben.
Denk namelijk ook dat ik door een 55-200 mijn behoeftes beter ga invullen dan met een 10-24. Natuurlijk is die 10-24 een prachtige lens maar ik denk niet de juiste op dit moment. Misschien dat deze later nog bij de verzameling komt ;)

Alleen jammer dat de cashback actie net is afgelopen. Nog even hopen dat er binnenkort nog een gaat komen?!

In ieder geval bedankt voor jullie reacties! :duimop:
Gebruikersavatar

GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: Keuzestress bij nieuwe lens

Bericht door GeorgeF »

Soms kan je gebruikt voordelig op de kop tikken.
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Gebruikersavatar

FotoSuma
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 07:18
Voornaam: Bjorn
Locatie: Herten - Limburg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Gender:
Contacteer:

Re: Keuzestress bij nieuwe lens

Bericht door FotoSuma »

Cashback sinds vandaag bij Fuji!


. .
Fuji X-T4 | 16-55 2.8 | 50-140 2.8 | 35mm 1.4 | 10-24 4.0 | 18-135 3.5-5.6 | Nissin i60a |
Gebruikersavatar

mqaa
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:47
Locatie: Tilburg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times
Contacteer:

Re: Keuzestress bij nieuwe lens

Bericht door mqaa »

Marc
Gebruikersavatar

Topic Starter
Ottr
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 23:06
Voornaam: Koen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Gender:

Re: Keuzestress bij nieuwe lens

Bericht door Ottr »

Super! Maakt de keuze net iets makkelijker ;)
Bedankt!
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”