Ervaring met de Zeiss Touit 2.8/50M

Gebruikersavatar

Topic Starter
henkvr
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 30 mar 2015, 10:49
Locatie: Lemmer (Friesland)
Been thanked: 3 times

Re: Ervaring met de Zeiss Touit 2.8/50M

Bericht door henkvr »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Prachtige foto!
Ik ga me bezinnen...
X-T4 • XF10-24mm • XF 1.4/23mm • XF 2/35mm • XF50-140mm • XF 2.8/16-55 • Zeiss Touit 2.8/50M
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 369 times
Been thanked: 103 times

Re: Ervaring met de Zeiss Touit 2.8/50M

Bericht door MacFuji »

In de nieuwe Zoom Magazine nr. 6/7 sta ik met 2 foto's die gemaakt zijn met deze lens.
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

Topic Starter
henkvr
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 30 mar 2015, 10:49
Locatie: Lemmer (Friesland)
Been thanked: 3 times

Re: Ervaring met de Zeiss Touit 2.8/50M

Bericht door henkvr »

MacFuji schreef:In de nieuwe Zoom Magazine nr. 6/7 sta ik met 2 foto's die gemaakt zijn met deze lens.
Ben nu op vakantie, maar bij terugkomst zal ik kijken.

Echt macro foto's zal ik er nauwelijks mee maken, portretten ook niet. De lens is voornamelijk bedoeld voor produktfotografie en close-up foto's van bijvoorbeeld operaties. Zeg maar een gebied van minimaal 8-10cm breedte.
Mogelijk maakt het dan niet veel uit welke van de twee.
Eventueel zou ik ook een macro extension tube kunnen gebruiken op een bestaand objectief om de kortste ínstelafstand kleiner te maken. Maar dan lig ik met de lens bijna in de wond ;)
Of misschien de 50-140 met zo'n tube?
X-T4 • XF10-24mm • XF 1.4/23mm • XF 2/35mm • XF50-140mm • XF 2.8/16-55 • Zeiss Touit 2.8/50M
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Ervaring met de Zeiss Touit 2.8/50M

Bericht door André »

Dan zou ik gaan denken aan een 150 tot 200mm macro objectief. Juist vanwege de werkafstand van 26 cm en het vrij houden van het operatie gebiedt.
Voor 8 tot 10 cm heb je aan 1:2 closeup wel genoeg als je het in het geheel in beeld wilt hebben.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..

wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Ervaring met de Zeiss Touit 2.8/50M

Bericht door wblink »

André schreef:Dan zou ik gaan denken aan een 150 tot 200mm macro objectief. Juist vanwege de werkafstand van 26 cm en het vrij houden van het operatie gebiedt.
Voor 8 tot 10 cm heb je aan 1:2 closeup wel genoeg als je het in het geheel in beeld wilt hebben.

Wat hou je dan over aan scherptediepte? Een hele of een half oog van een vlieg?
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

Topic Starter
henkvr
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 30 mar 2015, 10:49
Locatie: Lemmer (Friesland)
Been thanked: 3 times

Re: Ervaring met de Zeiss Touit 2.8/50M

Bericht door henkvr »

Daar heb je ook gelijk in, Wim.
Stel ik wil wel een onderwerp van pakweg 5-10 cm goed in beeld hebben, een scherptediepte van een paar centimeter en niet te dicht op het object (zeg eens zo'n 25 cm minimaal). En omdat ik nooit flits gebruik ook een lichtsterk objectief. Wat kunnen jullie me aanbevelen?m
X-T4 • XF10-24mm • XF 1.4/23mm • XF 2/35mm • XF50-140mm • XF 2.8/16-55 • Zeiss Touit 2.8/50M
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Ervaring met de Zeiss Touit 2.8/50M

Bericht door André »

Op F16 houdt je nog wel een oogje over. Je zult dan wel moeten flitsen. Flitsen vergroot ook de DOF.
Nikon had zelfs een medical micro Nikkor van 200mm met ingebouwde ringflitser.
Afbeelding
Bron: http://destoutz.ch/lens_200mm_f5.6_104464.html

Let ook even op het diafragma ringetje en de getallen zijn: f5.6 t/m f45.

Als je dof wilt moet je diafragmeren en flitsen. Er zit niets anders op.
Hoe dichter je op je onderwerp zit hoe kleiner de DOF wordt. Ergo heb je met een grotere werkafstand een grotere DOF.
Met een 200mm zit je op ongeveer 26cm. Meer afstand kun je niet krijgen en meer DOF ook niet.
Een lichtsterk objectief gaat niet werken, want met een grote opening heb je helemaal geen DOF meer.

Iets als dit kan een optie zijn.
[img]https://c1.staticflickr.com/1/521/18815 ... 8b2d_b.jpg[/img]Micro Nikkor 200mm f4 + Ringflash by André van der Molen, on Flickr


Dat objectief past prima op de Fuji. Ik diafragmeer rustig to f22. Dan maar wat diffractie.
[img]https://c1.staticflickr.com/9/8813/1681 ... c50c_b.jpg[/img]Fuji X-T1 and 200mm f4 micro Nikkor+PN11 by André van der Molen, on Flickr
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
henkvr
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 30 mar 2015, 10:49
Locatie: Lemmer (Friesland)
Been thanked: 3 times

Re: Ervaring met de Zeiss Touit 2.8/50M

Bericht door henkvr »

Bedankt voor de heldere uitleg, André.
Dat flitsen de dof vergroot is duidelijk, maar de sfeer gaat helaas wat uit de foto. Althans zo ervaar ik het. Niet erg als het alleen een produkt of wetenschappelijk object is. Maar het is niet helemaal wat ik bedoel. Flitsers gebruik ik echt zelden of nooit, of het zou een (bijna onzichtbaar) invulflitsje moeten zijn bij bijvoorbeeld een interieur waarbij veel licht door de ramen naar binnen valt. En zelfs dan aarzel ik nog.

Ik denk dat ik eens een paar lenzen ga lenen van een vriend om uit te vinden wat ik moet hebben.
X-T4 • XF10-24mm • XF 1.4/23mm • XF 2/35mm • XF50-140mm • XF 2.8/16-55 • Zeiss Touit 2.8/50M
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Ervaring met de Zeiss Touit 2.8/50M

Bericht door André »

Bij wetenschappelijke platen zoals een operatie ben je toch ook niet op zoek naar sfeer, toch?
Je bent op zoek naar DOF en scherpte en goede kleuren. Dan moet je het diafragma afknijpen. Dat gaat anders niet lukken, want ik zie je tijdens een operatie niet ff roepen, NIET BEWEGEN, om een focus stack van 10 foto's te gaan maken. Dat gaat niet lukken. ;)
Dan kun je niet zonder flitsen. Een ringflitser geeft schaduwloos sfeervrij helder beeld. Zeker bij een operatie het juiste licht. Je kunt dan ook in de wond zien want ook daar zal licht komen. Een ringflitser haalt alle schaduw er uit. Als je sfeer wilt kun je het licht met een gewone speedlight vanuit één kant laten komen. Dan zet je de kop van de flitser naast de zonnekap van je objectief. Zet de flitser dan op iTTL. Heb je er geen werk aan. Monteer dan de flitser dan zoals hieronder in de foto. Dat kan heel mooi met de EF-X20. Daar doe ik het zelf ook wel mee. Anders heb ik geen iTTL optie en dat kleintje is prima voor macro en close up De foto van de schorpioen vlieg heb ik op die manier geschoten.

[img]https://c2.staticflickr.com/4/3899/1508 ... 32b5_b.jpg[/img]Macro setup by André van der Molen, on Flickr

Dan heb je schaduw. Als je bestaand licht ee wilt nemen is het idd een invulflits dus de flitser -2/3 stop. Dat is nog mooi natuurlijk en je hebt 3d werking door de schaduwen.
Dat kan prima. Je setup aanpassen aan het gebruik van het moment. Dan komt dat helemaal goed. ;-)

Schorpioenvlieg. X-T1 Manual belichting. Flitser EF-X20 iTTL.
[img]https://c2.staticflickr.com/6/5577/1513 ... 6f20_b.jpg[/img]Schorpioen vlieg by André van der Molen, on Flickr
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
henkvr
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 30 mar 2015, 10:49
Locatie: Lemmer (Friesland)
Been thanked: 3 times

Re: Ervaring met de Zeiss Touit 2.8/50M

Bericht door henkvr »

Bedankt André. Mooi dat je zo meedenkt, allemaal goede tips.
Gelukkig ben ik in de gelegenheid om tijdens een operatie de zaak min of meer te regisseren wat betreft de fotografie ;)
Als ze de scalpel even stil moeten houden doen ze dat.

Schitterende foto trouwens!!
X-T4 • XF10-24mm • XF 1.4/23mm • XF 2/35mm • XF50-140mm • XF 2.8/16-55 • Zeiss Touit 2.8/50M
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Ervaring met de Zeiss Touit 2.8/50M

Bericht door André »

Dank je. De foto leek me een goed voorbeeld wat je kunt doen met een 30+ jaar oude Micro Nikkor op een fuji.
Je kunt dan de hele handel ook nog steriel inpakken omdat het lekker compact is in vergelijk met een DSLR.
Wat je misschien ook nog kunt proberen is eerst eens te meten hoeveel licht er nu eigenlijk van de OK verlichting af komt.
Als verlies van detail niet cruciaal is kun je misschien je ISO wat opschroeven tot 3200 max. Misschien ben je er dan al wel als dat lukt.
Die lampen geven een behoorlijke bak licht. Dat zou het wel een heel stuk makkelijker voor je maken.

Hahaha ik zie het voor me. Cut! o nee toch niet, ff wachten, ik heb em bijna scherp, euh ja nog ff, euh klik. Snijden maar weer. Woehaha.
Luxe dat je te regisseren hebt. Dat lukt niet zo makkelijk, denk ik. ;-)
Een mooie gelegenheid.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Plaats reactie

Terug naar “Zeiss Touit 2.8/50M”