Waarom een systeem camera ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
PeterD
fXf sponsor
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 122 times

Waarom een systeem camera ?

Bericht door PeterD »

Adam Monk is een Australische fotograaf. Hij heeft een mooie site maar schrijft er ook leuke stukjes op.Dit is er zo een.Ik vond het grappig om te lezen en erg herkenbaar.Dit is een beknopte samenvatting en vind het leuk om die te delen. Het originele stukje is veel uitgebreider.



Waarom een systeem camera ? Dat is toch een serieuze vraag.Ik vind de systeemcamera technologie geweldig en ik denk dan ook dat het de toekomst is van alle camera fabrikanten.Maar waarom eigenlijk ? KLEIN en LICHT, weet je nog ?
Je hebt een geweldige DSLR met 4 grote lichtsterke lenzen en je kunt iedere foto uitdaging aan.Maar telkens als je je cameratas pakt denk je weer: Oohh..shit wat is dat ding zwaar ! Je word wat ouder en gaat nadenken. Vroeger rende ik met dit spul van hot naar her maar dat gaat toch niet meer zo soepel.Maar dan lees je op allerlei forums en reviews over de kleine systeemcamera en zijn geweldige kwaliteiten.Die MOET je hebben als je lichter wil.Dus die komt er.
Maar de fabrikanten zitten niet stil en inmiddels is er het nieuwe optische wonder waar je niet buiten kunt.De fullframe systeem camera.De kwaliteit is onverslaanbaar,sublieme beelden, beter dan alles wat er ooit was.En nu zijn er ook mooie lichtsterke lenzen voor beschikbaar.De fabrikanten willen hun klanten niet verliezen en dus verschijnen ook de eerste adapters zodat je ook die grote lichtsterke DSLR lenzen kunt gebruiken.Een rib uit mijn lijf maar toch maar die fullframe systeem camera gekocht.Tegelijk met die nieuwe lichtsterke lens, want volgens de verkoper was dat een MUST HAVE, en ook nog eens in de aanbieding !
Je bent weer klaar om iedere fotografische uitdaging aan te gaan.Dus je pakt je tas en denkt weer: Oohh.. shit, wat is dat ding zwaar !!

Het enige wat merkbaar lichter is is je portemonnee .
:D
Gebruikersavatar

GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: Waarom een systeem camera ?

Bericht door GeorgeF »

Hij heeft gelijk.
Maar je kan natuurlijk ook de hele zooi de deur uit doen en alleen die mooie systeemcamera kopen met die lichte objectieven.
Dan moet je alleen geen dochters hebben die de 100-400 en de 80mm willen hebben dan wordt je tas weer loodzwaar.
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Gebruikersavatar

Topic Starter
PeterD
fXf sponsor
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 122 times

Re: Waarom een systeem camera ?

Bericht door PeterD »

Er is altijd iets wat lichter word.Is het niet je tas dan toch je portemonnee.Ik denk dat hier sprake is van een win win situatie...
Gebruikersavatar

Peter P
fXf sponsor
Berichten: 360
Lid geworden op: za 12 mar 2016, 09:11
Voornaam: Peter
Has thanked: 6 times
Been thanked: 32 times

Re: Waarom een systeem camera ?

Bericht door Peter P »

Ja geweldig

:-)
Groeten Peter
Gebruikersavatar

FujiHai
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 17 jan 2018, 22:47
Voornaam: Fred
Been thanked: 6 times

Re: Waarom een systeem camera ?

Bericht door FujiHai »

Tja... licht en compact was ooit het grote voordeel van mirrorless (zoals Micro4/3 of Nikon 1).
Maar bij de merken waar het slagveld zich heeft verplaatst naar full frame en daarbij de trend van grotere lensmounts en lichtsterkere lenzen is er van dat voordeel weinig meer over en zijn de schijnwerpers wat meer gericht op de andere voordelen van mirrorless.
Dat kan ook omdat de meeste voormalige zwakke aspecten van systeemcameras zo ver zijn doorontwikkeld dat spiegelloos een volwassen fase is gekomen.
Niet voor niets dat onlangs ook Canon en Nikon nu eindelijk de markt hebben betreden met hun serieuze mirroless kanonnen (ze konden ook niet langer meer afwachten).
Gebruikersavatar

Zoom55
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 20:18
Voornaam: J.
Been thanked: 5 times

Re: Waarom een systeem camera ?

Bericht door Zoom55 »

1 Kleiner, lichter
2 De EVF, waarin je van te voren kan zien, wat je hebt ingesteld.
Plaats reactie

Terug naar “Camera's algemeen”