DSLR vs MILC = OVF vs EVF

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Martinpecheur
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 31 aug 2014, 00:12
Voornaam: Martin
Locatie: Borne

DSLR vs MILC = OVF vs EVF

Bericht door Martinpecheur »

Ik heb dit draadje ook op het Nikon forum geplaatst, maar denk dat er hier zeker ervaring met het onderwerp is.

Eén aspect dat ik in de discussie over de tegenoverstelling spiegelreflex (DSLR)/spiegelloze camera met verwisselbare lenzen (MILC) mis, is het verschil in het soort zoeker van beide camera's. Afgezien van de Leica en de X-Pro serie van Fuji hebben MILC's een elektronische zoeker, de EVF. DSLR's kennen een optische zoeker,verder OVF genoemd.
De verschillen tussen beide zoekers zijn groot. De EVF geeft een videoregistratie weer. Je ziet meteen hoe de foto gaat worden. Scherptediepte, contrast, belichting, je kunt het meteen in de zoeker of achterop je scherm zien. Het is "What You see is What You get" (WYSIWYG).
De OVF in je spiegelreflex daarentegen geeft je een beeld van hetgeen je op dat moment waarneemt.
Dus een beeld van wat jezelf ziet, niet hoe de camera dat waargenomen beeld verwerkt tot een foto.

Ik heb nu geruime tijd met beide types camera gewerkt, de DSLR was (en is) een D800 en de MILC was een Fuji X-T1. Met de Fujifilm X-T1 heb ik zelfs 3 maanden lang bijna elke dag intensief gewerkt.
En ik moet zeggen: ik heb het geprobeerd, maar kan niet wennen aan de EVF.
Ten eerste vind ik de kleuren in de EVF toch duidelijk anders dan de werkelijkheid.
Als ik door de EVF naar het groen in mijn tuin kijk, zie ik toch beslist niet de kleuren zoals ze in het echt zijn.
Ten tweede en dat is nog veel hinderlijker, heb ik veel moeite om bij hoge contrasten het beeld in de EVF te beoordelen. De donkere partijen maken vaak een beoordeling van de compositie niet goed mogelijk. Er zit te weinig nuance in het donkergrijs tot zwart. Ja, zegt de criticus dan: maar je ziet het precies zoals het in de foto wordt.
Maar dat is maar de vraag. Als je in JPEG fotografeert is dat inderdaad zo. Maar ik fotografeer, zoals zovelen, alleen in RAW. En dan kan ik (natuurlijk binnen bepaalde grenzen) in bijvoorbeeld Lightroom nog alle kanten op met wat mijn sensor heeft waargenomen.

Zoals gezegd mis ik in discussies over DSLR vs MILC dit verschil in zoekertype en de praktijkervaring ermee .
Vandaar mijn vraag;
Ben ik de enige die niet goed met een EVF overweg kan? En wat zijn jullie eigen ervaringen?


Let wel; Ik wil het hier uitdrukkelijk niet over de andere verschillen hebben, daar is al genoeg over gezegd in dit Forum en elders. Ik ken bijvoorbeeld heus wel het gemak van een kleinere en lichtere camera. Dus laten we het daar in dit draadje alsjeblieft niet weer over hebben.

Ik hoop op gedegen reacties!
martin
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: DSLR vs MILC = OVF vs EVF

Bericht door Patrick »

Ik vind persoonlijk de voordelen van de EVF opwegen tegen de nadelen. Mits een goede, zoals de X-T1 die heeft. Bijvoorbeeld een live-histogram in beeld vind ik ideaal. Ik schiet ook alleen RAW, dus die kleurechtheid vind ik niet zo belangrijk. Nooit aandacht aan besteed ook. Ik zet some wel de camera op zwart-wit, wat uitermate handig is! Zeker ook als je bijvoorbeeld vierkante foto's wil schieten. En je kan "in het donker kijken" als je daarvoor kiest; het beeld wordt opgelicht weergegeven. En de kunstmatige horizon is ook handig, hoewel je die ook minder fraai kan implementeren met markeringen in de rand van je zoeker.

Natuurlijk heeft een OVF ook veel voordelen. Zeker bij lastige omstandigheden als felle zon.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: DSLR vs MILC = OVF vs EVF

Bericht door remoss »

Na jaren van DSLR gebruik, daarna wel wat Coolpixen gehad met EVF zoals in de Coolpix 5700, maar die was niet zo best.

Ik heb nu alweer een jaar of wat een Fujicamera, begonnen met de X-E1, via de X-E2 naar de X-T1 en zeker bij de laatste bevalt mij de EVF prima. Dat wat je ziet niet exact hetzelfde is als de uiteindelijke opname hindert me niet heel erg, dat was bij spiegelreflex ook al niet zo. Voor kleur wellicht wat beter maar voor belichting natuurlijk niet.
Voor mij is het meer een goede indicatie wat er op de foto komt, mits een goede EVF dus. Qua uitsnede klopt het dan, de exacte kleuren, contrast en scherpte zie ik op mijn beeldscherm wel, maar heb daar over het algemeen een goed idee van gekregen via de EVF. Dus voor mij goed genoeg zeg maar.

En dan de handigheidjes die Patrick noemt natuurlijk.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

TomB
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 22:08
Voornaam: Tom
Been thanked: 1 time

Re: DSLR vs MILC = OVF vs EVF

Bericht door TomB »

Komende vanaf een DSLR heb ik niet zo'n problemen gehad met de EVF, bij weinig licht zoals binnenshuis vind ik het eigenlijk wel prettig. Donkere partijen zijn inderdaad wel wat donker, maar dat went wel bovendien heb je dan een indruk hoe de foto wordt. Ik vind de wat langere uitval van de EVF het meest hinderlijke verschil met de finder van de DSLR. Vooral bij bewegende onderwerpen in serieopname is het moeilijk het onderwerp te volgen.
X-pro2 | MHG-XPRO2 | XF14/2,8 | XF18/2,0 | XF 23/2,0 | XF27/2,8 | XF35/1,4 | XF18-55/2,8-4 | XF55-200/3,5-4,8 | XF100-400/4,5-5,6
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: DSLR vs MILC = OVF vs EVF

Bericht door AVI-Foto »

Dat is ook mijn enige probleem met mijn huidige EVF's, de black-out.

Voor de rest zou ik niet meer zonder EVF willen! Heerlijk om te zien wat je idee is en om te zien dat je goed zit, oke bij benadering maar voor mij zekers "close enough".
Ook op mijn Pro1 gebruik ik de OVF nauwelijks tot nooit, ik gebruik die te weinig om de parallax goed te kunnen inschatten en zit er dan ook steeds een fractie naast met mijn "composities"...

Herken de observatie zeer zekers, wat het koekeloeren naar het LCD betreft en maar weer opnieuw proberen bij DSLR gebruikers :D
Ik heb de preview al heel lang niet meer aanstaan!

Maar goed; zoveel mensen, zoveel wensen ;)
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: DSLR vs MILC = OVF vs EVF

Bericht door arnold_w »

Als je preview uitschakelt zie je niet "WYSIWYG", dus geen felle kleuren, geen contrast, geen andere witbalans.
Ik heb dit onder de button vlakbij de onstspanknop zitten (rode filmknop), zodat ik in situaties waarbij het door hoog conrast lastiger beoordelen is, snel kan wisselen naar "WYSIWYNG"
Wat Tom al zegt, ook bij weinig licht blijf je een heldere zoeker houden, ik kan rustig aurora foto's maken en handmatig focussen op een heldere ster omdat mijn beeld wordt versterkt, ik heb collega fotografen behoorlijk zien stuntelen in het donker met hun Nikon/Canon omdat ze niet zien wat ze aan het doen zijn, veel trial & error dus.

Ik heb jaren met dSLR's van Canon gewerkt (30D, 40D, 50D, 7D, 5D, 5DII en 5DIII), maar was zelfs met de X-E1 (mijn Fuji introductie) al om, omdat ik de voordelen van de live-view belangrijker vond (en nog steeds vind) dan de OVF van de spiegelreflex. Ik heb het dan nog niets eens over grootte en gewicht.

En zeg nou eerlijk, het beeld dat je door een OVF ziet is toch ook niet zoals je foto eruit gaat zien, tenzij je uit bent op natuurgetrouwe registraties van de werkelijkheid, maar doorgaans worden kleur en contrast toch aangepast in post, dus hoe belangrijk is die kleurweergave in de OVF dan nog? Ik vind het dus juist prettig dat ik via een EVF al grotendeels kan bepalen hoe het eindresultaat wordt.

Wat ik wel een nadeel vind (met de huidige techniek) is dat bij weinig licht en minder snelle objectieven, er behoorlijk wat lag ontstaat. Dat zou met de X-Pro2 en de toekomstige X-T2 al een stuk beter moeten zijn/worden, maar op dit moment wint de dSLR (OVF) het nog op dat vlak, voor de rest (95% van de gevallen) is de WYSIWYG EVF niet meer weg te denken uit mijn manier van fotograferen.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Plaats reactie

Terug naar “Camera's algemeen”