Vintage objectieven repair.

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
rmviewpoint
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 21:59
Voornaam: Roger
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Vintage objectieven repair.

Bericht door rmviewpoint »

Zijn er ook mensen die zich bezigen met het repareren van vintage objectieven? Het zou tof zijn om ervaringen uit te wisselen.
Ik heb onlangs via Ebay een GMC F Porst WW-Macro 1:2.8 28mm X-M gekocht..Volgens de verkoper omschrijving zou ze feilloos werken en geen glas beschadiging of schimmel.
Bij ontvangst merkte ik dat de focus op bepaalde punten stroef liep...bij nader inspectie merkte ik dat de ring met de afstandsschaal een deukje had..die tegen de focusring schuurde..

Ik had al enig repair materiaal aangeschaft en ook een duur potje vet voor de helicoil (focus mechanisme).
Mijn micro schroevendraaiers boven gehaald en de lamp laten schijnen op het geheel.
Om bij de ring te raken, dien je het hele objectief uit elkaar te halen.. En dat focus mechanisme zat in elkaar met een ring, rechtse schroefdraad die je op de lenshouder schroeft en linkse schroefdraad intern, waar het lens gedeelte in zit..een aardige klus op deze 2 op elkaar afgestemd te krijgen..Om het nog wat te bemoeilijken, zaten er 2 platte staafjes aan de weerzijde van het lensgedeeltje zodat je niet met beiden tegelijk kon schroeven..en om het nog wat spannender te maken, diende er ook nog een plat plaatje in de diafragmaring te passen..
Na het voorzichtig weghalen van het deukje de andere objectief delen weer gemonteerd, nog wat zitten klooien met het diafragma mechanisme, zeer vervelende vijsjes!

Uiteindelijk een prima werkend objectief, nog even wachten op de bestelde adapter voor het objectief op m'n X-Pro3 uit te proberen.
Op YB kan je heel wat filmpjes vinden over objectieven repair..Helaas kon ik geen vinden over dit objectief.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Er zijn 2 dagen in 'n jaar waar je niets mee kunt: gisteren en morgen!
X-Pro3, FX 56mm 1.2, FX 35mm 1.4, FX 27mm 2.8, FX 16mm 1.4. Godox flitsers.
Gebruikersavatar

Topic Starter
rmviewpoint
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 21:59
Voornaam: Roger
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Vintage objectieven repair.

Bericht door rmviewpoint »

Intussen alles kunnen afstellen, zodat ze focust op onneindig. Nog even een vraagje, de adapter heeft een verdraaibare diafragmaring, zonder cijfers of merktekens. Nu heb ik gemerkt dat de diafragmaring op de lens zelf, niets doet. Is hier een oplossing voor? Of heeft iemand dit euvel ook ondervonden met de adapter voor de Fujica bajonet aansluiting?
Er zijn 2 dagen in 'n jaar waar je niets mee kunt: gisteren en morgen!
X-Pro3, FX 56mm 1.2, FX 35mm 1.4, FX 27mm 2.8, FX 16mm 1.4. Godox flitsers.
Gebruikersavatar

Topic Starter
rmviewpoint
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 21:59
Voornaam: Roger
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Vintage objectieven repair.

Bericht door rmviewpoint »

Na een nachtje slapen en peinzen, de oorzaak gevonden wat betreft het diafragma dat niet met elke klik sloot..Weer tot verder inzicht gekomen wat de Japanners in elkaar hebben gezet, veel miniscule schroefjes, bijne niet te zien met het blote oog..en natuurlijk ben je niewsgiering waarvoor ze dienen..
Er zijn 2 dagen in 'n jaar waar je niets mee kunt: gisteren en morgen!
X-Pro3, FX 56mm 1.2, FX 35mm 1.4, FX 27mm 2.8, FX 16mm 1.4. Godox flitsers.
Gebruikersavatar

MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 21 times
Gender:
Contacteer:

Re: Vintage objectieven repair.

Bericht door MauvdL »

Ik lees nog steeds mee... hoewel ik de lens waarschijnlijk in eerste instantie had geretourneerd.
Maar goed, ik zie dat je hierdoor weer een tech-hobby erbij hebt. :)
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar

Topic Starter
rmviewpoint
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 21:59
Voornaam: Roger
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Vintage objectieven repair.

Bericht door rmviewpoint »

Tja, zolang er geen electronica toestanden aanwezig zijn, voel ik me wel geroepen om er eentje open te vijzen. Wat mankeerde er aan je lens die je hebt terug gestuurd?
Er zijn 2 dagen in 'n jaar waar je niets mee kunt: gisteren en morgen!
X-Pro3, FX 56mm 1.2, FX 35mm 1.4, FX 27mm 2.8, FX 16mm 1.4. Godox flitsers.
Gebruikersavatar

MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 21 times
Gender:
Contacteer:

Re: Vintage objectieven repair.

Bericht door MauvdL »

MauvdL schreef: zo 02 aug 2020, 13:52 ... hoewel ik de lens waarschijnlijk in eerste instantie had geretourneerd.
Nee, ik had niets gekocht laat staan geretourneerd. Ik bedoelde dat ik de lens direct al zou hebben teruggestuurd. Sorry ;)
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar

Topic Starter
rmviewpoint
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 21:59
Voornaam: Roger
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Vintage objectieven repair.

Bericht door rmviewpoint »

Ha ok, dat had ik kunnen doen, maar het leek me een uitdaging om het euvel te verhelpen. Ik besef best dat er tussen de vintage objectieven zeker rommel zal zitten, dat de verkoper zelf al heeft open geprust en er geen graten in zag. Dat risico heb je minder op een fysieke markt of handelaar, waar je het objectief kan inspecteren. Ik heb er hier nog wel enkele die ik intern wil inspecteren en mogelijk kan fixen. Uiteindelijk moet je er mee omgaan, voor 30€, 3 objectieven.
Er zijn 2 dagen in 'n jaar waar je niets mee kunt: gisteren en morgen!
X-Pro3, FX 56mm 1.2, FX 35mm 1.4, FX 27mm 2.8, FX 16mm 1.4. Godox flitsers.
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”