Ik sluit me ook hier maar even aan

Wie ben je?
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Recoiller
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 11 jan 2021, 21:53
Voornaam: Dennis
Bewerk mijn foto's: Ja
Gender:

Ik sluit me ook hier maar even aan

Bericht door Recoiller »

Ik sluit me ook hier maar even aan. Ooit begonnen met een Nikon D200, voor mij was het veel te complex dus naar een Nikon D7000 gegaan. Daar kon ik redelijk mee uit de voeten en maakte de overstap onder andere om te kunnen filmen. Vervolgens ook een tijd uit de lucht gelegen en wilde het nu weer oppakken. De D7000 was inmiddels toch behoorlijk verouderd ondanks dat ik hem te weinig gebruikt had. Aangezien ik nu veel meer richting vloggen en streamen ga wil ik een alleskunner. Iets dat naast filmen ook de D7000 kan vervangen. Ik heb eerst naar de Nikon Z50 gekeken Maar mijn glas is allemaal F-mount en de Z50 heeft een Z-mount. De converter kost 260 euro en zoveel glas heb ik nou ook weer niet. Ik heb nog gekeken of ik de firmware kon patchen voor clean hdmi out maar er bleek al firmware 1.04 op mijn camera te zitten en alleen 1.03 was te patchen. Ook sloeg de D7000 af na 10 minuten filmen, dat is echt veel te snel. Voor streamen en vloggen heb ik zelfs nog naar de GoPro Hero 9 gekeken maar dat weegt toch niet op voor iets waarbij je het glas kan wisselen.
Ik heb gekeken naar verschillende Panasonics, Sony, Canon, ook oudere en zwaardere modellen.. Ik wilde echter een relatief eenvoudige camera, met goede output, geschikt om te vloggen geen kort tijdslimiet (10 min is te kort), een schermpje dat naast de camera kon en kunnen aansluiten op stroom voor het streamen. Ook een 3,5mm jack voor de microfoon was een vereiste.
Het is de X-S10 geworden, waarbij het IBIS voor mij behoorlijk ondergeschikt was bij mijn keuze. De clean hdmi out was belangrijk en op kunnen laden/voeden over USB ook.
Ik besef me dat ik redelijk haaks sta op veel van jullie hier, fotografie heeft bij mij niet de eerste prioriteit.
Vandaag heb ik hem opgehaald en ik ben nog niet waar ik moet zijn.. Zonder al te veel testen loop ik nu al tegen een aantal issues aan.. Zo heeft deze camera een micro-hdmi aansluiting en dan heb ik alleen gewone en mini-hdmi kabels hier. Er zitten vrijwel geen kabels in de doos dus meteen maar kabels bijbesteld. Vlug even ophalen is nu geen optie. Ook de USB-C kabel heeft aan het andere uiteinde een USB A aansluiting. Voor mijn Mac had ik liever een USB-C naar USB-C gehad. Ook bijbestellen dus. Gelukkig kon ik met een convertertje wel meteen aan de slag met de web X software zodat ik hem kan gebruiken voor Teams en Zoom. De software installeren ging prima, maar Teams herkent het helemaal niet en Zoom herkent het wel maar heeft een zwart scherm met het logo.Nu dus maar wachten op de HDMI kabels. Overigens schrok ik wel nu ik een review zag waar gesteld werd dat je de camera niet kunt voeden als de hdmi poort gebruikt wordt. Dat lijkt me persoonlijk redelijk ongeloofwaardig aangezien de combinatie van die 2 juist voor mij een motief was om voor deze optie te gaan. Bij andere reviews geven ze aan dat het wel kan. Ik had ook gekeken of Fuji een beetje goede support heeft voor Mac. Bij verschillende reviews werd Fuji juist geprezen om de mac-support, alhoewel ik het officiele Web X filmpje van Fuji zag waar ze aangaven dat het alleen voor Windows beschikbaar zou zijn.
Persoonlijk vind ik de X-S10 wel mooi (misschien minder 'Fuji' maar mooier dan Nikon), ik hoop dat ik r met streamen en vloggen nog helemaal uit ga komen.
Gebruikersavatar

GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: Van Nikon naar Fuji

Bericht door GeorgeF »

Recoiller welkom hier op het forum.
Er zullen vast wel forumleden zijn die aan video-opnames doen en zij zullen wel een passend advies voor je hebben.
Zelf heb ik nog nooit een video opname met mijn X-H1 gemaakt terwijl deze camera er echt voor geschikt schijnt te zijn.
Maar veel succes met video graferen.

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Gebruikersavatar

Topic Starter
Recoiller
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 11 jan 2021, 21:53
Voornaam: Dennis
Bewerk mijn foto's: Ja
Gender:

Re: Van Nikon naar Fuji

Bericht door Recoiller »

Heel erg bedankt. Ook prettig dat hier een Nederlands forum is. Ik ben heel erg benieuwd hoe de overstap van Nikon naar Fuji zal zijn. Ik kwam destijds op het Nikon forum weinig overstappers van Fuji tegen. Per definitie weinig overstappers daar toen.
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3826
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Ik sluit me ook hier maar even aan

Bericht door remoss »

Welkom op fXf Dennis. Ik heb je voorstelbericht even een eigen plekje gegeven :)
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
Recoiller
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 11 jan 2021, 21:53
Voornaam: Dennis
Bewerk mijn foto's: Ja
Gender:

Re: Ik sluit me ook hier maar even aan

Bericht door Recoiller »

Helemaal top, dank. Inmiddels heb ik de HDMI kabels binnen en samen met een Elgato HD 60+ heb ik hem inmiddels ingesteld voor streamen..
Het menu is nog wel een uitdaging voor mij. De HDMI settings zitten schijnbaar standaard niet in het menu en moet je eerst zelf toevoegen.
De clean HDMI moest ik echt even uitzoeken maar werkt prima. Ook de stelling dat HDMI en opladen via USB niet tegelijk kon blijkt gelukkig niet te kloppen.
De Webcam X software heb ik nog niet werkend gekregen. Het geluid van de interne microfoon is niet zo goed dus heb ik er een Deity D4 Duo bij nu.
De microfoon trekt ook aan de batterij dus bijladen zal wel standaard een punt worden. Ik denk dat ik er extra batterijen bij haal aangezien een 4K opname met externe microfoon meer stroom kost dan hij uit USB krijgt nu. Ik ga proberen of hij met 12w wel voldoende voeding heeft. Beeld is overigens fantastisch!
Gebruikersavatar

Topic Starter
Recoiller
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 11 jan 2021, 21:53
Voornaam: Dennis
Bewerk mijn foto's: Ja
Gender:

Re: Ik sluit me ook hier maar even aan

Bericht door Recoiller »

Ik ben nu aan het streamen, gaat prima, echt goed. Camara wordt wel warm..
Gebruikersavatar

GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: Ik sluit me ook hier maar even aan

Bericht door GeorgeF »

Mooi dat het lukt.
Dat de camera warm wordt dat wil zeggen dat de sensor wel heel erg warm wordt zou mij niet lekker zitten.
Wat doet dit op lange termijn met je sensor?
Dat is misschien een van de redenen dat ik geen video's maak.
Maar er zal door de ingenieurs van Fuji wel goed over nagedacht zijn dat je geen schade op lange termijn oploop.

Succes ermee.

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Gebruikersavatar

Topic Starter
Recoiller
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 11 jan 2021, 21:53
Voornaam: Dennis
Bewerk mijn foto's: Ja
Gender:

Re: Ik sluit me ook hier maar even aan

Bericht door Recoiller »

Dat is inderdaad wel een punt. Op zich is deze camera hier ook voor bedoeld dacht ik dus het zou volgens mij moeten kunnen. Ik heb vandaag een uren durende sessie online waarbij ik hem goed test. Letterlijk zal hij 5 uur als 'webcam' aan staan. Toch even checken of er iets over in de handleiding staat. Hij staat niet meer op 4K maar op full HD. Dat scheelt al wel een beetje. Ik vraag me af of ik beter het schermpje open kan klappen zodat er makkelijker warmte afvloeit.
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3826
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Ik sluit me ook hier maar even aan

Bericht door remoss »

Dat laatste zou ik dan sowieso wel doen, dan verminder je de "dikte" van de achterzijde en kan de warmte beter weg.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Plaats reactie

Terug naar “Voorstellen”