Verzenden en risico

Alles over fotograferen zelf

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Verzenden en risico

Bericht door wblink »

plincky schreef:(Verzenden kan aangetekend en op risico koper.)
Zoiets BESTAAT wettelijk niet! Verzending is ALTIJD risico verzender. Probeer maar eens een klacht in te dienen bij de vervoermaatschappij als je een product niet ontvangen hebt: lukt niet, alleen de verzender kan dat doen.
Nou moe.
Willem.

plincky
Ex-fXf
Berichten: 84
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 13:22

Re: TKA: Fuji x-t1 met 18-55mm f2.8-4 en ef-20

Bericht door plincky »

Nee, ik mag ook niet harder dan 50 rijden binnen de bebouwde kom. Als je het risico niet wil lopen dan moet je hem komen halen.
Natuurlijk zal ik er alles aan doen om de bezorging goed te laten verlopen. ( daarom ook de aangetekende zending)
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: RE: Re: TKA: Fuji x-t1 met 18-55mm f2.8-4 en ef-20

Bericht door johant »

wblink schreef:
plincky schreef:(Verzenden kan aangetekend en op risico koper.)
Zoiets BESTAAT wettelijk niet! Verzending is ALTIJD risico verzender.
Tuurlijk wel, je kunt dat toch gewoon afspreken?
Gebruikersavatar

jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: TKA: Fuji x-t1 met 18-55mm f2.8-4 en ef-20

Bericht door jhh »

wblink heeft hier gelijk, maar aangetekend is verzekerd tot een bepaald bedrag. Als dat niet genoeg is i.v.m. de waarde, kun je het vrij goedkoop bij verzending hoger verzekeren; alles opgelost!
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Verzenden en risico

Bericht door remoss »

Deze even afgesplitst uit het verkoopdraadje!
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Verzenden en risico

Bericht door jhh »


Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: TKA: Fuji x-t1 met 18-55mm f2.8-4 en ef-20

Bericht door wblink »

jhh schreef:wblink heeft hier gelijk, maar aangetekend is verzekerd tot een bepaald bedrag. Als dat niet genoeg is i.v.m. de waarde, kun je het vrij goedkoop bij verzending hoger verzekeren; alles opgelost!
Zo heb ik het ook altijd gedaan: aangetekend is verzekerd tot max €500,- ,verzekerd versturen tot max €5000,- is niet duur en lost alles op (indien nodig, nog nooit meegemaakt). Stikkertje "breekbaar"erop en gegarandeerd dat PostNL voorzich is (aan het 3s nummer is te zien dat het een verzekerde zending is).

@Plinky: je kunt afspreken wat je wilt, maar als dat tegen wettelijke regels en ten nadele van ... is, gaat kun je net zo goed afspreken dat je elkaar op de maan ontmoet om daar eea te overhandigen.
Daarnaast heb ik altijd (ik heb VEEL verzonden) geen vooruitbetaling gevraagd: maar ip daarvan een kopie (met uitgewist BSN) met adres gevraagd voor opsturen: ik heb dat 2* nodig gehad. Voor bekenden (zoals bv bekende leden van een forum als dit) is dat niet zo belangrijk.
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: TKA: Fuji x-t1 met 18-55mm f2.8-4 en ef-20

Bericht door johant »

jhh schreef:wblink heeft hier gelijk, maar aangetekend is verzekerd tot een bepaald bedrag. Als dat niet genoeg is i.v.m. de waarde, kun je het vrij goedkoop bij verzending hoger verzekeren; alles opgelost!
Maar wie er aansprakelijk is bij zoekraken van een aangetekende verzending (zonder aanvullende verzekering) is toch een zaak tussen verkoper en koper (tenminste bij een overeenkomst tussen particulieren)? Daarom kan "verzenden voor risico van de koper" mijns inziens wel degelijk. PostNL vergoedt bij een aangetekende verzending een standaardbedrag, dus zonder aanvullende afspraken vooraf valt er als koper niet meer te eisen.

Anders wordt het wanneer het consumentenkoop betreft, want dan geldt dat de ondernemer aansprakelijk is tot het moment van aflevering aan de koper. Maar dat is niet van toepassing bij verkoop tussen privépersonen, tenzij vooraf zo afgesproken (bijvoorbeeld wanneer een verkoper een product aanbiedt voor een vaste prijs inclusief verzendkosten, en niet apart vermeldt dat de koper het risico draagt).
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: TKA: Fuji x-t1 met 18-55mm f2.8-4 en ef-20

Bericht door johant »

wblink schreef:@Plinky: je kunt afspreken wat je wilt, maar als dat tegen wettelijke regels en ten nadele van ... is, gaat kun je net zo goed afspreken dat je elkaar op de maan ontmoet om daar eea te overhandigen.
Welke wettelijke regels bedoel je precies? Ik ben je even kwijt, vrees ik.

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Verzenden en risico

Bericht door wblink »

Iemand die iets per post verstuurt aan een ander is verantwoordelijk voor de juiste afhandeling.
IK kan natuurlijk dieper gaan zoeken, maar dat heeft mi geen zin: Je kunt dat zelf vinden.
Nou moe.
Willem.
Plaats reactie

Terug naar “Kennen en kunnen”